Jump to content
Sign in to follow this  
Sasko1

Spö till ledade flugor

Recommended Posts

Tänkte skaffa mig en uppsättning så jag kan fiska med ledade flugor, finns det något spö & lina som är mer anpassat för detta fiske?

Menar du att spöet ska klara av tyngre flugor, eller på vilket sätt menar du att ett "spö för ledade flugor" skulle vara speciellt?

Ledade flugor kan ju viktas olika, precis som vilka flugor som helst. Jag gissar att en #6-utrustning klarar det mesta, men en klass högre är att föredra om du tänker köra med rejält förtyngda flugor med t.ex. blyögon.

Det spelar också in hur stor fisk det finns i vattnen du tänker fiska i. Och hur stora och buskiga flugor du tänker använda.

Med ett #7-spö med ordentlig ryggrad klarar du det mesta, t.o.m. lättare gäddfiske.

• Like 2

Håller med ovan, med tillägget att du även måste ha en lina som klarar detta. Kör själv med enhands-skagit klumpar som jag även kör ÖH med... Klart att det blir svårare med 15cm pälsvobblers, men det går...

Har själv en 957 Radian, som jag är väldigt nöjd med...

Tunga ledade flugor kommer att användas, har testat med klass 6 spö och Rio Outbound Short. Visst funkar det men inget jag föredrar att fiska hela dagen med.

Edited by Sasko1

Just now magnolia sa:

"Föredrar" kanske? :P

Länge leve autocorrect! Meddelandena blir så mycket roligare...

Jag började själv binda/fiska mer med lite större ledade streamers i höstas och jag kör med #6 och 7. 
Testade St Croix Bank Robber #6 ett tag och det har sina fördelar, t.ex. hårt i botten och en mjukare topp som fungerar lite som stötdämpning och tar bort det de där otrevliga klonket när linan/flugan slår ut (plus att det blir lite roligare att kasta på kort håll med).

Insåg dock ganska snabbt att ett #7 är att föredra om man ska fiska mycket med de större flugorna. Jag köpte ett Clutch Archipelago #7, skapligt rappt, lite mjukare topp (inte supermjuk) och bra kraft i botten. Har inte hunnit fiska med det än, bara kastat så jag vet inte hur det funkar i praktiken än. Till mindre vatten och små till "normalstora" ledade streamers använder jag Scott Radian #6.

Min erfarenhet är dock att rätt lina gör mer än spö. Med en framtung/kortklumpad lina vänder du över det mesta och det blir otroligt mycket lättare att få ut grejerna.

Sen en grej gällande vikten/storleken på flugorna så får man ju helt enkelt tänka till när man binder dem. Att binda en streamer med jättetungstenskalle och kropp av enbart zonkerskinn på storlek 2/0 + 1/0 blir ju såklart otrevlig att kasta med.
Sjunklina kan ersätta mycket av vikten i flugorna precis som att byta ut vissa material och måste/vill man ha en jiggande fluga får man ju överväga hur tung skallen måste vara. Tänk Ju större flugor, dessto lättare konstruktion, kolla t.ex. Double Deceiver

• Like 2