Jump to content
Sign in to follow this  
hector

Skagit fråga

Recommended Posts

Har jag förstått det om man ska ha samma vikt på bakdelen av klumpen som man kör med hela scandi klumpvikten? Dvs exempelvis, enhands klass 8m 19 gram scandi kör jag med, då kör jag 19 gram flytklump oavsett vad spetsarna väger? 

Eller 11.6 klass 7 tvåhands med 26-27 gram scandi klumpar, då kör jag alltså 26-27 gram skagitklump oavsett vad spetsarna väger?

Hur pallar spöna av detta?

Och vilka tippar kan man ha för att börja med, om man kör med 2 eller 3 tippar att starta med, går det att köra med ens vanliga mono skjutlinor till detta?

Edited by hector

Följdfråga, kör man lika korta nylonspetsar vid flugan som på vanlig scandi? Jag brukar köra typ max 1 meter nylontafs vid snabbsjunkande klumpar.

Bra tips där om en enda rörelser! Så man ska typ svepa bak och sen direkt fram i en mjuk rörelse?

Som du säger så scandi är ju mer ett distinkt stopp för att loopen ska formas och tafsen ska ankra. 

Men borde funka med liknande tafsar som jag kör på scandi alltså.

12 minutes ago Idivuoma sa:

Mjuk och mjuk rörelse, du får experimentera med acceleration bak och så upp och fram. Menar jag fick tight och fin loop med en liten snärt rakt bak innan jag lyfte övre handen och leverade framkast. Känner det ganska tydligt när spöt belastas, och ser det tydligt när loopen börjar tighta till sig. Öva utan fluga, är mycket lättare att träffa sig själv i bakhuvudet med skagit än scandi har jag upptäckt :)

Med mjuk menar jag mer att det är en rörelse och inte uppdelad i två typ. Ska försöka att inte pierca min bakskalle! :D

En annan fråga, vad står T för i T tipparna? Gissar att numret är olika sjunkhastigheter? Typ T10, T14, T17 osv.

Vilka är de bästa tipparna att köra? 

Aha! Bra info! Men vad jag har förstått så är typ alla tippar till skagit otaperade? Borde ju sjunka snabbare än taperade scandi i alla fall. 

Hur funkar det med enhands skagit? Lika enkelt som tvåhands?

Hur stora flugor kan man få iväg med exempelvis 9 fots klass 8?

47 minutes ago hector sa:

Hur funkar det med enhands skagit? Lika enkelt som tvåhands?

Hur stora flugor kan man få iväg med exempelvis 9 fots klass 8?

Kanske ännu enklare. 

Beror på hur tung lina du har (tyngre lina hivar tyngre flugor såklart), men 10 cm tunga tuber är då inga bekymmer. 

10 cm tunga tuber är väl bland de större jag kör på tidigt havsöringsfiske, kanske upp till 12 cm, men sällan större. Låter helt klart värt att testa enhands skagit också!

Rio enhands skagit lina beställd med några olika tippar, sjunk 3, t10 och t14. Ska bli spännande att testa på havsöringen om en månad vid premiären!

På 2017-03-27 at 21:47 hector sa:

En annan fråga, vad står T för i T tipparna? Gissar att numret är olika sjunkhastigheter? Typ T10, T14, T17 osv.

Vilka är de bästa tipparna att köra? 

Hittade lite info om Guidelines skagit-tippar.

Spetsarna är tillverkade i den mest snabbsjunkande sammansättningen av polymer/tungsten som är tillgänglig.
Sjunkhastigheten är 20 cm/sekund. Spetsarna är 15 fot långa och kan kapas en aning kortare om man önskar det.T-Märkningen:

T10 – betyder att vikten på spetsen motsvarar 10 grains/0,65 gram per fot.
Den totala vikten för 15 fot är 150 grains/10 gram.

Sjunkhastigheten är densamma för alla modeller men de tyngre, T14 och T18, sjunker mycket snabbare genom
strömmen på grund av den högre egenvikten och presenterar flugan djupare ner.

Sjunkhastighet Tips
T6 7ips = 18 cm/sekund
T10 8ips = 20 cm/sekund
T14 9ips = 23 cm/sekund
T18 10ips = 25 cm/sekund

Efter att ha testat lite och fått till det så kan jag säga att jag observerade vissa saker:

* Flugan bör landa på samma ställe som vanligt scandi kast

* Man får inte ta i för mycket i snapet på snap T, då flyger flugan åt helvete :D

* Det krävs lite mer kraft än scandi märkte jag, i alla fall på enhands

* När man får till det så flyger grejerna utav bara helvete

* Gjorde ett litet test, med en typ 10cm ganska lätt fluga och med bara en stor klump med klumpar på tafsen, kändes ingen skillnad oavsett. 

* Enhands som tvåhands, båda funkade fint !

Edited by hector