Hoppa till innehåll

Slinga?


hector

Recommended Posts

Finns en äldre tråd gällande detta och det känns som att det råder delade meningar (som med det mesta).

Funderar på att testa fiska rullen med lätt ställd broms. När man kollar på livefiske med Mattias Drugge verkar ju han fiska rullen med väldigt lätt ställd broms. I varje kast hör man ju hur det dras ut lite, lite lina. Detta blir ju som en typ av "slinga". Några som fiskar på detta vis?

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Borde det inte vara ultimat att köra med Danielsson original och låta fisken dra av rullen tills man handbromsar och sätter kroken. 

 

Själv kör jag slinga som får löpa genom fingrarna vi lax och sen när jag känner tyngden lyfter jag spöt. 

Vid havsöring kör jag ej slinga utan sätter kroken på en gång, har helt klart haft bäst resultat på det viset.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kör aldrig nånsin med slinga. Håller alltid linan mot spöhandtaget med en eller två fingrar och ger inte den minsta centimeter vid hugg. Håller med Springaren ovan - varför ska laxen som enda fisk i världen ges löslina när den hugger?? Dumheter!

Därmed inte sagt att jag gör tok-mothugg när jag känner fisken, snarare tvärtom. Bara väntar till man känner tyngden av fisken och då höjer man spöt lugnt men distinkt. Klart.;)

  • Like 3
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

12 minutes ago Ismo sa:

En fråga!..har du lös broms?

Nej. Varför skulle jag - jag krokar ju inte mot bromsen utan mot mitt klämda finger mot spöhandtaget.

Å andra sidan fiskar jag enbart med Hardy Marquis till allt fiske och den rullen har inte mycket mer broms än att man inte övervarvar, resten sköts ju med handen under fighten. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

30 minutes ago Sunray sa:

Kör aldrig nånsin med slinga. Håller alltid linan mot spöhandtaget med en eller två fingrar och ger inte den minsta centimeter vid hugg. Håller med Springaren ovan - varför ska laxen som enda fisk i världen ges löslina när den hugger?? Dumheter!

Därmed inte sagt att jag gör tok-mothugg när jag känner fisken, snarare tvärtom. Bara väntar till man känner tyngden av fisken och då höjer man spöt lugnt men distinkt. Klart.;)

Ska testa den metoden i sommar!

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago Sunray sa:

Kör aldrig nånsin med slinga. Håller alltid linan mot spöhandtaget med en eller två fingrar och ger inte den minsta centimeter vid hugg. Håller med Springaren ovan - varför ska laxen som enda fisk i världen ges löslina när den hugger?? Dumheter!

Därmed inte sagt att jag gör tok-mothugg när jag känner fisken, snarare tvärtom. Bara väntar till man känner tyngden av fisken och då höjer man spöt lugnt men distinkt. Klart.;)

Rent logiskt, varför skulle laxen som enda fisk vara den som behöver en slinga? Ska som sagt testa att köra utan slinga och inte lyfta spöt förrän man känner tyngden. 

Ska bli intressant!

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kan inleda med att säga att mitt antal landade laxar inte räcker till någon vettig statistik. Men! Upplever att jag med slinga lyckats med krokningen betydligt bättre av någon anledning? När jag kört stumt så verkar det som att laxen får ett panikryck direkt och då har några klivit av för min del. Kan lika gärna bero på orutin gällande laxdrill eller varför inte själva kroken? Kanske bara tillfälligheter? Det är ett mörker för mig men en sak är klar, jag kör med slinga nu och det har fungerat för mig. (Kan lika gärna vara att man får mer rutin för varje gång också).. :mellow:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vid vissa lägen måste man ha slinga för att kroka laxen detta när laxen bara vill små nypa i flugan och det bara blir en liten dragning då är det bra att kunna släppa 30-40cm löslina så kroken kommer in i munnen.

Vet en morgon när jag tog 3 laxar och tappa 7 laxar pluss säkert över 20 hugg. Det enda som gjorde att jag fick dem att sitta var att ett litet drag/ryck med spöet som gjorde en puls i flugan och efter kom hugget där jag släppte en liten slinga. Men att släppa slingan vid rätt tillfälle är oftast otroligt svårt och därför kör jag allmänt inte med slinga.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har alltid kört med slinga i drygt 25 år. Min bästa trätobroder som fiskat lika länge och i samma vatten nitar direkt. Kan säga att slingan är helt överlägsen med många hundratals laxar vi landat och tappat. Kör det inte på öring men kanske borde. Några 100 tals öringar har huggit vid tidigt laxfiske och fått slinga och de har suttit överaskande bra.. Ger mellan en meter upp till 4m innan jag nitar vid tyngden..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej på er.

Att man använder slinga i strömmande vatten handlar om två saker.

1, För att vi kan då flugan driftar utan att gå i botten och vi helt enkelt inte behöver veva.

2, Av gammal tradition sedan det fiskades med extremt stora enkelkrokar.

Jag kör båda stilar och kommer aldrig på vilket som är bäst, har fått och tappat många på bägge sätt. :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Visst Sunray.

Då du fiskar med drag eller tunga tyngder till mask och spinnfluga så måste du ofta veva/ kompensera med högt spö då du riskerar att köra fast i botten. Gäller givetvis de som fiskar tunga strykjärnslinor inom flugfisket med, dock tillhör jag inte den skaran då jag helt enkelt inte gillar det fisket.

I och med detta kan min fluga drifta med älven utan att riskera att sätta sig i botten, vilket i sig innebär att jag inte behöver veva i mitt fiske.

Hoppas svaret var ok och detta är min åsikt och den står jag för, hoppas att det är ok:D

Redigerad med Laxarnas prins
  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2017-04-17 at 12:06 salmonmike sa:

Jag har alltid kört med slinga i drygt 25 år. Min bästa trätobroder som fiskat lika länge och i samma vatten nitar direkt. Kan säga att slingan är helt överlägsen med många hundratals laxar vi landat och tappat. Kör det inte på öring men kanske borde. Några 100 tals öringar har huggit vid tidigt laxfiske och fått slinga och de har suttit överaskande bra.. Ger mellan en meter upp till 4m innan jag nitar vid tyngden..

Jo, nita direkt är sällan nån höjdare. 

Men det finns inget som säger att man måste (eller ska för den delen)  nita direkt man känner laxen - oavsett om man kör med eller utan slinga. 

 

Jag har en polare som kör med slinga, men han släpper den inte förrän han krokat fisken :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...