Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hägerhacklen samlar damm, känner inte att jag har full koll på hur de bäst används.  Vore intressant att se hur andra binder med dessa fantastiska fjädrar! Gärna bilder, men också i ord hur ni går tillväga!

Kutym är väl att starta en inspirationstråd med en bild, så slänger in en rödsvart variant som fanns nära till hands för fotografering! Denna får väl kallas för en enkel variant, flatbraidkropp med uppborstad dubbing längst fram. I denna är två hela fjädrar inbundna framför kroppen, har blött fjädrarna innan jag lindat då jag tycker de blir lättare att hantera.

IMG_3605.thumb.JPG.10045993883a4ae7abc23875fb90fde1.JPG

• Like 1
Posted
20 minutes ago moredots sa:

har blött fjädrarna innan jag lindat då jag tycker de blir lättare att hantera.

Intressant tips! Det ska jag testa :)

Posted

Binder mina speyflugor främst på ED. Dubbar kroppen fylligt utan att borsta ut (främst för att skydda fjäderstammen).  

Kroppshacklar sedan bakifrån och fram och korslindar därefter med oval tinsel. Den stora utmaningen är att inte linda ned fibrerna när man ribbar. 

Dessa flugor är säkert mycket effektivare på tub men inte hälften så kul att binda! :) 

Gillar också egenvikten man får tack vare kroken. 

ts.jpg.94f68043e670a5887b630d64ebc4e3c2.jpg

• Like 5
Posted (edited)

Kompisen Jonas är nog den vassaste jag känner på att binda ED-speyisar. Fick den stora ÄRAN att plåta några av hans alster. Flugorna var bundna till mig och upphovsmannen gav dem själv betyget 9/10. Inte illa! 

Dessa flugor är bundna på stl. #4 vilket enligt Jonas är den snyggaste storleken att binda på. Är böjd att hålla med. Dessa krokar går inte att få tag på i stl. större än #6. Tur att man har ett litet lager. :) 

BD-SPEY-JONAS-web.jpg.f46a02df9a97cac2671a67372c1a8b46.jpg

THUNDER-SPEY-JONAS-web.jpg.86a12ed763c8e1ab206dd8b2cc90fb9f.jpg

Edited by moonshadow
  • Like 8
Posted

Jag har övergett häger och gått över helt till marabou istället, det kräver dock lite mer buskig dubbing som är utborstad under för att hjälpa till att hålla upp formen på fibrerna, men det är värt det tycker jag, enklare att få tag på och billigare.

2017-04-25 11.38.20.jpg

Posted
8 minutes ago moonshadow sa:

Kompisen Jonas är nog den vassaste jag känner på att binda ED-speyisar. Fick den stora ÄRAN att plåta några av hans alster. Flugorna var bundna till mig och upphovsmannen gav dem själv betyget 9/10. Inte illa! 

Dessa flugor är bundna på stl. #4 vilket enligt Jonas är den snyggaste storleken att binda på. Är böjd att hålla med. Dessa krokar går inte att få tag på i stl. större än #6. Tur att man har ett litet lager. :) 

BD-SPEY-JONAS-web.jpg.f46a02df9a97cac2671a67372c1a8b46.jpg

THUNDER-SPEY-JONAS-web.jpg.86a12ed763c8e1ab206dd8b2cc90fb9f.jpg

Speyflugor på trekrok är verkligen vackra! Känns på något vis helt rätt....

Men hur blir tåliga blir flugorna när man binder med kroppshackel på det viset du beskriver? Nog för att stammarna är grova, men måste ju hända med jämna mellanrum att fisk lyckas pricka precis fel?

Posted

Nu är det ju häger som gäller, men även substitut är ju en sorts häger. Eller...?

Här har jag kört med fasan i bindtrådsögla för att få en "spey-effekt". Funkar bra!

lother_intruder_spey.jpg

Posted

Jag gillar också häger men det är ju tyvärr inte lätt att få tag på bra fjäder numera.

Framförallt är det väl ett mönster - Thunder Spey - som KRÄVER häger för att få rätt stuk, visst funkar ersättningsmaterial som fasan hyggligt men det är ändå inte samma grej...  Eftersom Thunder'n är mitt absoluta "måste-mönster" till höstöring i östersjöälvarna så binder jag lite olika varianter på tub och krok - absolut snyggast blir den ju på enkelkrok med traditionell mallardvinge.

Själv binder jag in hägerfjädern i fronten och lindar bakåt. Tycker både att taperingen blir snyggare då + att man inte riskerar att dra av den tunna spetsen ( alltså infästningen baktill ) och måste göra om allt...

Thunder Spey 2.JPG

• Like 3
Posted

Så mycket tjorv och ändå är det bara kroken dom vill åt :lol::lol::lol:

skämt åsido så är Jonas speyflugor bland det vackraste jag sett i flugväg...är också stolt ägare av ett ex

• Like 1
  • 3 weeks later...
Posted

Inspirationstråden födde lite inspiration trots allt. Försökt mig på någon typ av T&L med krysslindad ribbing, alla mina applåder går därför till alla som lyckas göra detta med gott resultat... vansinnigt knepigt att inte linda ner alla fibrer på vägen. Här är iaf utfallet!

IMG_3882.thumb.JPG.5ced0c1e6b705da4e823039ca967e65c.JPGIMG_3884.thumb.JPG.f0cc6ea436f16568a2c8df77842e6fc4.JPGIMG_3885.thumb.JPG.6ff56f15aefbdea087a933bb388e879d.JPG

• Like 2
Posted

Testat lite olika proportioner mellan kroppshacklet och det främre... vill påstå att det ger väldigt olika stuk på flugorna. Finns några generella regler för detta?

IMG_3892.thumb.JPG.827c15abc638b3c7823aecaff89e1bbd.JPGIMG_3893.thumb.JPG.edbb1e6494a5e2e3871f260f400258ba.JPG

• Like 1
Posted

Snyggt! 

Gillar bäst dressningen (dressingen?) på den näst sista med rosa pärlhöna! 

Ett bra knep förutom en stor dos tålamod (och betablockerare) är att pilla upp de nedbundna hackelfibrerna med en tubnål eller tunn dubbingnål. Att ha en ganska lång bit tinsel (20-30 cm) att hålla i under zick-zack-ribbingmomentet brukar också underlätta kryssningen framåt. 

Ang. proportionerna. Viktigast tycker jag är att det blir någon form av tapering på flugan.  Med detta menar jag att de två hägerhacklen inte är exakt lika stora. Ett kroppshackel lindat på tub kräver en lite längre fjäderstam för att räcka ända fram. Det svåra är då att hitta fjädrar som är långa nog utan att bli groteskt långa i fiberlängd. 

Sedan gäller det ju att dressa flugan lagom. Då klibbar den heller inte ihop lika lätt. Jag dressar hellre lite för lite. Då brukar det bli lagom. :)   

Posted
5 hours ago moonshadow sa:

Snyggt! 

Gillar bäst dressningen (dressingen?) på den näst sista med rosa pärlhöna! 

Ett bra knep förutom en stor dos tålamod (och betablockerare) är att pilla upp de nedbundna hackelfibrerna med en tubnål eller tunn dubbingnål. Att ha en ganska lång bit tinsel (20-30 cm) att hålla i under zick-zack-ribbingmomentet brukar också underlätta kryssningen framåt. 

Ang. proportionerna. Viktigast tycker jag är att det blir någon form av tapering på flugan.  Med detta menar jag att de två hägerhacklen inte är exakt lika stora. Ett kroppshackel lindat på tub kräver en lite längre fjäderstam för att räcka ända fram. Det svåra är då att hitta fjädrar som är långa nog utan att bli groteskt långa i fiberlängd. 

Sedan gäller det ju att dressa flugan lagom. Då klibbar den heller inte ihop lika lätt. Jag dressar hellre lite för lite. Då brukar det bli lagom. :)   

Är också lite böjd åt den andra varianten, då både färgen och formen! Har fått till ribbingen betydligt bättre sen jag börjat stryka fibrerna framåt när jag jag ska korslinda, samtidigt som jag liksom ligger ett kvarts varv före och petar undan fibrer med en  dubbingnål. 

• 1 month later...
  • 2 months later...