Jump to content
Sign in to follow this  
drakelito

Billigt flugfiskeset

Recommended Posts

Hej på er.

Tänkte höra med er om tips på ett bra flugfiskeset som inte kostar en massa.
Började med att jag kikade på Julas flugset för 299kr, förstod ju självklart att det var superbudget spö men har ändrat mig och går upp lite i pris haha.

Tänkte mig ett set för 700-1200kr, vet att det inte är jättemycket man får för pengarna då men vill börja nånstans och lära mig kasta bättre.
Ska ju även ha råd med vadare till det fisk.gif

Vilka set kan ni rekommendera till en nybörjare som testat kasta med fluga bara ett par gånger men fastnat hårt för det?

Mvh.

Edited by drakelito

Här kommer ett tråkigt svar.

Köp ett 2-delat begagnat #6 spö av någon gammal uv (2-300:-)köp en välkänd begagnad WF-lina ex-vis Guideline (300:-) och en enkel billig rulle t ex Okuma Airframe (~200:-).

Där får du ett set som du kan ha i flera år. Du kommer att misshandla linan i början, massakrera tafsarna och piska av flugorna. Det ingår i lärandet.

När du har hittat något du tror är bra så lägger du upp märke och beteckning i denna tråden. Får du ett massivt nej så letar du vidare, får du både ris och ros kan du köpa. Flugfiskare är aldrig ense om detaljerna.

Lycka till!

Rickard.

PS. Prylarna är inte det viktiga, det kommer att bli bra vad du än köper. DS

• Like 3

Jag har en Okuma Airframe och ett LTS x3 9'6" i klass 6-7 som du kan få köpa billigt om du vill. Helt ok spö som funkar till det mesta. Rullen är en budgetvariant men funktionell. Kan kolla om jag har en lina som kan funka också, annars borde det inte vara några problem att hitta en för ett par hundringar. Tänkte typ en tusenlapp. Andra får gärna kommentera om det är ett schysst pris. Har jag övervärderat så justerar jag :)

Mvh Daniel 

PS.  Vad än du gör, undvik Jula, Biltema etc. Säger som ovanstående - kolla efter grejer här på forumet och be sedan om råd gällande de erbjudanden du får. Som synes är det inte ens säkert du behöver ställa frågan... :) Jag har i princip inte köpt en enda flugfiskepryl ny. Allt jag har kommer från folk på denna sida. 

Det må vara tråkigt men de flesta får ungefär samma svar. Lägg upp en köpes-annons på forumet, ungefär vad du vill ha. Klass #6 ganska allround, säg vilken budget du har, så är det alltid någon som har något liggandes på lager. :)

http://www.fishline.se/fly-flugset/product_details.php/products_id/1464

Vet inte hur detta spöt är dock, men känns som ett relativt fint set med tanke på prislappen. Om du vill köpa nytt. Spontant känns det grymt dock.. Bara rullen kostar väl 800-900 spänn eller något om du skulle köpa den separat.

Edited by Einarsson

Tråkigt eller ej men visst är det kul att bra grejer finns tillgängliga även i lägsta prisklass. För 20-30 år sen var skillnaden mellan billiga och dyra spön mycket större än idag. Nu är det nästan svårt att hitta dåliga grejer :)

• Like 1