Jump to content
Sign in to follow this  
Jonas

Hardy Zephrus SWS 9' #6

Recommended Posts

Här har vi ett nytt Hardyspö som jag haft möjligheten att köra på västkusten ett tiotal dagar senaste månaden. På pappret är det här ett tuffare saltvattensspö med en kraftig ryggrad. I praktiken är det en väldigt och lätt välbalanserad 9' #6 med rejäla kraftreserver. Ni som fiskat västkusten sista månaden vet ungefär vilka väderförutsättningar vi har haft och det här spöt har levererat med bravur även när vindbyarna varit som hårdast. Inte en gång har jag känt att jag skulle vilja gå upp en klass utan det här spöt har varit en perfekt partner i jakten på silver. Spöt ger en väldigt hög linhastighet och man formar enkelt tighta fina linbågar som klyver vinden på ett bra vis. Spöt har lätt hanterat alla typer av flugor jag testat från räkimitationer till längre borstmaskar och förtyngda fiskimitationer.

Jag har valt att matcha spöt med Hardys Ultralite MA DD 5000 rulle (5/6/7). Rullen balanserar spöt perfekt och den har en bredare och lagom storspolig design som gör att spökombon uppfattas smäcker och lätt samtidigt som man inte ska missta sig på spöt prestanda. Det här är en kombo som lätt hanterar både större fisk och alla typer av väder. 

Jag har kört spöt med Loops Opti Coast lina WF6F/I med cleartip. Linan har en monokärna och när jag repa av linan första gången var jag inte speciellt impad. Linan var en absolut telefonsladd och coatingen var lite halvklibbig. Efter en halvtimmes småsvärande med diverse trassel så sträckte jag upp linan och spraya på den med Orvis Super Slick Line Dressing. Efter det blev det en helt annan lina. Jag tycker att Loop har fått till en skön och lättkastad tapering som gör sitt jobb oavsett flugor eller väder. Linan är bra och den matchar spöt perfekt. Jag gillar clear-tipen men det är svårt att veta om den har någon avgörande betydelse för framgången då man bara kan fiska en lina åt gången. Jag sprayar linan ca 2-3 gånger per 6-7 timmars tur och det är samma behandling jag ger alla mina linor jag fiskar saltvatten med på kusten. 

Klingan på Hardy Zephrus SWS 9' #6 har ett skönt djup och spöt är trevligt att drilla fisk på. Det här är ett högpresterande spö som som tävlar mot de bästa på marknaden och till mitt eget västkustfiske tycker jag den här kombon har hittat helt rätt. Hardy gör just nu väldigt bra spön och det här tycker jag är ett av de bättre spöna de fått fram under senare åren.

Läs mer om spöt här: http://www.hardyfishing.com/hardy-rods-fly-rods-hardy-sintrix/hardy-zephrus-sws-rod/1373358.html#specifications

Läs mer om rullen här: http://www.hardyfishing.com/hardy-reels-fly-reels-hardy-ultralite/hardy-ultralite-ma-reel/1373352.html#start=2

Läs mer om linan här: https://www.looptackle.com/products/lines/opti-fly-lines/

_56V3401.jpg

_R3V5065.jpg

_56V3709.jpg

_56V3292.jpg

_56V3397.jpg

_56V3398.jpg

_56V3698.jpg

_56V3654.jpg

• Like 3

Angående Orvis Super Slick Line Dressing så har Orvis, om jag förstått det rätt,  tagit bort den ur sitt sortiment. Trist för det är riktigt bra...

På 2017-05-13 at 23:33 StefanG sa:

Angående Orvis Super Slick Line Dressing så har Orvis, om jag förstått det rätt,  tagit bort den ur sitt sortiment. Trist för det är riktigt bra...

Intressant @StefanG. Jag frågade Bios om det här i juli efter att jag läst din kommentar och de menade på att sprayen är kvar i sortimentet. Samtidigt ser jag nu att sprayen inte finns med på www.orvis.com? Blir väl svart på vitt så snart jag kommer över en ny prislista för 2018 antar jag.