Hoppa till innehåll

Tidigt fjällfiske ( början juni )


Wollybugger

Recommended Posts

  1. 1 hour ago Wollybugger sa:
    1. Hej!
    2. Behöver lite råd ang fjällfiske i början mitten på juni. Tror ni att det kan fungera eller är det för tidigt? Funderar på ex Tjirtjam eller liknande.
    3. Tacksam för alla råd och tips!
    4.  
    5. Vänligen
    6. W
    7.  
    8.  

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om det var jag, så skulle jag nog tänka om. hitta annat ställe, längre söder ut. Kanske försöka pricka Inn Danica-fiske någonstans.

Som Loomis skriver, det är mycket snö i fjällen och om resten av våren blir som 2015, så är risken stor att snön er kvar, eller ni träffar mitt i vårfloden...

Jag har förvisso aldrig fisket Tjitjam och varje dalgång har sina "quirks".

Om du vill ha ett mer kvalificerat svar kunne du försöka kontakta fiskeanläggningen däruppe - menar att det er fishyourdream.se som äger den nu.

Jesper Dk

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu bor jag rätt långt söder om Kaitumområdet men här i ac-fjällen händer inte mycket med våren. Segaste våren på länge.

Jag kör skoter dagligen i arbetet och in i fjällen har i princip inget hänt med snön annat än i sydsluttningar. Mycket kvar och ännu ingen vårflod i sikte. Långtidsprognosen visar inte värme än på ett tag men det lär väl komma snart. Spår en långdragen senvår och sen start på sommaren i fjällen. 

Det är dessutom helt brutala isar. Ingenting har hänt med tinandet. Metertjocka isar långt ner i skogslandet. Kan ta tid det här.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kaitumdalen är ju egentligen inte så himla sen, ofta fiskat i området första veckan i juli, i bland sista dagarna i Juni,älven fungerar ju ofta bra även i högvatten, men generellt är det ingen vits åka upp i Juni, mitten på Juni låter brutalt tidigt och definitivt inte läge då i år!

Det pimplas på en del sjöar här nere vid västerbottenskusten, tom i många havsvikar vilket säger en del om hur sent det är i Norr! Att då åka upp till Tjirtjam om en månad låter i mina ögon som ett hopplöst uppdrag om inte vädret förändras totalt?

Så här såg det ut i Sitasjaure i lördags, 3 mil västerut om Tjirtjam vilket kan vara en indikation, även om det är högre och mer västerut=mer snö... (från Utsidan.se) attachment.php?attachmentid=24880&stc=1&

Redigerad med Matte
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

 

2 minutes ago Kimura sa:

Var i Tjirtjam midsommarveckan 2015 och då var det vårflod. Ser ännu senare ut i år så tycker absolut inte du skall åka dit så tidigt i år. 

Sommaren 2015 var katastrof. Planerar själv en tur efter midsommar i år, men tänker mer mot områden ganska så likt i höjd och breddgrad med Arjeplog (utan att avslöja för mkt) och är fortfarande lite orolig... Har man tur, prickar man kanonväder och får vara ganska själv, kan ju alltid hoppas... 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

13 minutes ago Andreas89 sa:

Så i söder blir det brist på vatten och i norr blir säsongen sex veckor kort. Hur tänkte ni där, vädergudar? 

Ni kan ju fixa det själva också om ni har lite framförhållning. http://www.bokavader.se/

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

56 minutes ago peke sa:

 

Sommaren 2015 var katastrof. Planerar själv en tur efter midsommar i år, men tänker mer mot områden ganska så likt i höjd och breddgrad med Arjeplog (utan att avslöja för mkt) och är fortfarande lite orolig... Har man tur, prickar man kanonväder och får vara ganska själv, kan ju alltid hoppas... 

Så är det ju! Bra väder, bra fiske och lite folk är resultatet om man har tur.

Lyckas man pricka rätt och ha tur att vara på fjället precis när sommaren startar så är det helt fantastiskt, försöker själv fara så tidigt jag bara vågar. 2015 ställde vi in fö. vår resa veckan innan då det låg rejält med is kvar och ca 60 cm snö dit vi skulle där vi åkt kring 1 Juli 6-7 gånger tidigare samma vecka utan problem, känns som det kan bli minst lika illa på vissa platser i år? MEN kommer ryssvärmen och trycker på i flera veckor kan det gå fort? Men det känns väääldigt avlägset..:(

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tips för att se hur långt våren och sommaren har kommit: kolla väglagskamerorna som trafikverket har. Finns över hela landet och en del uppe till fjälls. Men absolut. Ser ut att bli en sen vår - snödjup och is liknar situationen 2015.

 Joel

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2017-05-18 at 19:26 jakobj sa:

Idag har den seriösa snösmältningen börjat här i södra lappoandsfjällen iallafall. 8-10 grader varmt och regn hela dagen.

Kan du ge dig på en ungefärlig uppskattning kring hur mycket senare ligger vi detta år jämfört med mer "normala"? Tror du vi kan få se ett till år liknande 2015? Jag vill minnas att största faktorn till 2015 års sena högvatten mest berodde på extremt stora mängder ihållande regn under senare delen av juni och början av juli och egentligen inte pga stora snömängder... Men jag bor ju vid kusten och måste mest förlita mig på rapporter av olika slag, så vore intressant höra vad en lokal förmåga tror!

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago moredots sa:

Kan du ge dig på en ungefärlig uppskattning kring hur mycket senare ligger vi detta år jämfört med mer "normala"? Tror du vi kan få se ett till år liknande 2015? Jag vill minnas att största faktorn till 2015 års sena högvatten mest berodde på extremt stora mängder ihållande regn under senare delen av juni och början av juli och egentligen inte pga stora snömängder... Men jag bor ju vid kusten och måste mest förlita mig på rapporter av olika slag, så vore intressant höra vad en lokal förmåga tror!

 

Känns som två veckor sent kanske. Men rena värmeböljan nu. Verkar inte gå ut så mycket i vattendragen, tror det avdunstar mycket samt går ner i backen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Just now jakobj sa:

Känns som två veckor sent kanske. Men rena värmeböljan nu. Verkar inte gå ut så mycket i vattendragen, tror det avdunstar mycket samt går ner i backen.

Tack för det! Har mitt hemliga lilla strömvatten ett antal mil norr om saxnäs och årets resa är planerad v26 för att komma före sommarståndet lagt sig. Följer vårens framfart med spänning, bara att hålla tummarna att saker och snabbar på nu när det väl börjat så man slipper fiska värsta vårfloden!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...