Hoppa till innehåll

Stor och liten öring i samma vatten?


Recommended Posts

Hej!

Har tillgång till en mindre å hemmavid, där jag fiskar nästan varje vecka, framförallt bäcköring. Det finns även gädda, och vid säsong havsöring.

Jag brukar rikta in mig på bäcköringen, gillar smygfisket och den lätta utrustningen, och efter en kvälls fiske så är det ofta landat mellan en och sex fiskar (som givetvis går tillbaka till vattnet!) i storlek mellan 15-25 cm. Det finns alltså gott om bäcköring i den storleken, men hittills har jag inte lyckats få någon större! Såklart är jag självkritisk och tror att det nog beror på att de större är skyggare och att min teknik inte räcker till för att lura de större än, men sen funderade jag en stund på om det kan vara så att den större fisken inte trivs på samma ställen som den mindre fisken?

Vad är era erfarenheter? Finns det chans till större fisk på samma sträckor där de mindre fiskarna håller till, eller ska jag leta mig bort från sträckorna där den mindre fisken gladeligen hugger på allt som kommer i dess väg?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Läste på lite nu ang hur stora de kan bli, och tydligen så är det inte ovanligt att de håller sig i storleken kring 20-25 cm beroende på tillgång till föda. Det kanske inte finns större exemplar i "min" å?

Fast å andra sidan så fiskade jag i samma å en mil uppströms när jag var yngre och då kunde det dyka upp exemplar kring kilot!

Här är en från två veckor sen...

 

20170402.jpg

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har liknade erfarenheter från min barndoms bäck. Öringarna låg på mellan 15-25cm i flera år. Men tro det eller ej, men en av dagarna så tog kilos öringen på samma sträcka som jag alltid fiskat på. Snacka om häpen. Dom finns ju oftast där. Men födo tillgång, vattenstånd, temperatur mm är ju såklart en avgörande faktor för var större öringen väljer sin ståndplats. Och som du säger en fisk på kilot i ett litet vatten är/kan va mycket mycket skygg. Så stealth mode & tålamod(e) är det bara att aktivera. ☺️ God lycka! 

Redigerad med Patteras
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Störst chans att lyckas är helt klart när några större dagsländor kläcks, tex om du skulle råka ha en ok population av ålandsländan. Det brukar kunna locka upp även de största öringarna till ytan runt maj/juni... Annars brukar det vara svårt att få dom stora...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det har tagit mig 14 år att lista ut var den stora öringen finns, när under säsongen den finns där, vilka metoder som ger bäst chanser etc i "mina" hemmavatten som är ett antal mindre små åar med tillflöden. Förmodligen har jag inte knäckt koden än, men anar mönster och kan göra vettiga antaganden och gissningar. Det mesta är elementärt och allmänt för öringfiske men kan vara nog så svårt att klura ut i små vatten.

Min erfarenhet är att det här går minst hundra vuxna mindre individer på varje stor öring. En till tresomriga räknar jag inte som vuxna.

I mina vatten parkerar den största öringen på de bästa födoplatserna under huggperioderna, men har alltid en djup och skyddad ståndplats. Ibland är dessa platser i stort sett samma, ibland kan ståndplatsen vara mer än 100m bort. Sök djupt och skyddat vatten. (relativt medeldjupet, 30-40cm kan också vara djupt)

Öring upp till halvkilot, lite fetare ju längre säsongen går, kan man här lura med torrisar så fort kläckningar är i gång och de vakar sedan på sländor hela sommaren och en bra bit in på hösten. Säsongen för rimliga chanser att få de stora öringarna på torrfluga är däremot kort och varar här ungefär bara så länge som det kläcker stor åsandslända och gul forsslända. Övrig tid på säsongen är det streamer som gäller för rimlig chans på stor fisk.

Smyg. På riktigt. Åla om det krävs. Aldrig silhuett, aldrig tunga steg. Oftast ett kast, om man har tur två kast, det är vad som bjuds på de stora. Kasta bara på vakande fisk med torrfluga, blindfiska inte med streamer heller, gå på kända födoplatser. Skymningstid är storöringstid. Nattetid är också bra, men öringen jagar mer aktivt på natten och i mina vatten är det svårt att få till det på jagande fisk i beckmörkret utan att skrämma öringen. Oftast fastnar man med linan i allsköns bråte både på land och i vattnet, och ramlar i bäverhål, och äts av knott till vansinne. Ett antal väl inövade kastplatser hjälper.

 

 

Redigerad med Troutman
  • Like 7
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 minutes ago Troutman sa:

Smyg. På riktigt. Åla om det krävs. Aldrig siluett, aldrig tunga steg. 

Detta har jag en rolig erfarenhet på... Som nybörjare en gång såg jag en snubbe som la sig på backen och ålade fram till vattnet de sista 10-15 metrarna på andra sidan sjön. Sen låg mer eller mindre på rygg vid vattenkanten och viftade med en tandpetare. Jag flinade lite och undrade för mig själv vad det är för jäkla idiot som rymt från dårhuset.

Har aldrig sett någon dra så mycket fisk igen...

  • Like 1
  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det där är bäckfiske när det är som bäst @Troutman. Bra skrivet och jag stämmer in i dina antaganden. Så gott som alla bäckar med stationär öring har stor fisk bara det finns djuphålor. All bäcköring runt 35-45 cm är svårförtjänta troféer som man får kämpa hårt för men de finns nästan alltid där om man ger det lite tid :)

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Läser du engelsk flugfiske-litteratur, äldre, så kan du läsa om mayflyfishing och begreppet "duffers day" då kan även den mest klantiga få sig en anständig fisk.

Alla vatten innehåller inte så stora fiskar, men vissa vatten gör. Kolla på mina bilder !  Under merparten av året fick jag öringar på 20-25 cm men under en period på en till två veckor när det kläcktes mycket sländor då - bingo, efter det blev det endast mindre öringar. Min teori är att de större öringarna äter annat under resten av året. Endast när det finns riktigt mycket mat i form av sländor är det lönt för större öringar att jaga den sortens mat.

Ps. Har bifogat en bild av "hemligjokk" så att ni ser storleken.

öring 1,2.jpg

26-6-09 Öring 1,5 kg..jpg

23-6-07 Lj 1,4 kg krank.jpg

4-7-06 Öring 2,0.jpg

Hemligjokk 16-6-05.jpg

Redigerad med Sovereign
  • Like 7
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har fiskat en liten å i ca: tio år. Normalöringen ligger på 10-20 cm, en stor på 25-30. Så en dag nämner en gammal dam en sträcka på 30 meter där det ska finnas stor fisk. Jag har passerat den flera gånger men dömt ut den som ointressant. Provar den slentriant och såklart drar jag flera Öringar på uppåt 40 cm. Vad jag vill sälja är, lyssna med äldre människor som fiskat ån förr, kanske dom vet nåt inte du vet...än.

  • Like 4
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Framförallt vanligen mer tillgänglig mat, men det är ju delvis en faktor av att det finns mer plats att finna mat också.

Vill man hitta stor öring är det inte sällan en god idé att leta utloppsströmmar ur större sjöar (om man nu inte enbart letar efter öring på lekvandring, men det är ju en helt annan typ av fiske). Det är ju tyvärr en sorts miljö som vattenkraftsintressenter sedan länge också varit ute efter och det sedan långt innan vattenkraften användes till att producera ström. Därför är de flesta sådana legendariska platser numera havererade men en och annan finns ju kvar.  Mest känd av de som finns och fungerar bra idag är kanske Stavreströmmen i Gimån. Kortare strömpartier med god vattenföring mellan stora sjösystem är inte så dumt heller.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sedan producerar ju en del små bäckar i t.e.x. västra götaland förbluffande stor öring med för  eftersom de är så näringsrika.  Har bott nästan tio år i Göteborg och varit och petat en del i smååar i västergötland med imponerande öringar. Tänk tanken om några flera lite större sjö-å-system i södra sverige lämnats intakta vilka helvetes bra troféöringfisken som hade gått att få. Men många av dessa sabbades väl tämligen tidigt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack för alla tankar och erfarenheter!

Låter som att jag ska ge mig ut aningen senare på kvällarna för att pricka in skymningen, och ta på de mjuka indianmockasinerna för att smyga bättre. Skulle nog anse mig vara försiktig vid ån i vanliga fall, men ska definitivt försöka bli bättre på att tänka på skuggor och hur jag rör mig!

Det finns rejält med djuphålor i ån som jag till stor del har koll på, och på många sträckor är det fritt för att kasta vilket borde kunna ge även en medioker kastare som mig en chans att fiska i skymningen! ;-)

Några bilder från ån så ni vet mina förutsättningar, på många ställen är ån smalare än på bilderna, och då aningen djupare!

 

B8F2F2C2-CA47-46EC-AE2B-6AE3C45859AB.JPG

81BBEBCB-8B29-48F5-B352-CB001D120529.JPG

312CC0C6-D85F-44D1-AADB-94BE0AC1566D.JPG

B90F753C-18D6-49AC-8C14-965994E35C49.JPG

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har sett liknande åar häromkring! Däremot har vattnet upplevts (av mig iaf) som ganska stillastående och då inbillar jag mig att det inte finns någon öring, typ bara gädda och borre. Men jag har säkert fel.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 minute ago Einarsson sa:

Jag har sett liknande åar häromkring! Däremot har vattnet upplevts (av mig iaf) som ganska stillastående och då inbillar jag mig att det inte finns någon öring, typ bara gädda och borre. Men jag har säkert fel.

Just de partierna på bilderna är ganska lugnflytande, det var därför kameran/telefonen kunde komma fram.

På andra ställen måste jag byta till tyngre nymfer för att överhuvudtaget komma nära botten!

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

@Einarsson Biflödena till Anråse å och anråse å högt upp är en å med väldigt stor öring långt upp i systemet. Jag har bara fiskat på havsöringen längst ner men man kan lösa dagskort för sträckorna högre upp i systemet på Björns fiske och Jakt i stenungsund och om jag förstått rätt är det väldigt stor stationär fisk däruppe. 

@fjellhammer jag bodde i Oskarström i Halland fram till jag var 18 och det fanns väldigt många fina bäcköringvatten med stor fisk bara inom en mil i radie. Öringen får en helt annan tillväxt i de näringsrika vattnen söderöver och en stor del tror jag ligger i att säsongen är så mycket längre också.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det visste jag inte @Jonas. Kanske vore värt ett försök. Om man dessutom kopplar ihop det med informationen @fjellhammer hade så borde sjöarna längre upp i systemet också vara heta. Går ju följa hela vägen upp till Ålevatten, Håltesjön etc.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kvällsfiske är alltid bra men även i små bäckar är fisket bra mitt på dagen så sluta inte med det. Jag har nog dragit minst lika många stora bäcköringar mitt på dagen kl 13-15 som jag har fått stora i skymningen.

Gillar ni bäckfiske är biflödena till Ogströmmen kring Öje suveränt fina. Lisslyån, Lyån, Gillerbäcken, Sälgbäcken, Vålbergsvalla, Norbergsvalla är några favoriter. Alla vatten ligger inom en kvadratmil och alla bäckarna kan bjuda på överraskningar uppemot 45-50 centimeter även om standardfisken ligger runt 15-25cm.

Det här är ju i dalarna och där är bäverdammar något som snabbt kan ge mycket stor fisk. Skulle tippa att dammarna peakar när de är mellan 2-5 år gamla. Det har alltid varit viktigt att gå alla bäckar och hålla koll efter eventuella nya dammar då de alltid är säkra kort för riktigt stor fisk. Däremot är de svårfiskade då fisken blir lättstött. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
22 minutes ago SA sa:

Vadå freeware ska man ha ett elektronisk under som vet var man är och gör hela tiden. Bad idea!

Vad menar du? Det är ju bara en karttjänst? Så använder i alla fall jag den?

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...