Jump to content
Sign in to follow this  
Baluba

Kasta Långt, förslag

Recommended Posts

Tjabba, har inhandlat ett sage method i #7 nu under vinter och har linor för vanligt fiske i rätt klass åt den men jag är som sugen på att köpa en (Scientific Anglers Expert Distance Competition) lina och jag antar att man ska köpa en lina i några klasser under om man vill få maximal läng i kasten, jag har bedrivit kasning på gräsmatta och brukar kunna komma ungefär 30m, jag har inte mätt så jävla noga men att man får ut hela linan med tafs (ni förstår). Så jag skulle iaf se mig själv som duglig kastare.

Det jag funderar är om man skulle köpa SA Mastery-linan i klass #5 eller om det kanske blir överdrivet lätt, men å andra sidan ska man väl bära 25m lina i luften innan skjutet, så ja.

Vad tror ni om detta?

Kastar du redan 30m så är det inga problem att kasta en #5 SAMED med det spöet. SAMED har många fördelar även vid vanligt fiske. Vikten ligger fram, så vända över lite tyngre flugor blir lättare och spöet laddas ganska fort med kort lina, ger fördelar vid lite mer (mot) vind oxå. Lång baktapering innebär bättre kontroll på mendning i rinnande vatten (bra lina att kasta nymfriggar med i rinnande vatten mao). Tycker att SAMED är en ypperlig fiskelina generellt, som man kan kasta riktigt långt med när vinden ligger på från rätt håll och man står på en klippa med plats för all löslina. Är kanske mer begränsad på en #7 än en #5 men du har säkert ett #5 spö oxå. Då blir den här linan som en 'lite mer avancerad DT". Definitivt värt att ha i arsenalen (fin glid på coatingen och verkar hållbar). 

• Like 1

Jag har Loops motsvarighet till den linan när jag distanskastar,  Opti 210. Men jag har nött ut fler SA MED än jag kan komma ihåg, och som Flyrod skriver, det beror på vad du vill göra? 

Själv skulle jag gå på ett styvare spö om det vore ren distans, jag använder Cross SX 890 idag. Men, är det en vanesak och en smaksak.

Hej Baluba

Om du vil kasta längst muligt, da er det en MED 7'er du skal købe,  Because science!

Om du vil kasta och jämnföre dig med konkurrence kasterne, da er det en MED 5'er du skal have, och et mättband. 

Fredrik Hedman, en av dom bästa kastere i verden brukte en metod 890, da han tävlade. 

Mvh

Lasse

• Like 1

Ja alltså jag tänkte ju kasta distans på gräsmatta med #5an, jag tänkte inte primärt använda den till fiske :)

Spöt köptes dock inte primärt för att kasta på gräsmatta, haha. Men tänkte bara vilken lina till det spöt som det går att kasta längst med om man kastar på gräsmatta.

8 hours ago Karlsson sa:

Fredrik Hedman, en av dom bästa kastere i verden brukte en metod 890, da han tävlade.

990 om man nu ska vara sån..

• Like 1

Jag har börjat att använda SA MED #7 på kusten. Överlägsen en kortklumpslina om jag behöver kasta i motvind, vilket i regel jag behöver. Istället för att försöka skjuta lina håller jag så mycket jag kan i luften och lägger ut flugan. Den kräver naturligtvis lite utrymme och har jag inte det så får det bli en kort klump. 

Om du vill maxa din längd är en högre klassad SA MED bättre. Att så många använder femman är för att den är den enda internationellt godkända linan för grenen Trout Distance (om inte förändringar som jag inte känner till har skett inom kastsporten).

23 hours ago Flyrod sa:

Staffan, är Opti 210 en bättre lina till distans än MED enligt dig?

Nej, utan att rangordna dem så menade jag inte det. Taperingen är dock snarlik.

2 hours ago Flyrod sa:

Staffan, du har nött ut ett antal MED-linor, nu har du Opti 210, beskriv vad du märker/känner. Du har ett måttband... :)

Jag har nu arbetat tillsammans med Loop i så pass många år att jag inte minns linorna innan... så jättebra. En skillnad är att Optin har en delikatare front med tunnare tipdiameter. Tiden och min personliga utveckling har alltså spelat större roll än skillnaderna mellan linorna. Jag har kastat längst med Opti 210 men det beror på det ovan. 

Glad påsk på er alla :)

/Staffan