Hoppa till innehåll

Nybörjarfrågor flugfiske... sorry!


biomoib

Recommended Posts

Hej! Jag har fiskat med spinn och haspel i många år men är total nybörjare på flugfiske. Jag har kollat på massor med filmer på Youtube och läst en hel del böcker och texter här på forumet innan jag beställde ett flugfiskeset, nämligen Redington Path Outfit Path Rod and Reel Outfit #5 9'0'' 4 pcs från sportfiskeprylar.se länk: https://goo.gl/pZQdww.

Efter att ha testat i trädgården var jag igår för första gången vid ett regnbågsvatten igår. Som nybörjare vet jag inte riktigt vad jag ska vänta mig av ett klass 5 - set av denna typ. Men med små torrflugor har jag svårt att få ut linan mer än cirka 10 meter. Om det blir längre än så börjar flugan doppa i vattnet både fram och bak. Jag inser att jag måste lära mig bättre teknik men vad kan man egentligen vänta sig av ett flugfiskeset som det ovan? Kan en duktig och erfaren flugfiskare komma dubbelt eller tre gånger så långt? Jag förstår att längden inte är det primära utan att det är viktigare att kunna kontrollera var flugan landar och hur den presenteras… men det känns lite surt att inte ens kunna nå ut till de vakande regnbågarna 15 meter ut…   ;o(

Redigerad med biomoib
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Att flugan doppar i fram- och bakkast har ju ( tyvärr ) inget med utrustningen att göra utan beror enbart på bristande teknik och tajming, vilket är fullt normalt när man är ny. De allra flesta av oss har nog varit där en gång...

Jag vet inget om just precis din utrustning men Redington gör normalt bra grejor så det är nog säkert inte utrustningen det beror på. Det är väl knappast nån tröst just nu, men en erfaren kastare lägger nog ut närmare 30 meter med din utrustning, utan att anstränga sig allt för mycket...

Bara att öva på alltså! Och sök tröst i att minst lika många regnbågar går nära land  som långt ut i sjön!  :P  

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

22 minutes ago Sunray sa:

Att flugan doppar i fram- och bakkast har ju ( tyvärr ) inget med utrustningen att göra utan beror enbart på bristande teknik och tajming, vilket är fullt normalt när man är ny. De allra flesta av oss har nog varit där en gång...

Jag vet inget om just precis din utrustning men Redington gör normalt bra grejor så det är nog säkert inte utrustningen det beror på. Det är väl knappast nån tröst just nu, men en erfaren kastare lägger nog ut närmare 30 meter med din utrustning, utan att anstränga sig allt för mycket...

Bara att öva på alltså! Och sök tröst i att minst lika många regnbågar går nära land  som långt ut i sjön!  :P  

Instämmer! Kastningen kommer, det är bara kämpa på.

Och vill verkligen poängtera din sista rad just när det gäller regnbåge. Jag tar 80% av mina bågar inom 5 meter ifrån land, iaf i min hemmasjö.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Håller med tidigare talare, teknik kommer med tiden och det är sällan det behövs mer än 10 meters kast, speciellt inte när det gäller exempelvis regnbåge och öring eftersom födosök vanligtvis sker nära land eftersom det finns mycket insekter och småfisk där, exempelvis är det oftast mer fruktsamt att kasta längs med strandlinjen en liten bit ut snarare än att kasta rätt ut. 

Ett tips är att kolla in Mattias Drugge på youtube, han är oerhört pedagogisk och har många bra klipp, exempelvis där han lär Markoolio att kasta fluga, där finns bra nybörjartips. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag var själv i din sits, då jag började min flugfiske karriär förra sommaren. Gjorde som så många andra, såg massa klipp på youtube bla. Drugge när han lär Markoolio. Och jag skulle rekommendera dig att inte titta på dessa klipp då den i mitt tycke ger en alldeles föråldrad syn på kastteknik. Tex att man inte ska använda handleden i flugkastet stämmer inte utan man SKA använda handleden MEN man ska använda den rätt. 

Det bästa jag gjort var att boka in en kastkurs med Tellis (Han förklarar på ett pedagogisk vis vad man vill att linan ska göra och vad spöt måste göra för att få önskat resultat). Har du inte möjlighet att gå en kurs oss honom så kan jag rekommendera hans film http://tellis-flugfiske.se/product/myth-busting-fly-casting-dvd/

 

Sen kan man ju boka in en kurs med någon annan duktig kastinstruktör. Men se bara till att det är någon som faktiskt vet vad den pratar om. Gick min första kurs hos någon som i mitt tycke lärde ut hur man skulle hålla och vifta med spöt utan att förklara vad och varför vilket bara leder till en stel rörelse och ingen förståelse för vad man gör fel när man gör fel

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Just now Ismo sa:

Kasta med känsla!..få feelingen!..likaväl som en inte egentligen inte kan lära ut hur en spelar gitarr. Det gäller bara att förstå det.

Känn rytmen.

Du har helt rätt, rytmen är så sjukt viktigt, rytmen/feelingen/känslan, vad man än kallar den så är det en sjukt skön känsla när man väl hittat den och alla bitar faller på plats! När kasten sitter, det är så najs! Jag minns i början av 90 talet när jag började och hur mycket jag övade på gräsmattan hemma och när jag väl fick kasten att sitta och fick fisk i klubbsjön, det var så underbart, inte konstigt att man blir helt hooked :D

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

24 minutes ago Nicko75 sa:

Jag var själv i din sits, då jag började min flugfiske karriär förra sommaren. Gjorde som så många andra, såg massa klipp på youtube bla. Drugge när han lär Markoolio. Och jag skulle rekommendera dig att inte titta på dessa klipp då den i mitt tycke ger en alldeles föråldrad syn på kastteknik. Tex att man inte ska använda handleden i flugkastet stämmer inte utan man SKA använda handleden MEN man ska använda den rätt. 

Det bästa jag gjort var att boka in en kastkurs med Tellis (Han förklarar på ett pedagogisk vis vad man vill att linan ska göra och vad spöt måste göra för att få önskat resultat). Har du inte möjlighet att gå en kurs oss honom så kan jag rekommendera hans film http://tellis-flugfiske.se/product/myth-busting-fly-casting-dvd/

Sen kan man ju boka in en kurs med någon annan duktig kastinstruktör. Men se bara till att det är någon som faktiskt vet vad den pratar om. Gick min första kurs hos någon som i mitt tycke lärde ut hur man skulle hålla och vifta med spöt utan att förklara vad och varför vilket bara leder till en stel rörelse och ingen förståelse för vad man gör fel när man gör fel

Ja den där Drugge går ju inte att lita på...B)

Jaja, håller i alla fall med om att det absolut bästa är att ta hjälp av en duktig instruktör! Det ger en en bra start!

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Nicko75 sa:

Jag var själv i din sits, då jag började min flugfiske karriär förra sommaren. Gjorde som så många andra, såg massa klipp på youtube bla. Drugge när han lär Markoolio. Och jag skulle rekommendera dig att inte titta på dessa klipp då den i mitt tycke ger en alldeles föråldrad syn på kastteknik. Tex att man inte ska använda handleden i flugkastet stämmer inte utan man SKA använda handleden MEN man ska använda den rätt. 

Det bästa jag gjort var att boka in en kastkurs med Tellis (Han förklarar på ett pedagogisk vis vad man vill att linan ska göra och vad spöt måste göra för att få önskat resultat). Har du inte möjlighet att gå en kurs oss honom så kan jag rekommendera hans film http://tellis-flugfiske.se/product/myth-busting-fly-casting-dvd/

 

Sen kan man ju boka in en kurs med någon annan duktig kastinstruktör. Men se bara till att det är någon som faktiskt vet vad den pratar om. Gick min första kurs hos någon som i mitt tycke lärde ut hur man skulle hålla och vifta med spöt utan att förklara vad och varför vilket bara leder till en stel rörelse och ingen förståelse för vad man gör fel när man gör fel

Jag tycker väl inte att handleden ska vara helt stel och död, utan vara med som en fjädring och vara flexibel, men det är inte där själva kraften ska komma ifrån, sen får man ju ta i beräkning att olika stilar och olika typer av kastning kräver olika rörelser. 

T.ex. vid gäddfiske så får man ju ha lite större rörelser och inte vara lika precis med mer kraft för att få ut grejerna.

 

Men detta är ju lite mer OT kanske.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2017-04-14 at 18:56 biomoib sa:

Tack för ditt svar, Sunray! Precis som jag misstänkte... snarare fel på mig än på utrustningen. Jo, jag måste öva mycket mer.

 

 

Några är mycket bra på att kasta långt, imponerande att titta på - men viktigt för dig är att hitta ett kastsätt som gör att du kan hålla på länge och fortfarande tycke att det är kul. Att leta fel är förstås en bra början, kaststil är en ( timing ) din fluglina kan också ha stor betydelse ( billiga linor brukar inte fungera så bra ). Själv är jag ingen mästare i att kasta långt, men det fungerar för mig och har gjort det i snart 40 år nu. Tight lines ! Steen

Redigerad med Sovereign
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack för alla era svar... somliga mer konstruktiva än andra, men det var ju förväntat  ;o)

Det glädjer mig, som är bland annat en gammal trummis, att ni tror att det är en fördel att vara något sånär jämställd med båda händerna när det gäller att lära sig en bra teknik. Jag gissar att ni syftar på det som kallas "dubbeldrag" i den där Drugge-filmen som det länkades till ovan. 

Sovereign du skriver att fluglinan kan ha stor betydelse. Jag fick med följande lina: RIO Mainstream WF fly line. Jag trodde det var en rätt OK lina?

Slutligen vill jag bara betona att jag är inte ute efter att bli en långkastare utan jag vill bara lära mig en rimligt god teknik för att kunna njuta av fisket, på samma sätt som jag njuter av andra fiskesätt. Det är inte helt enkelt när man bor långt ut i skogen och inte har någon annan att kolla på i verkliga livet. Då får Youtube och, böcker och forum duga som läromästare...

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Som svar på ditt sista inlägg Biomoib...

Jo - du har fått med helt OK grejer i ditt set. Dina brister handlar INTE om utrustningen, fundera inte ens i den riktningen. Man kan som nybörjare aldrig, aldrig köpa sig till kastkunskap, mer än möjligen genom att lägga pengarna på kurs.

Flugkastning är ingen quick-fix, det tar år att bli duktig, och då menar jag inte år av nåt enstaka fisketillfälle varannan vecka...

Tänk på den gamla "tiotusen-regeln" som gäller här liksom för det mesta annat - Du måste göra nånting minst 10 000 gånger för att bli duktig på det.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En fråga till när jag ändå är på gång... hoppas ni står ut. 

Det verkar som om min bristande kastteknik gör att fluglinan tvinnas mer och mer. Jag drar ju av ett antal meter av linan från rullen och låter den ligga vid mina fötter. Mot slutet har det blivit ett ökande problem med att den verkar tvinna sig och därmed trassla. Är det någon som direkt vet vad det är för något jag gör fel som gör att detta problem uppstår? 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det vanligaste problemet om linan tydligt tvinnar sig är att man tyvärr har spolat på linan "fel" från början. Lite svårt att förklara men om man håller spolen med fluglinan vinkelrätt mot flugrullen när man vevar på den så hasplas linan av just som på en haspelrulle och tvinnas då för varje varv...

Om det är så illa är det nästan hopplöst att reda ut. Jag vet folk som har stått på broar över rinnande vatten och släppt ut hela linan i strömmen i hopp om att den ska "tvinna upp sig", likaså folk som släppt ut linan bakom båten i hopp om samma sak.

Tyvärr brukar det bara sluta med att man tvinnar backingen istället, så det är ingen bra lösning. Mitt enda tips är att dra ut hela linan på en gräsmatta el liknande, kapa loss den från backingen och sen dra den långsamt mellan händerna hela vägen i hopp om att den tvinnar upp sig...  Sätt fast backingen igen och veva på hela klabbet med rullen i linans riktning + be en stilla bön.  

Redigerad med Sunray
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Eller så uppstår detta fenomen pga att du inte för spötoppen i en rät linje mellan bak och främre stoppet (och vise versa).

Ett knep som hjälpte mig var att göra ett kast fram, låt linan falla ner på gräsmattan. Dra sedan från det läget bak och låt också denna gång linan falla ner på gräset. Fortsätt så och notera om du har en rät linje mellan bak och fram kast.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ett tips från en självlärd - ta fram videokameran (mobilen funkar) redan från början innan de dåliga vanorna börjar sätta sig. Jag minns inte om jag kämpade på i ett eller två år innan, men när jag väl ställde mig på fotbollsplan och filmade mig själv var det en ögonöppnare. Det är en sak att veta hur man ska göra i teorin, hur spötoppen faktiskt rörde sig när jag kastade visade sig vara något helt annat :) Så ordna för all del den feedbackloopen så att du får en rimlig chans att ställa en bra självdiagnos. Utan någon feedback är det väldigt svårt...

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Någon som har svar på detta. Köpte ett splitcanebygge 9 fot lina 6 , förra sommaren. Kan kasta men inte särskilt bra. Redan efter ca 10 timmars fiske blev klungan böjd till höger. " strömmen flöt till vänster. Använde longbelly 6. Enligt tillverkaren hade jag utvecklat ett sk " set" finns någon med kommentar till detta . Vet inte var denna fråga hamnar, är dåligt orienterad i forumet 

 

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 4/15/2017 at 13:22 Sunray sa:

Det vanligaste problemet om linan tydligt tvinnar sig är att man tyvärr har spolat på linan "fel" från början. Lite svårt att förklara men om man håller spolen med fluglinan vinkelrätt mot flugrullen när man vevar på den så hasplas linan av just som på en haspelrulle och tvinnas då för varje varv...

Om det är så illa är det nästan hopplöst att reda ut. Jag vet folk som har stått på broar över rinnande vatten och släppt ut hela linan i strömmen i hopp om att den ska "tvinna upp sig", likaså folk som släppt ut linan bakom båten i hopp om samma sak.

Tyvärr brukar det bara sluta med att man tvinnar backingen istället, så det är ingen bra lösning. Mitt enda tips är att dra ut hela linan på en gräsmatta el liknande, kapa loss den från backingen och sen dra den långsamt mellan händerna hela vägen i hopp om att den tvinnar upp sig...  Sätt fast backingen igen och veva på hela klabbet med rullen i linans riktning + be en stilla bön.  

Hur brukar du göra Sunray för att se till att linan inte blir fel när den spolas på? Finns det någon speciell teknik här? För dettar har inte jag hört något direkt om innan. :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

8 hours ago Einarsson sa:

Hur brukar du göra Sunray för att se till att linan inte blir fel när den spolas på? Finns det någon speciell teknik här? För dettar har inte jag hört något direkt om innan. :)

Det är ju inte så svårt egentligen - fluglinan måste bara rullas på i samma riktning som den sen ska löpa in/ut från spolen på flugrullen. Om fluglinan ligger på en plastspole som vanligt när den är ny är det ju bara att köra en penna igenom och be nån hålla upp den framför dig så linan spolas av "rakt" in på rullen. ( är man ensam så funkar det lika bra att ta av sockarna och hålla pennan mellan tårna. Då hålls automatiskt linspolen "flat" mellan fötterna och har rätt vinkel in mot rullen. )

Om man har en lina som ligger löst uppspolad i slingor får man samma effekt om man tex kör en hoprullad tidning, tom hushållsrulle eller bara nederdelen på ett spö igenom "hålet i mitten". Det enda som är viktigt är att linan vevas på i samma vinkel som man håller flugrullen.  

Om man däremot tex lägger linspolen på golvet så "hasplar" linan av spolen ( tänk på hur linan lämnar en haspelrulle jämfört med en ambassadeur ) och då tvinnas den för varje varv lika säkert som om man själv hade snurrat linspolen 40-50-60 varv innan man försökte spola på den  

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

9 hours ago Sunray sa:

Det är ju inte så svårt egentligen - fluglinan måste bara rullas på i samma riktning som den sen ska löpa in/ut från spolen på flugrullen. Om fluglinan ligger på en plastspole som vanligt när den är ny är det ju bara att köra en penna igenom och be nån hålla upp den framför dig så linan spolas av "rakt" in på rullen. ( är man ensam så funkar det lika bra att ta av sockarna och hålla pennan mellan tårna. Då hålls automatiskt linspolen "flat" mellan fötterna och har rätt vinkel in mot rullen. )

Om man har en lina som ligger löst uppspolad i slingor får man samma effekt om man tex kör en hoprullad tidning, tom hushållsrulle eller bara nederdelen på ett spö igenom "hålet i mitten". Det enda som är viktigt är att linan vevas på i samma vinkel som man håller flugrullen.  

Om man däremot tex lägger linspolen på golvet så "hasplar" linan av spolen ( tänk på hur linan lämnar en haspelrulle jämfört med en ambassadeur ) och då tvinnas den för varje varv lika säkert som om man själv hade snurrat linspolen 40-50-60 varv innan man försökte spola på den  

Av dåså. Därför jag inte fått problem för jag kör pennmetoden :)

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2017-04-14 at 18:20 biomoib sa:

Hej! Jag har fiskat med spinn och haspel i många år men är total nybörjare på flugfiske. Jag har kollat på massor med filmer på Youtube och läst en hel del böcker och texter här på forumet innan jag beställde ett flugfiskeset, nämligen Redington Path Outfit Path Rod and Reel Outfit #5 9'0'' 4 pcs från sportfiskeprylar.se länk: https://goo.gl/pZQdww.

Efter att ha testat i trädgården var jag igår för första gången vid ett regnbågsvatten igår. Som nybörjare vet jag inte riktigt vad jag ska vänta mig av ett klass 5 - set av denna typ. Men med små torrflugor har jag svårt att få ut linan mer än cirka 10 meter. Om det blir längre än så börjar flugan doppa i vattnet både fram och bak. Jag inser att jag måste lära mig bättre teknik men vad kan man egentligen vänta sig av ett flugfiskeset som det ovan? Kan en duktig och erfaren flugfiskare komma dubbelt eller tre gånger så långt? Jag förstår att längden inte är det primära utan att det är viktigare att kunna kontrollera var flugan landar och hur den presenteras… men det känns lite surt att inte ens kunna nå ut till de vakande regnbågarna 15 meter ut…   ;o(

Tjena Bio... Grattis till en fantastisk hobby, flugfiske tenderar att bli lite som en livsstil, så roligt är det om du frågar mig. Några tankar kring din post;

1) Det finns nästan inga dåliga grejer idag, så det du har funkar helt säkert. Jag har kastat med set från Lidl (349 kr) och det har varit helt OK.

2) Är du nybörjare så är det ofta kastningen som är största bekymret, och det tar lite tid att lära sig. Du kan trösta dig med att när kastningen sitter så skänker det glädje i sig, och fisket blir ännu roligare.

3) Jag är till största delen självlärd men har fått hjälp via forum likt detta. Mitt tips blir ändå att ta hjälp. Den stora fördelen med att ta hjälp av en instruktör är att du sparar massor av tid. Glöm inte att det är du som ska lära dig, så även om du går en kurs krävs träning.

4) Jag tycker dina önskemål är solklara, du vill nå lite längre ut och med lite bättre kontroll. En nödvändig förutsättning för att kunna fiska är att kunna nå ut med flugan. Ju bättre flugan ska presenteras desto större krav ställs på dina kast. Återigen, träning ger färdighet. Sök svaren i din teknik hellre än i din utrustning. 

Återigen, grattis till en underbar hobby.

Vh

Staffan

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

19 minutes ago biomoib sa:

Tack för ett mycket trevligt svar, Staffan! Jag ska fråga en kompis som har flugfiskat länge om han kan hjälpa mig att hitta lite bättre teknik... men ditt svar ger mig hopp i alla fall....   ;o)

 

Att fråga en kompis kan vara ett mycket bra alternativ till en instruktör. Om inte annat så visar det sig ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...