Jump to content

Välkommen och introduktion

Recommended Posts

Välkommen till Common Cents Arean.

Här diskuteras spömätning enligt CCS och relaterade frågor. Om du mäter ett spö eller flera så låt gärna oss andra ta del av resultaten. Förhoppningen är att vi får ihop en databas genom den här arean. Än så länge går det bra att meddela mätresultat så sammanställer jag dem och lägger upp här.

Om du vill och är intresserad att hjälpa oss att sätta upp en webbaserad databas åt forumet så är du välkommen att kontakta oss..

Introduktion till Common Cents-Systemet

Idén är att genom mätning av tre egenskaper kunna beskriva hur ett flugspö eller en klinga är.

Det finns till exempel starka och svaga klass fem spön, det finns aktionsmässigt djupa och toppiga spön och det finns spö som olika snabbt återtar sin form efter att belastning släpps. Det är dessa tre egenskaper som mäts. Dessa mätningar kan var och en av oss göra själva med enkla medel.

William Hanneman, som hittade på systemet, använder vikten cent-mynt. Det är förstås därför systemet heter Common Cents systemet (CCS). I övrigt används inga specialverktyg , utan bara  vardagliga föremål som gem, en liten plastpåse, mynt och så vidare, det vill säga grejer som alla har tillgång till och inte har något stort värde. I vår del av världen är det generellt ont om cent-mynt, men det går faktiskt att komma runt detta på ett enkelt sätt. Man kan exempelvis använda svenska mynt istället.

Jag har funderat en del på den linvåg Hanneman har konstruerat och inser nu att det borde gå att få den att funka med hjälp av andra vikter. Återkommer till den när jag hinner. Nu handlar det om spömätning och jag har inte hunnit nörda ner mig i linbiten än.

Tre centrala begrepp, ERN, AA och CCF

ERN: Effective Rod Number. Den kraft som behövs för att ladda, men inte överladda ett spö. Till exempel ett spö som mäts till en medelfemma har ERN = 5,5 och passar då ihop med en AFTM klass 5-lina för en genomsnittlig kastare. Som Hanneman skriver, under genomsnittliga förhållanden kommer detta spö att laddas optimalt med en lina vars första 30 fot (9,15 m) väger 140 grains (9,07 gram). Hur man är som kastare kommer självklart att avgöra om man ligger över eller under detta. Snabbare stroke kräver mindre linvikt etc. Egentligen är det så att man mäter något som heter IP (Intrinsic Power), och får sedan ERN-talet från en tabell. Mer om detta senare. ERN ger alltså linklassen för spöet för en genomsnittlig kastare.

AA: Action Angle. Ett uttryck för vilken aktion ett spö har. Hur mycket av klingan som arbetar vid belastning.  Ju högre AA, desto toppigare aktion.

CCF: Common Cents Frequency. När belastning släpper kommer ett flugspö att börja räta ut sig och släppa lös energi. CCF är ett uttryck för hur snabbt ett spö återtar sin form efter att belastning släpps. Hur snabbt ett spö är. Ju högre CCF desto snabbare spö. Recovery speed brukar det stå i reklamen. Fast recovery ger alltså högre CCF.

Källorna och mina lästips

Jag har gått igång på detta, annars hade jag ju inte skrivit denna text. Men lika briljant som Hanneman är som utvecklare av CCS, lika snackig är han som författare. Det tuggas en del i hans texter.  Alla tillgängliga texter finns på internet i pdf-form, se nedan. Men det är 42 sidor med en hel del tugg. Vill du själv läsa texterna är det bara att tanka hem dem, vill du läsa delar, dristar jag mig till att ge lästips så man kan hoppa över en del.  

Artiklarna finns här:

http://www.common-cents.info/

http://www.rodcents.org/

(Samma texter och de finns alltså på båda ställena)

Artiklarna är publicerade i Rod Maker Magazine som inte säljs utanför USA med få undantag, en europeisk kontakt finns; cork4us.com.

Artiklarna:

(av William Hanneman)

(1) The Common Cents System.

(2) Common Cents & The Big Picture

(3) Common Cents the Rosetta Stone.

(4) Dr. Bill’s Fly Line Analyzer. Fly Line Facts and/or Fantasies.

(5) Dynamic Characterization of Fly Rods. Frequency and more.

(7) Fly Rod ”Expertise” by the Numbers.

Ingen författare angiven

(6) Common Cents Quick-Tips Guide.

(av Tom Kirkman)

(8) Why Common Cents Makes Sense

(9)The AFTMA Fly Line Standards

En uppdaterad tabell A i (6) finns här:

http://www.rodbuilding.org/photopost/showfull.php?photo=241

Mina lästips: (7) är kul och bara på två sidor. Hanneman raljerar lite, men CCS beskrivs inte.

(1) är bra. (2) kan hoppas över. (3) Tabell A räcker, men uppdatering finns i länken ovan. (4) handlar om linor/linvägning. (5) beskriver CCF.  (6) är rätt bra. Resten kan hoppas över… så det kokar ner till:

(1), (5) och (6) om du snabbt vill själv sätta dig in i det hela.

Jag kommer att referera till texterna ovan i mina små alster här på arean enbart med nummer, tex (1) och så vidare…

• Like 3

• Jonas pinned this topic
  • hö&gös unpinned, pinned, unpinned and pinned this topic