Hoppa till innehåll

Airflo skagit F.I.S.T


Timmolajnen

Recommended Posts

Jag har alltid fiskat med skagit på våren men i vintras så tänkte jag att - äsch jag kör på med mitt 15' och scandi bodys i olika densiteter för att det är behagligt.

Men jag gillar & saknade dendär porriga (Oumph!) känslan när man trycker iväg en skagitklump med sinktip ur vattnet.

Sagt & gjort köpte mig ett fint premiumspö med några år på nacken begagnat samt en Airflo skagit fist som är så omåttligt populär! Och jag förstår varför, 

jag valde 600grains varianten med en 15' T11 till mitt 14' Sage TCX. Oh shit vilken lina !! flyger spikrakt i en  tiiight båge varän min spötopp pekar i final delivery kastet.

De har verkligen konstruerat en klump som ersätter allt annat vad grainlinor etc heter. Häkta på en T20 till denna o du draggar ner till hin håle.

 

sjukt nöjd och behöver inte oroa mig för att fisken står för djupt ;)

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har  airflo fist 600-540 grains och kastar med 15 fots tipar T20 ,T17,T14 till mitt Marksman 2s 15,8 #11  Och det laddar spöt perfect , och det blir ingen överbelastning . 

En av linorna som sitter på rullen under hela säsongen . 

Redigerad med jocke_möller_88
  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago jocke_möller_88 sa:

Har en airflo fist 600 grains och kastar med 15 fots tipar T20 ,T17,T14 till mina spön.  Och det laddar  som fan.  

Hmm...få se nu...om jag räknat rätt så landar ekipaget på 50g+?

Hoppas du inte kör överhandskast med den vikten :blink:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Belting sa:

Hannu, vikten på ekipaget blir inget problem. Du kan ju räkna vad en 850 grain väger och den flyger lätt på vanliga 15 fotare utan att kännas överklassad.

Japp, tänkte mest på att 600 grains är fördelade på 7 meter, kort klump. Plus spetsen.

Grainslinorna är i regel 10-11 meter....taperade.

Träskon vägde väl en 36-37g (570 grains) och gick bra att kasta med om man tog det lugnt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag funderar på att köpa denna skagit klump till mitt Scott Radian 14 fot. 

Har egentligen aldrig fiskat skagit klump endast Rio scandi klumpar som är en typ "hybrid"? 

Det som oroar mig är att Rio klumpen klass 9 väger 455 grains medan 9/10 airflo väger 660 grain det känns väldigt mycket även om jag förstått att man inte ska räkna med vikten på tippen i skagit. 

Bör jag köpa en lättare skagit klump än 660?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...
  • 4 months later...

intressant lina. nästa år är det dags för slagit igen. Har kört 720gr på mitt NRX 15, men känns lite tungt (inte minst eftersom min skagit-teknik är "sådär", blir en blandning mellan scandi och skagit). Tror att FISTskulle funka bättre för mig. 

Om det är nån som har en ide vilken vikt jag borde ha (om rätt slagitvikt kanske är 650gr med min "teknik"). Är det samma vilket på FIST som andra skagitlinor?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2017-12-14 at 21:10 Chrglx sa:

Om det är nån som har en ide vilken vikt jag borde ha (om rätt slagitvikt kanske är 650gr med min "teknik"). Är det samma vilket på FIST som andra skagitlinor?

Airflo rekommendera 30 grain (ca 2 gr) mindre än flytande skagitlinor. Stil är personligt om du gillar en lite lättare känsla överlag prova då en lättare Skagit.. 

Personligen vill jag inte ha en Skagitlina tyngre än mina Scandi's snarare lite lättare.. 

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2017-07-24 at 22:51 kaffebryggarn sa:

Har nu fiskat en vecka med en 570 grain på mitt Sage one 8136.

En fantastisk lina flyger som f-n med enligt mitt tycke lite kraftisättning.

J.

Använder en 450grain F.I.S.T., med taperade spetsar på ca.12ft. runt 90grain. = ca. 540grain.

Fiskar den som en scandi på mitt Sage VXP, 8136.

Gillar den combon.

/M.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
  • 1 year later...

Airflo fist skagit linan sitter på mitt spö året runt nästan .   Måste säga att jag tycker linan är suverän och trevliga att fiska med.  Lin uppsetning  .3st  Airflo fist skagit 540 gr 2st Guideline 18ft s4/s6 , guideline 18ft s3/s5. 

Airflo fist 450gr med Hardy 12ft tipar. 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...