Hoppa till innehåll

Einarssons flugbindarfiaskon


Recommended Posts

Ska försöka ta mig från askass till inte lika kass, är målet, och bli "självförsörjande" på flugor.

Började med att försöka mig på några enkla räkor. Den ena känns för tjock och den andra fick för lite framåt nosen. Men de ska förhoppningsvis funka ändå. Avseendet det så insåg jag att det var inte jättelätt att använda dubbingspinner med ögla-tekniken för man måste veta hur mycket man behöver redan innan, får väl testa mig fram vad som är enklast, kanske funkar lika b ra att dubba in på tråden som vanligt och sedan borsta ut fibrerna. Skulle även vilja ha någon form av hår till stjärten, satte en liten bit grizzlyhackel nu.

Sen ska man tydligen kunna använda Craft Fur eller något som "täckande" material och bara ha dubbing runt själva kroken, får kanske köpa det och testa framöver.

20170417_160240105_iOS.jpg

  • Like 7
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tar ett tag innan man sätter proportionerna precis som man vill ha det. Själv tycker jag tellis "buntdubbing"- teknik är trevlig och framförallt snabb. 

Ett förslag till det längst bak (fram?) på räkorna är ju att använda dubbingen och att dra i en bunt upprepade gånger så att fibrerna lägger sig parallellt. Först ut i videon nedan:

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

6 minutes ago M.Thors sa:

Tar ett tag innan man sätter proportionerna precis som man vill ha det. Själv tycker jag tellis "buntdubbing"- teknik är trevlig och framförallt snabb. 

Ett förslag till det längst bak (fram?) på räkorna är ju att använda dubbingen och att dra i en bunt upprepade gånger så att fibrerna lägger sig parallellt.

Håller med om att hans buntdubbing är smidigare än att snurra dubbing på en tråd faktiskt. Har testat den också på några laxflugor. Men vet inte hur bra det är när man vill borsta ut den sen. Det kanske inte är några problem. :) Det är ju enklare att få rätt mängd på det viset dock eftersom man kan köra lite i taget.

Sen drog jag isär fibrerna litegrann, det är inte direkt lättjobbat dock så jag orkade inte göra det så jättenoga. Men man får väl in tekniken vad det lider. Är nog bara köra på. Om man buntspinner in dubbingen så gör ju det ingen nytta dock?

Som jag postade i en annan tråd så tillverkade jag lite verktyg idag av skräp jag kunde hitta i badrumsskåp, förråd, etc.

 

20170417_112757597_iOS.jpg

20170417_112737858_iOS.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bara generellt runt dubbing, jag dubbar superlite åt gången, sen borstar jag ut, detta oavsett vilken dubbing jag jobbar med, dels är det lättare att kontrollera, men alla dubbingfibrer hålls kvar av tråden och lossnar inte för att man dubbat på för mycket på en gång. 

 

Ett tips är att göra egna dubbingborstar av kardborre man kan köpa på biltema eller syaffär, gärna självhäftande, sen köper du ett gäng glasspinnar på någon hobbyaffär och klipper till! Alternativt så kan du köra på smörknivar som du täljer till så de får ett rektangulärt huvud. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

@hector Ja jag postade precis innan dig, har tillverkat ett sånt borstverktyg. Hittade bröte i hemmet. :D

Tycker dubbing är jobbigt att arbeta med i ögla, först ska fibrerna rätas ut sen ska de läggas fint/rätt i loopen etc. Antagligen mycket lättare med hår som man kan sätta i en pappklämma tex.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 minutes ago hector sa:

Alltså jag är inget stort fan av öglor, det är onödigt och blir inte lika bra tycker jag personligen som metoden att dubba lite i taget genom att spinna på tråden med fingrarna.

Enklare att förbereda när man använder hår & klämma, som i denna videon. Inte alls samma pill som det blir med dubbing, vad det verkar. Men när man arbetar med dubbing känns det enklare att bara spinna in dubbingen som vanligt sen borsta upp den.

https://youtu.be/uEhyfpkENyA?t=455

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...