Jump to content
Sign in to follow this  
mirsa

Kiruna

Recommended Posts

Hej 

Vi är två grabbar som flyger upp till Kiruna v26 för att fiska. Vi tänkte hyra bil och försöka hitta lite strömmande vatten att flugfiska i. Hur är det längs vägen mot Abisko och runt om, någon som varit där? Finns det fiskbara ställen lite längre bort från vägen? 

Tacksam för svar 

Edited by mirsa

Rautasälven rinner rätt under e10 i två förgreningar, rautas östra och rautas västra. Ingen av mina favoriter men visst går det att få fisk där. Torneälven rinner norr om kiruna och det finns riktigt bra med stor öring på sina ställen ex Vakkakoski norrut och Luspen nedströms Jukkasjärvi. Vittangiälven går att nå med bil men räkna med en timme i bilen på en väg som har fler potthål än månen har kratrar. Harr och öring bjuder den på. Efter några mil längs vägen mot Nikkaluokta rinner kalixälven, Fantastiskt harr och öringfiske bara 10 minuter från kiruna c. Det är min absoluta favoritälv sen jag var en liten knodd. Harrar runt kilot och ibland riktigt fina öringar. Börja gärna i Kaalasluspa. Vid normalt vattenstånd kan man vada långt ut och komma nära djuphålorna. Dessutom kostar ett årskort löjligt lite med tanke på vilken fin sträcka byn har.

• Like 1

Tack för info, låter intressant. Går det att tälta på de ställen? Gäller samma fiskekort för alla nämnda ställen och var köper man det isåfall? 

Edited by mirsa

Det finns lite olika varianter när det kommer till fiskekort. Det som ger mest vatten för pengarna är kommunkortet som går att köpa hos bla vildmarkshörnan. Det täcker alla vatten med undantag för byavatten. Kaalasluspa är ett byavatten men ett dygnskort kostar bara 20 kronor eller 150 för hela året och det är värt vartenda spänn. Att tälta är fullt möjligt men med tanke på att de flesta vatten ligger på armlängds avstånd så kan man lika gärna bo inne i Kiruna och åka bil ut till älvarna. Vägen till nikkaluokta går precis bredvid kalixälven vilket gör det lätt att hitta nära och bra älvsträckor. Man kan åka ut på morgonen och fiska till lunch, åka in till Kiruna och käka för att testa en annan del av älven på eftermiddagen. Du kommer att förstå när du kommer dit!

Du/ni har E-10 norrut mot Narvik...finns massor av vatten. Kommunkortet naturligtvis.

Skriver inte exakt var ni skall fiska,..sånt får ni klura ut själva...så enkelt ska det inte vara,..vill inte döda upptäckar glädjen.

Edited by Ismo
  • Like 2

Lerälven (eller Njuoraätno som den också heter) kan vara hyfsad. Men den är känslig för regn och kan grumla, därav namnet Lerälven. Sedan finns det ett antal rödingtjärnar från Riksgränsen och in mot Japmajaure som kan vara bra. Det fiskas lite där och hittar man rätt tjärn under rätt tid blir det GULD!

• OBS ! Nationalpark i närheten ! Super fiske men ej tillåtet så.......
  • Ps. Att tänka på detta är väldigt långt mot norr och ganska högt upp, kanske inte hög-arktiskt miljö men...... Du kan inte räkna med rimligt fiske för än kanske augusti och då har du kanske en till två veckor som kan vara rimliga, vintern kan komma redan i slutet av augusti så din planering bör vara efter detta. Att fiska i detta området är nog inte att rekommendera från fiskare söder-ifrån. Ibland kan det vara bra att bo i området och snabbt planera efter väder etc.
Edited by Sovereign

Tack för info! Resan bokat till Biggusjokka / Råstoätno den 23 juni. Vad tror ni om det, hinner snön smälta till dess :-)? 

18 minutes ago mirsa sa:

Tack för info! Resan bokat till Biggusjokka / Råstoätno den 23 juni. Vad tror ni om det, hinner snön smälta till dess :-)? 

Det borde den göra ..men är du född på skuggsidan i livet ..så nej!:D

2 hours ago mirsa sa:

Hmm kanske de.

29 minutes ago mirsa sa:

Det gör inget att det är snö runt om, bara det är isfri! 

Att fiska tidigt på året kring Råsto..kan vara riktigt bra..värre att komma mitt i sommarn.med värme som inte ens myggen gillar.:o

Henka fr. Fiskelust kan nog intyga när en kommer fel tid:P

Edited by Ismo

5 hours ago Ismo sa:

Henka fr. Fiskelust kan nog intyga när en kommer fel tid:P

Fast ta mig fan, hellre högsommarvärme och dåligt fiske än två veckors ihärdigt hällregn med iskalla nordliga vindar och ändå förjävliga myggsvärmar. Det var så vi fick vandra runt när vi skulle äta för att inte bli mätta på mygg istället för mat :P

21 minutes ago Henka sa:

Fast ta mig fan, hellre högsommarvärme och dåligt fiske än två veckors ihärdigt hällregn med iskalla nordliga vindar och ändå förjävliga myggsvärmar. Det var så vi fick vandra runt när vi skulle äta för att inte bli mätta på mygg istället för mat :P

OK!:D

Att ge sig till Råsto-området kring midsommar är inte riktigt klokt. Ett vanligt år får björken blad kring midsommar i Kiruna, möjligen minus någon vecka. Råsto och det området är en del senare, givetvis att få uppleva en exploderande arktiskt sommar är fantastiskt men ..... Biggusjokka är väl inte så mycket att hurra för, oavsett årstid, men Råsto-ätno uppströms är väl ok, men du får inte fiska så långt uppströms på ditt fiskekort. Öppet vatten är det givetvis i Älven, men kallt - svinkallt. Vänta ca två veckor är min rekommendation. Tight lines !  Steen

Edited by Sovereign

Problemet för dom söderifrån!..är att dom inte kan styra sitt fiske till ev. rätta veckor...som jag kan. Jag kan välja när jag drar ut..kolla vädret! m.m & på kort varsel dra iväg. SYND!!!

Ismo har rätt. Vi kunde varken  juli eller augusti, och inte heller vänta till nästa år! Har ni tips på andra ställen som är bättre just denna veckan? 

Tacksam för svar