Jump to content
Sign in to follow this  
biomoib

Nybörjarfrågor flugfiske... sorry!

Recommended Posts

Hej! Jag har fiskat med spinn och haspel i många år men är total nybörjare på flugfiske. Jag har kollat på massor med filmer på Youtube och läst en hel del böcker och texter här på forumet innan jag beställde ett flugfiskeset, nämligen Redington Path Outfit Path Rod and Reel Outfit #5 9'0'' 4 pcs från sportfiskeprylar.se länk: https://goo.gl/pZQdww.

Efter att ha testat i trädgården var jag igår för första gången vid ett regnbågsvatten igår. Som nybörjare vet jag inte riktigt vad jag ska vänta mig av ett klass 5 - set av denna typ. Men med små torrflugor har jag svårt att få ut linan mer än cirka 10 meter. Om det blir längre än så börjar flugan doppa i vattnet både fram och bak. Jag inser att jag måste lära mig bättre teknik men vad kan man egentligen vänta sig av ett flugfiskeset som det ovan? Kan en duktig och erfaren flugfiskare komma dubbelt eller tre gånger så långt? Jag förstår att längden inte är det primära utan att det är viktigare att kunna kontrollera var flugan landar och hur den presenteras… men det känns lite surt att inte ens kunna nå ut till de vakande regnbågarna 15 meter ut…   ;o(

Edited by biomoib

1 minute ago biomoib sa:

Hej! Jag har fiskat med spinn och hassel i många år men är total nybörjare på flugfiske. Jag har kollat på massor med filmer på Youtube och läst en hel del böcker och texter här på forumet innan jag beställde ett flugfiskeset, nämligen Redington Path Outfit Path Rod and Reel Outfit #5 9'0'' 4 pcs från sportfiskeprylar.se länk: https://goo.gl/pZQdww.

Efter att ha testat i trädgården var jag igår för första gången vid ett regnbågsvatten igår. Som nybörjare vet jag inte riktigt vad jag ska vänta mig av ett klass 5 - set av denna typ. Men med små torrflugor har jag svårt att få ut linan mer än cirka 10 meter. Om det blir längre än så börjar flugan doppa i vattnet både fram och bak. Jag inser att jag måste lära mig bättre teknik men vad kan man egentligen vänta sig av ett flugfiskeset som det ovan? Kan en duktig och erfaren flugfiskare komma dubbelt eller tre gånger så långt? Jag förstår att längden inte är det primära utan att det är viktigare att kunna kontrollera var flugan landar och hur den presenteras… men det känns lite surt att inte ens kunna nå ut till de vakande regnbågarna 15 meter ut…   ;o(

Finns fina trådar om hur du skall KASTA!!..& ja!..visst kan erfarna kasta betydligt längre..men om dom begriper sig på fiske?..får du fråga dom.

• Like 1

Att flugan doppar i fram- och bakkast har ju ( tyvärr ) inget med utrustningen att göra utan beror enbart på bristande teknik och tajming, vilket är fullt normalt när man är ny. De allra flesta av oss har nog varit där en gång...

Jag vet inget om just precis din utrustning men Redington gör normalt bra grejor så det är nog säkert inte utrustningen det beror på. Det är väl knappast nån tröst just nu, men en erfaren kastare lägger nog ut närmare 30 meter med din utrustning, utan att anstränga sig allt för mycket...

Bara att öva på alltså! Och sök tröst i att minst lika många regnbågar går nära land  som långt ut i sjön!  :P  

Tack för ditt svar, Sunray! Precis som jag misstänkte... snarare fel på mig än på utrustningen. Jo, jag måste öva mycket mer.

22 minutes ago Sunray sa:

Att flugan doppar i fram- och bakkast har ju ( tyvärr ) inget med utrustningen att göra utan beror enbart på bristande teknik och tajming, vilket är fullt normalt när man är ny. De allra flesta av oss har nog varit där en gång...

Jag vet inget om just precis din utrustning men Redington gör normalt bra grejor så det är nog säkert inte utrustningen det beror på. Det är väl knappast nån tröst just nu, men en erfaren kastare lägger nog ut närmare 30 meter med din utrustning, utan att anstränga sig allt för mycket...

Bara att öva på alltså! Och sök tröst i att minst lika många regnbågar går nära land  som långt ut i sjön!  :P  

Instämmer! Kastningen kommer, det är bara kämpa på.

Och vill verkligen poängtera din sista rad just när det gäller regnbåge. Jag tar 80% av mina bågar inom 5 meter ifrån land, iaf i min hemmasjö.

Hmm...då handlar allt om att kunna fiska!

"Instämmer! Kastningen kommer, det är bara kämpa på.

Och vill verkligen poängtera din sista rad just när det gäller regnbåge. Jag tar 80% av mina bågar ifråninom 5 meter land, iaf i min hemmasjö."

Edited by Ismo

Håller med tidigare talare, teknik kommer med tiden och det är sällan det behövs mer än 10 meters kast, speciellt inte när det gäller exempelvis regnbåge och öring eftersom födosök vanligtvis sker nära land eftersom det finns mycket insekter och småfisk där, exempelvis är det oftast mer fruktsamt att kasta längs med strandlinjen en liten bit ut snarare än att kasta rätt ut. 

Ett tips är att kolla in Mattias Drugge på youtube, han är oerhört pedagogisk och har många bra klipp, exempelvis där han lär Markoolio att kasta fluga, där finns bra nybörjartips. 

Jag var själv i din sits, då jag började min flugfiske karriär förra sommaren. Gjorde som så många andra, såg massa klipp på youtube bla. Drugge när han lär Markoolio. Och jag skulle rekommendera dig att inte titta på dessa klipp då den i mitt tycke ger en alldeles föråldrad syn på kastteknik. Tex att man inte ska använda handleden i flugkastet stämmer inte utan man SKA använda handleden MEN man ska använda den rätt. 

Det bästa jag gjort var att boka in en kastkurs med Tellis (Han förklarar på ett pedagogisk vis vad man vill att linan ska göra och vad spöt måste göra för att få önskat resultat). Har du inte möjlighet att gå en kurs oss honom så kan jag rekommendera hans film http://tellis-flugfiske.se/product/myth-busting-fly-casting-dvd/

Sen kan man ju boka in en kurs med någon annan duktig kastinstruktör. Men se bara till att det är någon som faktiskt vet vad den pratar om. Gick min första kurs hos någon som i mitt tycke lärde ut hur man skulle hålla och vifta med spöt utan att förklara vad och varför vilket bara leder till en stel rörelse och ingen förståelse för vad man gör fel när man gör fel

Kasta med känsla!..få feelingen!..likaväl som en inte egentligen inte kan lära ut hur en spelar gitarr. Det gäller bara att förstå det.

Känn rytmen.

• Like 2

Just now Ismo sa:

Kasta med känsla!..få feelingen!..likaväl som en inte egentligen inte kan lära ut hur en spelar gitarr. Det gäller bara att förstå det.

Känn rytmen.

Du har helt rätt, rytmen är så sjukt viktigt, rytmen/feelingen/känslan, vad man än kallar den så är det en sjukt skön känsla när man väl hittat den och alla bitar faller på plats! När kasten sitter, det är så najs! Jag minns i början av 90 talet när jag började och hur mycket jag övade på gräsmattan hemma och när jag väl fick kasten att sitta och fick fisk i klubbsjön, det var så underbart, inte konstigt att man blir helt hooked :D

• Like 1

2 minutes ago hector sa:

Du har helt rätt, rytmen är så sjukt viktigt, rytmen/feelingen/känslan, vad man än kallar den så är det en sjukt skön känsla när man väl hittat den och alla bitar faller på plats! När kasten sitter, det är så najs! Jag minns i början av 90 talet när jag började och hur mycket jag övade på gräsmattan hemma och när jag väl fick kasten att sitta och fick fisk i klubbsjön, det var så underbart, inte konstigt att man blir helt hooked :D

Helt rätt!..om en person inte har nån rytm-känsla alls!...då blir det svårt!!!..oavsett om en heter Karlsson lr. Dahlbom,Andersson,Gustavsson lr. vad ni vill. Tick -Tack..kan göras i många versioner...men en bör förstå den.

• Like 1

Ibland så tänker jag!..Musiker borde rimligtvis förstå flugkastning bättre än andra?..kanske det beror på vad en spelar för sorts instrument..oxå? Kunna använda både H-ger & V-ster hand oberoende av varandra..är det inte det Stävmo säger i en video..klappa på huvet, .med ena handen..samtidigt..göra en cirkel rörelse med den andra.

24 minutes ago Nicko75 sa:

Jag var själv i din sits, då jag började min flugfiske karriär förra sommaren. Gjorde som så många andra, såg massa klipp på youtube bla. Drugge när han lär Markoolio. Och jag skulle rekommendera dig att inte titta på dessa klipp då den i mitt tycke ger en alldeles föråldrad syn på kastteknik. Tex att man inte ska använda handleden i flugkastet stämmer inte utan man SKA använda handleden MEN man ska använda den rätt. 

Det bästa jag gjort var att boka in en kastkurs med Tellis (Han förklarar på ett pedagogisk vis vad man vill att linan ska göra och vad spöt måste göra för att få önskat resultat). Har du inte möjlighet att gå en kurs oss honom så kan jag rekommendera hans film http://tellis-flugfiske.se/product/myth-busting-fly-casting-dvd/

Sen kan man ju boka in en kurs med någon annan duktig kastinstruktör. Men se bara till att det är någon som faktiskt vet vad den pratar om. Gick min första kurs hos någon som i mitt tycke lärde ut hur man skulle hålla och vifta med spöt utan att förklara vad och varför vilket bara leder till en stel rörelse och ingen förståelse för vad man gör fel när man gör fel

Ja den där Drugge går ju inte att lita på...B)

Jaja, håller i alla fall med om att det absolut bästa är att ta hjälp av en duktig instruktör! Det ger en en bra start!

• Like 2

Kom å tänka på en på mitt jobb! ..han hade visserligen skjutit bort 2st av sina tår på höger foten.., lilltån å den närmast..vid en jakttur!!!

Han gick omkring med en 00:as skiftnyckel!!..för dom som förstår..i höger skon en HEL..dag..utan att märka av den.:blink:

Han!!..försökte jag lära ut lite kastning..under 2 tim. ..tills jag gav upp:mellow:..tänkte" Är jag så DÅLIG på att lära ut?"..

Men jag vet inte..:wacko:

1 hour ago Nicko75 sa:

Jag tycker väl inte att handleden ska vara helt stel och död, utan vara med som en fjädring och vara flexibel, men det är inte där själva kraften ska komma ifrån, sen får man ju ta i beräkning att olika stilar och olika typer av kastning kräver olika rörelser. 

T.ex. vid gäddfiske så får man ju ha lite större rörelser och inte vara lika precis med mer kraft för att få ut grejerna.

Men detta är ju lite mer OT kanske.

• Like 1

1 minute ago hector sa:

Jag tycker väl inte att handleden ska vara helt stel och död, utan vara med som en fjädring och vara flexibel, men det är inte där själva kraften ska komma ifrån, sen får man ju ta i beräkning att olika stilar och olika typer av kastning kräver olika rörelser. 

T.ex. vid gäddfiske så får man ju ha lite större rörelser och inte vara lika precis med mer kraft för att få ut grejerna.

Men detta är ju lite mer OT kanske.

Trodde ettag i min enfald att G Andersson..hade STEL handled:blink:..slösade bort  närmare 10 år fr. 36 års ålder..hade jag gjort som jag gjort fr. födseln..hade jag vart bättre..men trots allt!..så hade hans kastande fått mig till en uppvaknande. Kastade bort en massa år...i onödan,..för att jag inte förstod...vad han EGENTLIGEN menade..lr inte! Men med Hass G...så förstod jag att vad det egentligen handlade om. Inte ett designande av linor lr. annat...utan att kunna kasta rätt! ..oavsett lina.

14 minutes ago Flyrod sa:

Ismo, den här får du hemläxa på. Dom duktigaste fiskarna som jag har sett/känner till, alla är duktiga kastare. En duktig kastare har automatiskt övertag på en mindre duktig kastare, bara genom att han täcker av ett större område. Som sagt, de som jag har sett som kan kasta, alla har varit inbitna och duktiga flugfiskare.
Så min slutsats blir det rakt motsatta mot din tes, de mindre duktiga kastarna har inte imponerat när det gäller antal landade fiskar. Det finns en naturlig förklaring (av flera), de duktiga kastarna plaskar inte sönder området som de fiskar på.

Håller inte med! ..tyvärr. Fiske handlar inte om att kunna kasta!..utan när fisken tar/hugger..oavsett tid på året.....en skall fast kunna få fisken att ta på ens finger. FÖRSTÅR DU?

Har vart/blev DUKTIG på att fiska!..sen jag växte upp med farsan!..att förstå att kunna fiska!..har inget med kastning att göra...

ATT FÅ..fisk.

Edited by Ismo

Säg att nån dåre kastar 40m med en #5 ..med en nymf!..kanon kast JA! ..så skall vederbörande "handtvista":blink: in en nymf fr. det avståndet?..vad tror ni händer med denna nymf på det avståndet?..det en tänker med handen..tror ni verkligen?..att det händer nått där ute..med ett sketet hand-tvistande?:D

6 minutes ago Flyrod sa:

Ismo, de duktiga fiskarna som jag känner till har alla varit duktiga kastare. Det kan bero på många orsaker, de har troligen lagt ner mer tid och pengar på sin hobby och därför utvecklats mer än gemene man. Jag säger inte att man måste vara en duktig kastare för att lyckas, men det underlättar.
Jag är övertygad om att du är en duktig fiskare, du skulle troligen få mer fisk än jag vid ditt hemmavatten. Om vi fiskar i mitt hemmavatten så skulle jag ha ett övertag. Fiske handlar om erfarenhet, känsla och självförtroende.
Det sistnämnda ska inte underskattas, när man tror på sin sak så fiskar man på ett säkrare sätt. Det finns inte plats för tvivel. De som saknar självförtroende byter flugor titt som tätt, letar efter alla fel som de gör. De som har självförtroendet, erfarenheten gör det som brukar fungera. :)

Precis! ..så är det..ärdu en inbiten fiskare..så frågar jag NATURLITGVIS!! ..dig om råd..på/med din hemmaplan..men bara för att jag ev. skulle vara en bättre kastare!...så gör dig mig per automatik inte till en bättre fiskare. Du har dina knep för hemma plan..köper jag ej dessa ..så är jag rätt dum. Tror knappast att det beror på att du kastar 4 m ..längre...lr. kortare

Edited by Ismo

1 minute ago Flyrod sa:

Att kasta 40 meter är ingen garanti för att man kan fiska, helt rätt. De få som jag hittills har sett som kunnat kasta, de har varit duktiga och hängivna fiskare. Det beror kanske på att de är just "hängivna"...

..hur många "hängivna" har du råkat ut för?

Tänker på H Morgan!..han skulle absolut ha en orange-färgad "tub" ..när vi fiskade efter kast-kursen." den var bra där.." ..OK ..sa  jag,..men när det väl kom till kritan..så bytte han till det jag föreslog..& sa.." En skall lyssna på de lokala"..å missade precis en öring på runt 2 pannor. Det kallar jag till att lyssna på dom som kan fiska i sina hemma-vatten..

Att kunna kasta är bra..nått annat har jag aldrig sagt! ..men skilj det fr. att kunna fiska..snälla!

• Like 1

4 minutes ago Flyrod sa:

Inte en aning, men det är ett gott antal. Man skiljer snabbt på en hängiven flugfiskare och en "wannabe". De hängivna har en kärlek för naturen och fisket som "wannabeen" saknar. Man måste inte kasta 40 meter på gräs för att vara hängiven. En hängiven fiskare drivs av en övertygelse av att göra rätt. Det handlar inte om antal fångade eller hur många kilo man har landat. Man kan nöja sig med att man fått se en fiskgjuse sväva förbi, för att man älskar naturen. Stimulansen i fisket har många dimensioner.
Att många av dem som jag bedömer vara "duktiga kastare" också är hängivna fiskare häger nog ihop. De lägger ner mer tid på sin hobby, vilket leder till att man utvecklas med tiden. Ismo, du är ju också en hängiven fiskare!

OK! ...säg att du besöker en bra Laxälv!..du ser en/2 som flugfiskar ..med fantastiskt bra kastning..gentemot en som kastar betydligt sämre...så du förlitar dig på att den som kan kasta,... kan älven bättre/är bättre på att fiska.. än den som kastar sämre.:blink:

Nu skojar du väl?:lol:

Edited by Ismo

Just now Flyrod sa:

Ismo, du som bor i norr, du har väl hört gammelgubbarna säga "rohvessori....laita rohvessori päälle..." och menar på skeddraget Professor som tydligen ska vara något utöver det vanliga!? Jag har då aldrig hört en sådan fanatism för någonting annat tidigare. Visst, jag har landat ett antal sjyssta firrar på "rohvessori".

Gädd-drag! ..vem bryr sig.:lol: ..jag prövade mina egna metoder med tiden..inte sagt att dom var bättre.