Hoppa till innehåll

Fläckar på korkhandtag


TroutGuy

Recommended Posts

Har varit ute 3 turer på kusten med mitt nya Evotec Cast Fast och har varit noga med att skölja av spöet i sötvatten och låtit det torka innan jag stoppat tillbaka det i spöfodralet. Märkte imorse små mörkblå fläckar på korkhandtaget, kan det vara mögel? Känns högst osannolikt men vet inte vad det annars skulle vara :/ 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vatten är blått:rolleyes:. Skämt åsido, jag har svårt att tro att det skulle vara mögel/röta. Kork är väldigt motståndskraftig mot röta. Det är en av många anledningar som det används bl.a till vinflaskor och fiskespön mm. Jag skulle gissa på blod. När de röda blodkropparna lämnat ifrån sig syret, förlorar hemoglobinet sin färg, och blodet blir då Blåaktigt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

57 minutes ago crazy sa:

Vatten är blått:rolleyes:. Skämt åsido, jag har svårt att tro att det skulle vara mögel/röta. Kork är väldigt motståndskraftig mot röta. Det är en av många anledningar som det används bl.a till vinflaskor och fiskespön mm. Jag skulle gissa på blod. När de röda blodkropparna lämnat ifrån sig syret, förlorar hemoglobinet sin färg, och blodet blir då Blåaktigt.

På mitt handtag är det inte blod. Det kan jag garantera. Är på 2 ringar av korken. Resten ser bra ut. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Var lite svårt att få bra bild på fläckarna. Det som syns mest på denna bild är på ringen ovanför den ljusa. Ska försöka ta bättre kort i möra där det syns bättre. Roligt att se om fläckarna är lika som på @TroutGuys spö. Inget man reklamerar men något men irriterar sig på. Tror det försvinner bara korken blir lite använd och skitig. Men det konstiga är att det kom fram efter korken blev blöt. 

20170531_215840.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Känner igen fenomenet. Hade ett Optistream tidigare och korken uppvisade liknande skiftningar som din efter bara någon veckas användning. Har haft ett par andra Loopspön som varit OK men min uppfattning är att Loop generellt inte är premium vad det gäller korken på handtagen. Mitt nuvarande Cross har ganska mycket ifyllnad och när det väl försvinner (för det gör det) lär det bli en hel del djupare sprickor. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Inte lätt att lista ut vad det är. Frågan är om det tillkommit under produktionen/fabriken eller om det uppstått hos leverantören av korken. Jag har en känsla att det kan vara epoxi/polyester rester eller rent av härdare (det som används till att få till härdningsreaktionen). Speciellt härdare kan ge blånader i vissa material. Kan vara så att det blir en kemisk reaktion i kontakt med vatten och att det då framträder mer.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nytt spö har ett pinsamt ljust handtag som antingen avslöjar en som nybörjare eller prylsnobb.

Det första som ska göras med ett nytt handtag är att ruffa till det med sand och lera samt nytt gräs. Om man sedan kan byta till sig en fisk tar man dess blod och applicerar på handtaget. Låt torka medan du fikar. Vips är du veteran. Jag kan fixa era handtag mot en smärre insättning på ett litet konto jag har för ändamålet. Frakt tor betalas av handtagsägaren.

  • Like 7
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 minutes ago Ingemar sa:

Nytt spö har ett pinsamt ljust handtag som antingen avslöjar en som nybörjare eller prylsnobb.

Det första som ska göras med ett nytt handtag är att ruffa till det med sand och lera samt nytt gräs. Om man sedan kan byta till sig en fisk tar man dess blod och applicerar på handtaget. Låt torka medan du fikar. Vips är du veteran. Jag kan fixa era handtag mot en smärre insättning på ett litet konto jag har för ändamålet. Frakt tor betalas av handtagsägaren.

Samma gäller förövrigt för t.ex. kampsportsbälten! Så fort du tagit dig in i omklädningsrummet från graderingen så lägges det nya bältet runt en klädhängarkrok och dras fram och tillbaka tills det ser ut att vara nött av minst tio års stenhård träning innan den stoppas ner i väskan.

  • Like 3
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

För mig har flugspöt alltid varit ett verktyg att kasta med. Hur bra ett verktyg är bestäms alltså inte av utseendet. Handtagets uppgift är inte att se snygg ut, utan att ge ett bra grepp. Kolla era handtag efter några års fiske hur de ser ut, men de fungerar perfekt ändå. 

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

33 minutes ago samlaren sa:

För mig har flugspöt alltid varit ett verktyg att kasta med. Hur bra ett verktyg är bestäms alltså inte av utseendet. Handtagets uppgift är inte att se snygg ut, utan att ge ett bra grepp. Kolla era handtag efter några års fiske hur de ser ut, men de fungerar perfekt ändå. 

 

Absolut, bryr mig heller inte hur det ser ut efter en viss tids användning, dock har jag vissa krav på hur ett spö för tusentals kronor ska se ut efter bara ett par rundor vid vattnet ^_^

Redigerad med TroutGuy
  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

OK då, TroutGuy. Respekterar din inställning.

Min teori är att under skyddsplasten ackumulerade farliga kemikalistiska ämnen frigörs då plasten avlägsnas och en oxidation påbörjas. Då produkterna härav utsätts för vätska och friktionsvärme bildas blåsyra eller något ännu värre. Destruera handtaget genom omedelbar bränning. Iakktag gällande skyddsföreskrifter.

Bortsett härifrån har jag en viss , men dock liten, förståelse för problemet.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...