Hoppa till innehåll

Havsöringar, finns de egentligen?


TroutGuy

Recommended Posts

Jag har bestämt mig, jag ska bli en sjuhelvetes havsöringsfiskare med fluga. 

Ni märker säkert redan på rubriken att mina första kustfisketurer inte varit någon framgångssaga så jag har definitivt inte fått den sortens blodad tand.. än ^_^

Som skåning och flugfiskare sen många många år tillbaka i tiden är det märkligt att jag inte gjort min debut tidigare, men annat fiske har lockat mer. Nu när det bara är flugfiske som gäller för hela slanten och fiskealternativen är ganska få i södra delen av Sverige så känns kusten som ett självklart val att lägga större delen av tiden. 

Har fått mycket havsöring tidigare när jag fiskade en del i strömmande vatten, men oskulden är fortfarande inte tagen på kusten och jag har väll snart noterat 10 bomturer på scorekortet. Några horngäddor och tappade fiskar (obestämda arter) är allt jag kan skryta med.

Trots det magra resultatet så har jag ändå lyckats bli biten och för varje bomtur så kommer glädjen bli desto större när första feta blanköringen ligger i håven. Jag bestämde mig tidigt att jag skulle bli av med oskulden denna säsong, och trots att sommaren nu är här så hoppas jag ändå kunna notera några öringar innan fiskeförbudet träder i kraft i september. Tidig morgon och sen kväll får bli melodin resten av året. Nästa år har jag redan bestämt att premiären sker i årsskiftet, och då blir det en rejäl satsning!

Tight Lines

/ Claes

 

 

Redigerad med TroutGuy
  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Helt rätt Claes, man skall inte ge sig. Och trots allt så är det väl så att det skall vara tjusning med själva fisket och allt omkring också, inte bara att man skall ha fisk. 

Hoppas du du blir av med oskulden ( havsöringens ) i sommar och du, trägen vinner, alltid :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

24 minutes ago maxons sa:

Helt rätt Claes, man skall inte ge sig. Och trots allt så är det väl så att det skall vara tjusning med själva fisket och allt omkring också, inte bara att man skall ha fisk. 

Hoppas du du blir av med oskulden ( havsöringens ) i sommar och du, trägen vinner, alltid :D

Tack för pepp!

Nä det ska vara svårt, då blir bara glädjen desto större när det väl händer något :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago Meritaimen sa:

Sunray är lite konstig.Han fiskar lax och det är på grund av det hans konstiga inlägg.Lax är ju lite schizo och där av hans oförmåga att förstå när man skriver om havsöring.Kör hårt Clas så du lyckas med dina fångster ;)

Efter lite "redigering" från TroutGuy så är nog mitt inlägg lite svårförståeligt, så är det nog...  :P:lol:

  • Like 3
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det har varit dåligt med havsöringsfisket den senaste veckan, antingen här tiden inte funnits eller så har det varit extremt blåsigt. 

Tog en tur till en närliggande damm ikväll för lite Put and take fiske, hade förhoppningar att ta på torrt men trots sporadiska vak så lyckades jag inte klura ut vad de tog. Nymfandet gick bättre, blev en återutsatt, en tappad och ett antal nyp i flugan. Man är ju närmast en gud på detta fiske i jämförelse med silverjakten på kusten :P

Har några "exklusiva" regnsbågsfisketurer inbokade de närmsta två veckorna så i brist på havsöring så kanske jag skriver några rader om det istället :)

Tight Lines

/ Claes 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nej! Havsöringen finns inte, dom har gått i ide. Dom beräknas komma tillbaka år 2037 (eller var det skottåret 2040?) och då i mängder. Ägna du dig åt Regnbågen så "vaktar" jag kusten så länge.:rolleyes:

Skit fiske po daj.

//Johan

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Dags för ett litet inlägg.

Förra helgen åkte vi upp över dagen till den konstgjorda flugströmmen i Harasjömåla, ett helt ok alternativ för oss som trånar efter strömmande vatten här nere i söder. Vädret skulle visa sig vara bra (molnigt och lagom svalt fram till lunch) och dåligt resten av dagen (klarblå himmel och gassande sol).

Trots att mitt resesällskap för dagen var bakfull och att vi blev försenade när jag tvingades väcka honom ur ruset så anlände vi ändå vid vattnet vid avtalad tid. Till vår stora glädje stod det bara en bil på parkeringen vilket betydde att vi skulle få lite lugn och ro vid vattnet till en början. Vi tacklade snabbt ihop spöna och gav oss ut. Morgonpigga knott terroriserade min kepslösa hjässa och jag lovade mig själv att lägga en beställning på en keps när jag kom hem.

Vi såg genast fisk i många av poolerna, några av dem var på en kort stund, men de var väldigt försiktiga och tittade mest på flugorna. Jag började att fiska igenom hela asken, allt från masken till mop fly och små nymfer, med samma bleka resultat. Mitt fiskesällskap höll sig till masken, vilket är den mest tråkiga men effektiva fluga för regnbåge jag någonsin stött på. Han lyckades kroka och håva 2 fina bågar innan lunch samtidigt som jag gång på gång tappade fisk. 

Framåt lunch var vi inte ensamma vid vattnet längre, då var det 12 fiskare som trängdes längst strömsträckan. Problemet med så mycket folk är att de mindre poolerna aldrig får vila vilket gör att fisket kan bli extremt trögt. Efter lunch släppte jag alla klassiska regnbågsflugor och accepterat att det här inte var min dag. Fram åkte istället min Slovenien-ask och på tafsen dinglade nu en liten liten nymf med guldskalle, ett fiske som är mycket trevligare! Jag begav mig uppströms och fastnade för en mindre pool med lite snabbare vatten. Jag hade fått syn på en båge som stod vid den motsatta strandkanten så jag började lägga kasten uppströms och försökte få flugan att passera. Några perfekta kast senare kunde jag konstatera att fisken inte var intresserad utan bara nyfiken. Nedströms den fisken såg det giftigt ut och trots jag inte såg någon fisk i det mörka vattnet så la jag ändå några kast. 

På andra kastet sög det till våldsamt och det kändes som att jag hade krokat Ferdinand när han stuckit sig på getingen. Fisken blev tokig när den insåg sitt misstag och gjorde en våldsam rusning nedströms som slutade i ett lufthopp och där halva fisken landade på strandkanten. Den rusningen följdes upp av en rusning uppströms mot mig och jag började springa i samma riktning för att inte få massa slaklina. Jag lyckades behålla press på fisken men efter nästa rusning slaknade bara linan tvärt. Först trodde jag att flugan hade förlorat sitt grepp men det visade sig att fisken antagligen gått in i några av de stora vassa stenarna i poolen då tafsen såg avklippt ut. Det var en stor fisk, runt 4kg uppskattar jag den till, och för första gången på väldigt länge i fiskesammanhang kände jag mig rätt tom inombords, den här fighten ville jag vinna.

 

Ikväll åker jag upp till Bondemölla Sportfiske för vårt gängs årliga vår/sommar tur. Kvällen kommer spenderas i goda vänners lag och fisket tar vi i imorgon. Väderprognosen ser inte lysande ut men med rätt kläder så ska vi nog kunde trotsa lite regn.

Tight lines

/ Claes

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

57 minutes ago crazy sa:

Se positivt på det hela, du slapp Horngäddorna:). Ska bli spännande att se vad det blir för utdelning när ni är i Bondemölla. Simmar en och en annan gris i dessa vatten.

Haha, ja hade det dykt upp en horngädda så hade jag blivit rejält förvånad ;)

Jag har lite hatkärlek till Bondemölla, har varit där väldigt många gånger men har "bara" fått en på 5kg som störst. Har tagit extremt mycket fisk men har haft extrem otur med storleken :( Ge mig en på 2-siffrig vikt så kan jag gå vidare med mitt liv :P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Så, då var man tillbaka på jobbet efter helgen!

Mötte upp gänget kvällen innan i Bondemölla och rekade inför morgondagens fiske. Det var flera olika dagsländor som kläckte och det var spännande att följa sländornas kamp i vattnet. En del hade turen på sin sida medans andra fick bli kvällsmat åt de glupska regnbågarna. Trots tveksamma rapporter om morgondagens väder så somnade man med högt ställda förväntningar. 

Morgonen därpå hade det kommit rejält med regn och det låg fortfarande regntunga moln kvar på himlen. Jag tog tillfället i akt att köra det lite tyngre fisket till vädret blev bättre. Hade några dragningar på stora streamers men inget fastnade och för de andra runt sjön som trotsade regnet såg de lika magert ut. 

Vädret blev bättre senare på dagen och de lätta prylarna åkte fram. Fisken var ganska aktiv och plockade något i ytfilmen men trots ett antal kompetenta fiskare i gänget hade vi svårt att hitta en fluga som levererade. Själv lyckades jag endast få ett par dragningar i en E12 utan hackel som fiskades precis i ytfilmen.

Det kom upp ett antal fiskar på olika flugor men överlag var det ändå ganska segt jämfört med vad vi är vana vid. För egen del blev det endast ett fyrtal fiskar som retligt drog i prylarna innan de var som bortblåsta, vilket för övrigt verkar vara standard för min del de senaste turerna.

Nåja, fördelen med att man blivit "gammal" är att man ändå uppskattar såna här turer, det är väldigt skönt att bara stå och vifta med flugspöet och njuta av naturens lugn trots att fisken uteblir.

Nästa bokade tur blir till Ätran i slutet på juni i jakt på brunöring, men det blir garanterat fiske innan dess så håll utkik i bloggen :)

Tight lines

/ Claes

 

 

20170616_090704.jpg

20170615_181445.jpg

Redigerad med TroutGuy
  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Projekt Öring i Ätran nu i fredags!

Nu kommer en spoiler, men fredagens fisketur blev ännu ett misslyckande i högen.

Efter 3h i bilen stannade vi till på en av de första strömsträckorna i Ätran där endast flugfiske är tillåtet. Förhoppningarna var på topp efter alla Youtube filmer på magiskt öringfiske. Vi drog snabbt på oss vadarbyxorna och riggade flugspöna och fiskade av den ena strömsträckan efter den andra. De enda fiskar som behaga att bita på våra flugor var några abborrar och mörtar, jag antar att de sympatihögg för att stilla vår besvikelse, de lyckades inte. Nymfer och torrflugor knöts på omvartannat men efter halva dagen kunde vi konstatera att vi varken hade sett eller känt någon öring. Runt 1730 packade vi ihop våra prylar och spenderade ytterligare 3h i bilen innan vi var tillbaka i Sydskåne igen, fisklösa (nåja de fiskar som räknas iaf) som vanligt. 

Kontentan blev, flugfiske i strömmande vatten är överlägset roligast, på en stor del av sträckorna var vattnet i princip stillastående och oboyfärgat vilket var en stor besvikelse, ha alltid låga förväntningar så kanske du blir positivt överraskad. 

 

 

 

unnamed.jpg

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ni hade säkert en trevlig tur fast ni blev fisklösa:). Försöker själv planera in en liten tur nu i kväll för att se om det är en silvrig torped som vill tufsa till min fluga. Det enda som nu kan omkull kasta detta är om det ringer en Norrman som köpt en bil av mej vill hämta den i kväll. Skit fiske på dej.

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Dags att uppdatera bloggen!

Var ute en sväng på sydkusten, strax väster om Abbekås i torsdags kväll. Mötte upp några av mina äldsta fiskekamrater och startade kvällen med att fylla våra bukar med grillad korv och hamburgare. Mätta och belåtna tog vi oss sedan an fisket och vi började ett stenkast ifrån Skivarpsåns mynning.

Det tog inte lång tid innan min tränade (:rolleyes:) näsa kände att lukten av havsöring inte infann sig och därför gjorde vi snabbt en förflyttning lite längre västerut. Kvällen närmade sig 21 och vi bestämde oss för att ge nästa plats en ärlig chans. 3 av oss vadade raskt ut och började viftandet samtidigt som min 4:e livsnjutande kamrat hellre gjorde upp en brasa på stranden. 

Ganska snabbt fick en av vännerna syn på en öring som stod strandnära med stor del av ryggen ovanför ytan, en öring som antagligen har mått bättre. Den försvann ganska snabbt och det var den enda fisken vi (jag såg faktiskt inte den) skulle se den kvällen. Öring, torsk, horngäddor och sjöjunfruar lyste alla med sin frånvaro, allt var som vanligt med andra ord. Trots ännu ett misslyckade vid kusten (har tappat räkningen) så var det en trevlig kväll i gamla vänners sällskap.

 

Idag blev det en spontantur till flugströmmen i Harasjömåla, mer om det imorgon. Kan redan nu avslöja att jag fick rejält spögung och kanske är nu trenden bruten? :wub:

 

IMG_06241.jpg

Redigerad med TroutGuy
  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...