Jump to content
Sign in to follow this  
biomoib

Nybörjarfrågor flugfiske... sorry!

Recommended Posts

På 4/15/2017 at 13:22 Sunray sa:

Det vanligaste problemet om linan tydligt tvinnar sig är att man tyvärr har spolat på linan "fel" från början. Lite svårt att förklara men om man håller spolen med fluglinan vinkelrätt mot flugrullen när man vevar på den så hasplas linan av just som på en haspelrulle och tvinnas då för varje varv...

Om det är så illa är det nästan hopplöst att reda ut. Jag vet folk som har stått på broar över rinnande vatten och släppt ut hela linan i strömmen i hopp om att den ska "tvinna upp sig", likaså folk som släppt ut linan bakom båten i hopp om samma sak.

Tyvärr brukar det bara sluta med att man tvinnar backingen istället, så det är ingen bra lösning. Mitt enda tips är att dra ut hela linan på en gräsmatta el liknande, kapa loss den från backingen och sen dra den långsamt mellan händerna hela vägen i hopp om att den tvinnar upp sig...  Sätt fast backingen igen och veva på hela klabbet med rullen i linans riktning + be en stilla bön.  

Hur brukar du göra Sunray för att se till att linan inte blir fel när den spolas på? Finns det någon speciell teknik här? För dettar har inte jag hört något direkt om innan. :)

Finns ett sätt när en fiskar med klumpar!..en spolar av med att ta in linan 4-5 varv som vanligt med höger handen..sen vänder en..spolen & spolar lika många varv med vänstern..det är styr handen som gör att allt oftast tvinnar.Det trixet fick jag en annan flugfiskare.

Brukar ladda en papp/ers rulle vari linan(NY) ligger runt...sen lugnt å sansat veva på linan..brukar aldrig ge nått problem i slutändan.

8 hours ago Einarsson sa:

Hur brukar du göra Sunray för att se till att linan inte blir fel när den spolas på? Finns det någon speciell teknik här? För dettar har inte jag hört något direkt om innan. :)

Det är ju inte så svårt egentligen - fluglinan måste bara rullas på i samma riktning som den sen ska löpa in/ut från spolen på flugrullen. Om fluglinan ligger på en plastspole som vanligt när den är ny är det ju bara att köra en penna igenom och be nån hålla upp den framför dig så linan spolas av "rakt" in på rullen. ( är man ensam så funkar det lika bra att ta av sockarna och hålla pennan mellan tårna. Då hålls automatiskt linspolen "flat" mellan fötterna och har rätt vinkel in mot rullen. )

Om man har en lina som ligger löst uppspolad i slingor får man samma effekt om man tex kör en hoprullad tidning, tom hushållsrulle eller bara nederdelen på ett spö igenom "hålet i mitten". Det enda som är viktigt är att linan vevas på i samma vinkel som man håller flugrullen.  

Om man däremot tex lägger linspolen på golvet så "hasplar" linan av spolen ( tänk på hur linan lämnar en haspelrulle jämfört med en ambassadeur ) och då tvinnas den för varje varv lika säkert som om man själv hade snurrat linspolen 40-50-60 varv innan man försökte spola på den  

• Like 2

9 hours ago Sunray sa:

Det är ju inte så svårt egentligen - fluglinan måste bara rullas på i samma riktning som den sen ska löpa in/ut från spolen på flugrullen. Om fluglinan ligger på en plastspole som vanligt när den är ny är det ju bara att köra en penna igenom och be nån hålla upp den framför dig så linan spolas av "rakt" in på rullen. ( är man ensam så funkar det lika bra att ta av sockarna och hålla pennan mellan tårna. Då hålls automatiskt linspolen "flat" mellan fötterna och har rätt vinkel in mot rullen. )

Om man har en lina som ligger löst uppspolad i slingor får man samma effekt om man tex kör en hoprullad tidning, tom hushållsrulle eller bara nederdelen på ett spö igenom "hålet i mitten". Det enda som är viktigt är att linan vevas på i samma vinkel som man håller flugrullen.  

Om man däremot tex lägger linspolen på golvet så "hasplar" linan av spolen ( tänk på hur linan lämnar en haspelrulle jämfört med en ambassadeur ) och då tvinnas den för varje varv lika säkert som om man själv hade snurrat linspolen 40-50-60 varv innan man försökte spola på den  

Av dåså. Därför jag inte fått problem för jag kör pennmetoden :)

• Like 1

På 2017-04-14 at 18:20 biomoib sa:

Hej! Jag har fiskat med spinn och haspel i många år men är total nybörjare på flugfiske. Jag har kollat på massor med filmer på Youtube och läst en hel del böcker och texter här på forumet innan jag beställde ett flugfiskeset, nämligen Redington Path Outfit Path Rod and Reel Outfit #5 9'0'' 4 pcs från sportfiskeprylar.se länk: https://goo.gl/pZQdww.

Efter att ha testat i trädgården var jag igår för första gången vid ett regnbågsvatten igår. Som nybörjare vet jag inte riktigt vad jag ska vänta mig av ett klass 5 - set av denna typ. Men med små torrflugor har jag svårt att få ut linan mer än cirka 10 meter. Om det blir längre än så börjar flugan doppa i vattnet både fram och bak. Jag inser att jag måste lära mig bättre teknik men vad kan man egentligen vänta sig av ett flugfiskeset som det ovan? Kan en duktig och erfaren flugfiskare komma dubbelt eller tre gånger så långt? Jag förstår att längden inte är det primära utan att det är viktigare att kunna kontrollera var flugan landar och hur den presenteras… men det känns lite surt att inte ens kunna nå ut till de vakande regnbågarna 15 meter ut…   ;o(

Tjena Bio... Grattis till en fantastisk hobby, flugfiske tenderar att bli lite som en livsstil, så roligt är det om du frågar mig. Några tankar kring din post;

1) Det finns nästan inga dåliga grejer idag, så det du har funkar helt säkert. Jag har kastat med set från Lidl (349 kr) och det har varit helt OK.

2) Är du nybörjare så är det ofta kastningen som är största bekymret, och det tar lite tid att lära sig. Du kan trösta dig med att när kastningen sitter så skänker det glädje i sig, och fisket blir ännu roligare.

3) Jag är till största delen självlärd men har fått hjälp via forum likt detta. Mitt tips blir ändå att ta hjälp. Den stora fördelen med att ta hjälp av en instruktör är att du sparar massor av tid. Glöm inte att det är du som ska lära dig, så även om du går en kurs krävs träning.

4) Jag tycker dina önskemål är solklara, du vill nå lite längre ut och med lite bättre kontroll. En nödvändig förutsättning för att kunna fiska är att kunna nå ut med flugan. Ju bättre flugan ska presenteras desto större krav ställs på dina kast. Återigen, träning ger färdighet. Sök svaren i din teknik hellre än i din utrustning. 

Återigen, grattis till en underbar hobby.

Vh

Staffan

Tack för ett mycket trevligt svar, Staffan! Jag ska fråga en kompis som har flugfiskat länge om han kan hjälpa mig att hitta lite bättre teknik... men ditt svar ger mig hopp i alla fall....   ;o)

• Like 1

19 minutes ago biomoib sa:

Tack för ett mycket trevligt svar, Staffan! Jag ska fråga en kompis som har flugfiskat länge om han kan hjälpa mig att hitta lite bättre teknik... men ditt svar ger mig hopp i alla fall....   ;o)

Att fråga en kompis kan vara ett mycket bra alternativ till en instruktör. Om inte annat så visar det sig ;)