Hoppa till innehåll

Tips på förbättring av kastteknik


Recommended Posts

Jag skulle vilja få kommentarer på min kastteknik samt tips på hur jag kan förbättra den. I dagsläget är kastet dugligt för fiske men skulle vilja förbättra tekniken för att senare klara av blåsigare förhållanden och självklart kasta länge.

Här är en video där jag kastar: 

 

Jag gjorde en till video där jag analyserar spötoppens rörelse: 

 

Bifogat är en graf över spötoppens rörelse under framkast, bakkast och framkast igen.

Fel jag vet att jag gör är: Icke jämn acceleration vid framkast (tailing loop) och shock-stoppar samt driftar uppåt på bakkastet. Grejen är den att ingen lyssnar när jag säger åt mig själv vad jag gör fel. :D 

Alla kommentarer är välkomna!

XY-data.png

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Dubbeldraget.

Följ upp mot spöt längre med handen. Då får du ett rejält längre dubbeldrag och kan använda mindre kraft vilket kommer göra att dina kast blir mer harmoniska.

Tycker du har väldigt bråttom och kastar lite forcerat. Sänk tempot lite och låt ditt förbättrade dubbeldrag ladda spöt mer.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack ska ni ha. När ni skriver sikta högre, menar ni framkast eller både framkast och bakkast? Hur exakt ändrar jag kasthöjden?

Morgan: Jag har sett videor med Mattias Drugge där han förespråkar den tekniken. Har den tekniken verkligen nog lång "stoke" för att ge långa kast?

Ismo: Jag erkänner. Jag är en runkryckare. :D

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Att spövinkeln ligger emellan ca kl10 och kl13, det är en bra målsättning. när jag FISKAR så skiter jag fullständigt i kasttekniken eller snarare glömmer bort den,så när jag till slut tappat den helt måste jag stanna upp och ge mig sjäv några kastlektioner då återgår jag till att focusera på tummen mitt på handtaget enbart kasta med underarmen hålla handleden stilla hitta linans sweetspot, och jag blir faktiskt förvånad än idag efter 41 års flugfiskande, dels över att jag tappar tekniken så lätt men sen över hur lätt den går att återställa. I min meninig så tar snarare den kraftfulla långa spöförinen några meter av kastlängden så timing slår kraft. Dom nya tvåfärgade linorna eller ett märke på linan på rätt ställe underlättar ju till att starta kastet hamoniskt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Lite kuriosa i ämnet kastteknik:,  runt 1980 gick jag på nån ledarutbildnig som  fritidsfiskarförbundet hade och där hade tror jag: böril johanson ett moment som han kallade(tror jag) Kasta ut hela linan med ett kvastskaft! i alla fall så minns jag att någon lade ut hela fluglinan på gräsmattan, drog upp den i luften med bara händerna och kastade ut hela linan!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

34 minutes ago Idivuoma sa:

Bakkast: Tänk på att du ska sticka hål på en ballong som hänger bakom och över dig. Framkast: stick hål på ballongen som hänger framför dig. Ballongerna hänger  högt så du måste sträcka dig lite.

Jep, och spötoppen skall gå rak linje däremellan, med spöböjning inräknad (tracking).

Det där med ojämn acceleration; ser att du inte klarar av att accelerera hela vägen till slutet och då, för att motverka tailingloop, går du väldigt långt ner med spötoppen. Därför får du inte kastriktningen uppåt som mänga nämner. Detta är det vanligaste problemet jag ser hos medelgoda kastare. Den största acceleration på spötoppen får du genom att rotera handen. Var bör man rotera handen då. Precis på slutet av kastet, annars har du spelat bort ditt bästa kort för tidigt, vilket leder till de problem du har.

En annan sak som jag inte har hör mänga påpeka. När du roterar handleden (utan att röra på den i något annat håll) så måste ju spötoppen gå ner, och då öppnas loopen. För att då få ut det sista krafterna i din acceleration skall du följa med med handen framåt och uppåt precis under handrotationen (uppåt rörelsen motverkar att spötoppen går neråt precis på slutet) mot den där ballongen som nämnts ovan. Detta är detaljer som många duktiga kastare gör automatiskt, har bara inte sett/hört något påpeka detta explicit... Det var när jag fick till bättre tracking och denna detalj som jag började komma uppåt 30 m utan några större problem, därför jag nämner detta här...

En fråga: hur analyserade du spötoppsrörelsen??

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag ska jobba på dubbeldraget och se om det botar något/några av felen. Jättebra kommentarer! Tack!

För att kolla spötoppsrörelsen använder jag "Tracker": http://physlets.org/tracker/

Ladda in video, create -> Point mass, Shift+LMB för att markera spötopp. Man kan visa hastighet, acceleration mm.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vill du göra ditt kastarliv lätt och enkelt så titta på Göran Andersson. Finns ett antal filmer på Youtube och även en bok och film som heter "Bättre flugfiske". Du får lära dig ett logiskt tankesätt om vad som händer i spö och lina när du kastar.
Dagens material i form av spön och linor har så pass hög standard (även de mesta lågpris) att man inte behöver slita ihjäl sig för att få ut linan.
Filmen är ett antal år gammal men fanns på många bibliotek. Hör efter där du bor. Några tycker han var en taskig pedagog, men jag själv har stått på hans egen gräsmatta i Björbo på privatlektion ett par gånger, och han vet vad han pratar om.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har nu laborerat med dubbeldraget. På framkast kan jag stundvis öka linhastigheten markant (fortfarande tight loop). Bakkastet är dock inte lika enkelt. Får inte riktigt samma böj i klingan (se graf i första inlägget).

Frågor:

När man säger "jämn acceleration" menar man då en konstant acceleration eller menar man en ökande acceleration?

Börjar man långsamt för att linan ska räta ut sig innan den ökar fart (effektivitet)?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har tittat på  M Drugge och G Anderson på Youtube nu,, och det är den skolan som jag föreslår, åtmindstånde att du ger  deras förelagna kaströrelse en riktig chans, förr eller senare så trillar poletten ner , aha uppstår, å rolit kan börja.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej!

 I det första klippet tycker jag att det ser rätt okej ut men du ser inte ut ha att speciellt mycket lina ute och då ska du kunna korta ner din kaströrelse. Annars har du inget kvar att jobba med när du vill kasta längre. Ett par punkter för förbättring ändå:

 I framför allt bakkastet behöver du rotera spöbutten senare. Tänk spövinkeln så här under kastet: \\\\/. Spöbutten ska vara först så länge så möjligt (\\\) tills kastet är nästan klart och då roterar du spöt/vänder över direkt innan stoppet (/). Fixar du det kommer du märka att du behöver väldigt mycket mindre kraft och fart på kaströrelsen för att sträcka linan och du kan kasta med en kortare armrörelse.

 När du får mer fart på linan med en sen rotation kommer du också märka att du inte behöver sopa på med kraft i framkastet. Som du själv säger är inte accelerationen inte mjuk. Gör också leveranskastet lika mjukt som de tidigare framkasten. Många tailing loopar kommer av att man tar i sista kastet.

Dubbeldraget är bra i första klippet men i det andra glömmer du av det i bakkastet flera gånger. För kast med kort lina ska man inte dra så långt utan tänk kort lina – kort drag och lång lina – långt drag. Dragen i den andra filmen är ändå alldeles för korta och du måste komma ihåg att gå tillbaka med linhanden när du gjort draget. Down-up som det heter, kolla Mel Krieger på tuben. Dubbeldraget får inte heller ryckas igenom, den ska vara lika mjuk som accelerationen med kastarmen. Ryck ger också tailing loopar och jag ser att du gör det i den andra filmen.

Som de andra har sagt, stanna högre med spötoppen i kasten. När du roterar senare kommer du se att den extra längden på spötoppsbanan som du nu gör inte behövs. Den ska du ta till när du börjar kasta långt på riktigt.

En liten grej är att du böjer dig fram i leveranskastet. När du gör det öppnar du upp loopen ännu mer. Så böj dig inte framåt.

En övning du kan göra för att komma igång är att bara kasta i sidled, dvs håll spöt i drygt 90 graders vinkel med bara 5-7 meters lina utanför spötoppen. Försök att rotera så sent som möjligt och gör ingen större fartökning med spöt. Inget dubbeldrag, Titta hela tiden på spöbutten. Dra den framåt (bakåt i bakkastet så klart) och vänd över. Blir looparna stora stoppar du tidigare (titta då på i vilken vinkel spötoppen har stannat och gör den vinkeln mindre). Du kommer bli förvånad över hur fantastiskt snygga loopar du gör. När det känns bra höjer du spöt allt eftersom tills du kastar med spöt i en vertikal vinkel igen.

 Lycka till!

Redigerad med MathiasL
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

13 hours ago Trigonometric1 sa:

Jag har nu laborerat med dubbeldraget. På framkast kan jag stundvis öka linhastigheten markant (fortfarande tight loop). Bakkastet är dock inte lika enkelt. Får inte riktigt samma böj i klingan (se graf i första inlägget).

Frågor:

När man säger "jämn acceleration" menar man då en konstant acceleration eller menar man en ökande acceleration?

Börjar man långsamt för att linan ska räta ut sig innan den ökar fart (effektivitet)?

Konstant acceleration för dig som håller i spöt är att eftersträva. Det är när man försöker öka den snabbt själv som det ofta blir fel, 

Linan ska alltid vara sträckt innan man påbörjar nästa kast. Det är väldigt viktigt. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Riktigt inspirerande detta. Jag ska ut i kväll och vifta lite på en gräsmatta. Jag brukar vanligtvis öva i fiskevattnet, det är sällan man får fisk på en gräsmatta.:rolleyes:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Upnådde just 25 fula metrar. Att fördröja rotation gjorde susen för bakkastet. Dock är jag lite svag och får inte samma linhastighet när jag lyfter linan som vid framkastet.

Till helgen blir det videoanalys! Kanske borde göra en jätteselfiepinne för att filma uppifrån också... Köpte ändå en go-pro för att go-okej och en ny lina är på väg. Även den en SA MED men #6 bara för att se om den passar bättre. Många tester på Sage Method förespråkar en klass upp. Får se vad dom snackar om.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...