Hoppa till innehåll

Mätning av ERN,AA och CCF


Recommended Posts

Mätning av ERN, AA och CCF, som jag gjorde det, vill du göra likadant, följ stegen nedan.

Exempel från mina mätningar kommer sist. 

 

Först en varning. Jag noterade att mina spön satt en aning löst i holkarna efter att mätningarna var klara. Jag misstänker starkt att det uppstod under CCF-mätningen, men jag vet inte säkert. Vill du vara säker så kan du ju kolla då och då under resans gång att ditt spö sitter ihop ordentligt.

 

Först en sammanfattning utan detaljer av vad som görs.

1. Man riggar sitt spö stabilt, tillräckligt högt över golvet och horisontellt.

2. Man tynger ner spöspetsen med hjälp av vikter en viss sträcka. Vikten ger IP, Intrinsic Power, som via en tabell ger ERN-talet.

3. Man läser av AA med hjälp av en gradskiva.

4. Man plockar bort vikterna.

5. För mätning av CCF använder man en klass-specifik vikt (inte samma vikt som ger IP/ERN) som man hittar i en tabell. Man fäster denna vikt vid klingan och med hjälp av ett stoppur (finns ofta på mobilen) mäter man CCF.

6. Man meddelar gärna oss andra på edge sina resultat! Sharing is caring.

(Eventuellt riggar man av spöet efter avslutad mätning, men det är en smaksak…)

58e753457c0c2_Bild1.thumb.jpg.17f468c16655b0e1936bbc6d04a4a4c2.jpg

Bild 1. Spötoppen har tyngts ner så långt mot golvet att ERN (IP)-mätningen är klar.

Riggning

1. Mät längden på det ihopsatta spöet. Dividera längden med 3, så får du talet x.

2. Rigga spöet horisontellt, tex på ett högt skåp eller en hylla. (Bild nedan) Jag riggade på ett skåp med överstycket 120 cm över golv. Det längst spöet jag mätte var 289 cm och då hade jag cirka en decimeter kvar till golvet från plastpåsens nederkant när ERN (IP)-mätningen var klar. Man behöver alltså komma upp en bit eftersom spötoppen ska böjas ner och för att platspåsen man stoppar vikterna i tar plats.

Ringarna skall vara på ovansidan. Buttsektionen av spöt skall vara i våg, tänk på att klingan är taperad, och man får använda max 10% av spöets längd av buttdelen för att rigga det (med grejor som kan påverka klingan). Notera stiftburken jag använde för horisontell riggning. Man kan också använda mynt som man kilar in på handtagets undersida.

58e7537b9bd14_Bild2.thumb.jpg.6bee3668cacd2cdd833ea4056054c962.jpg

Bild 2. Riggat för mätning.

Att klingan har en egenvikt så att toppen droppar gör inget. För att hålla fast spöt kan man använda tex ett antal tunga böcker. På mitt skåp sticker sidostycket upp ett par centimeter. Väldigt tacksamt för mig, jag kunde då använda böckerna för att klämma fast spöna jag mätte mot sidostycket. Därefter fyllde jag på med böcker ovanpå tills jag förvissat mig om att klingan vid belastning inte skulle lossna från riggningen. Jag testade att belasta klingan handgripligen före mätning, frugan stod med händerna på lämpliga ställen vid spöet om det skulle släppa ifrån riggningen. (Man vill ju inte att grejorna flyger iväg och går sönder, eller pajar någonting annat…)

3. Tejpa fast en bit okokt spagetti på ovansidan av toppöglan för enklare avläsning av AA. Jag upptäckte senare att om man bara tittar noga räcker det med att jämföra med holkdelen av toppöglan, så jag skippade senare spagettin.

4. Mät höjden över golvet till mitt på klingan vid buttdelen. (Bild 2) (En av egenvikt opåverkad spötopp kommer att befinna sig på denna höjd.) Denna höjd kallar vi talet y. För att mäta ERN (IP) ska nu spötoppen förtyngas tills dess höjd över golvet, h = y-x.

5. Ta ett vanligt gem och böj ut tills det får en S-liknande form. Ta en liten plastpåse och häng i gemet och häng det hela i toppöglan.

6. Lägg successivt i mer vikt tills h = y-x. På slutet får man mäta och använda mindre vikter, mäta och använda mindre vikter osv ;)

58e753a6ab713_Bild3.thumb.jpg.1b69f09d8d79f94f7c2fe056a73b0cf3.jpg

Bild 3. Nu är h = y-x

7. Väg de vikter du har lagt i påsen.

Tabell B i (1) ger dig ERN-talet.

Varje cent-mynt väger 2,5 gram.

Ett grain ≈ 0,0648 gram.

8. Avläsning av AA: Använd gradskivan i (1), Figur 11. Håll så vågrätt som möjligt vid avläsning.

9. Nu är det dags att bestämma CCF. Detta beskrivs i (5).

Först kollar vi vilket ERN-tal spöet har fått. Tex om det har fått något med 7 kallar vi det en sjua. (ERN 7,0-7,99) Den namnlösa tabellen i (5) (sid 7) ger dig den belastning som ska användas. Tex ska ett klass 7 spö belastas med 185 grains ≈ 12,0 gram (11,988). Således mycket lägre vikt än vad som krävs för en medelsjua vid ERN-bestämning (ERN 7,53 fås vid 59 cents, dvs 147,5 gram).

Gör en vikt av mynt och gem, fästlera eller vad som passar dig. Plasta in i gladpack. Tejpa på spöspetsen.

Böj ner spöspetsen en skaplig bit, rekommenderat är ungefär h. Starta ett tidtagarur samtidigt som du släpper spötoppen. Du ska nu låta spötoppen fullfölja 20 cykler av vibration upp och ner, dvs första cykeln är fullbordad första gången spötoppen vänder i nederläget efter att den har varit uppe och vänt neråt. Tjugonde gången spötoppen befinner sig i nedersta läget stannar du tidtagaruret. Vi kallar antalet sekunder detta tog för z. Följande division ger då CCF = 1200/z.

Bra jobbat! Nu har du bestämt DBI för ditt spö, detta är ju ett tredimensionellt index som skrivs ERN/AA/CCF.

Nu kan man plocka bort spöet från riggningen och rigga nästa!

Dela gärna med dig av dina resultat i edgeforumets databas, varje spö är en individ, det finns inga garantier för att ett visst spö som inte är uppmätt har exakt samma egenskaper som ett annat identiskt spö som du hittar mätdata på! Det hade varit väldigt intressant att se många mätresultat på just identiska spön. Det finns kanske modeller som är väldigt likartade eller så kanske kompisen har ett annat exemplar av samma spö? Det finns kanske tillverkare som lyckas bättre än andra med likformigheten?

 

Exempel: Sage RPL 796-2:

Längd: 289 cm. Då blir x i cm = 289/3, dvs x = 96,3 cm.

Riggad höjd över golvet: y = 121,5 cm. Då blir y-x = 25,2 cm.

Alltså: För att bestämma ERN ska jag stoppa i vikter i plastpåsen tills spötoppen stannar 25,2 cm över golvet osv.

Eftersom jag från början förväntar mig ett ERN på 7 någonting har jag säkerställt att jag har passande vikter för 140-160 gram ungefär.

Jag använde gamla mynt jag hade liggande i en hörna.

Sammanlagd vikt för att böja ner spötoppen till 25,2 cm ovan golv blev 2216,1 grain, vilket blir 143,6 gram. Detta motsvarar 57,44 cents. Då tittar vi i tabell B i (1). 57 cents ger ERN = 7,28 och 58 cents ger ERN = 7,40. Min fiskpinne ligger således däremellan. Vill man ha ett exaktare värde kan man interpolera. Till 7,28 ska jag ju addera 0,44*(7,40-7,28), dvs 0,44*0,12. Således blir ERN-talet 7,28+0,44*0,12 = 7,33. En något svag klass sjua mao. En medelsjua har ju ERN = 7,5. En normal kastare ska enligt figur 3 i (1) kasta med en lina med vikten ca 180 grains för de första 30 foten (9,15 meter). Intressant. Så som jag kastar trivs jag med klumpvikter på 17-18 gram (ca 260-280 grains) på detta spö. Men handen på hjärtat, jag kan inte påstå att jag är någon duktig kastare… Jag har ett enhandsspö till att mäta, och jag misstänker att jag ligger högt även här. Hm. Jag anar ett mönster ;) Men jag har å andra sidan inte hunnit fundera igenom linbiten i detta pussel så noga än…dessutom jämför jag ju äpplen med päron, linklass och klumpvikt…

AA lästes av med hjälp av gradskivan i (1) till ca 72.

Då är det dags för CCF. Detta spö ska belastas som en sjua, dvs med 185 grains. (se ev punkt 9 ovan)

Konstruktion av vikt: 0,3 grains för mycket får duga.

Bild4.thumb.jpg.2113e972a4d282db93816bbc9d1a118f.jpg

Bild 4. Vikt på CCF-mätning.

Detta tejpade jag fast på spötoppen. Böjde ner en skaplig bit och tiden för tjugo vibrationscykler upp och ner blev 15,06 sekunder. (För säkerhets skull gjorde jag om denna övning och fick tiden 15,10 sek.) 1200/15,06 =79,7. Lysande! Resultaten är alltså: ERN = 7,33, AA= 72, CCF = 79,7. Ja, eller så skriver man att DBI = 7,33/72/79,7.

 

Vad jag använde.

Tumstock.

Skåp, 120 cm högt.

Böcker. Några kg.

Ett vanligt gem plus en plastpåse av zipmodell, 12x7 cm. (väger ca 24 grains ≈ 1,5 gram, men denna vikt ska inte räknas in någonstans)

Diverse gamla mynt.

En våg för handladdning, RCBS Rangemaster 750. Betydligt billigare vågar hittar man på Conrad.se från ca 150 kr kolla fickvågar, eller förstås på Aliexpress som alltid. Jag har vägt diverse vardagliga föremål som kan användas istället för cent-mynt, se tråden Om du inte har någon våg…

Gladpack.

Tejp.

Okokt spaghetti.

Diverse burkar som innehåller blyertsstift till stiftpennor för riggningen.

Brytbladskniv för att skära bort tejpen efter bestämningen av CCF.

Hushållspapper för att torka bort tejprester från klingan efter CCF-mätningen.

En fru som höll händerna på väggen vid testning av riggningen.

Lycka till med dina mätningar!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Like 4
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • hö&gös pinned, unpinned, pinned, unpinned, pinned och unpinned this topic

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...