Hoppa till innehåll

Havsöringar, finns de egentligen?


TroutGuy

Recommended Posts

2 hours ago TroutGuy sa:

Argh, jag har fått sån fruktansvärd fiskeabstinens :( Det enda jag går runt och tänker på är öringsfiske.. Skulle blivit såhär biten tidigt på året istället :) Jag har redan planerat att dra över till Danmark ett par gånger i höst, känner att det kommer behövas om inte den här abstinensen blir bättre snart.

Danmark höst är en god ide. Jämfört med skåne är det betydligt fler fiskar. De har utsättning och så brukar några kassar med regnbåge haverera med jämna mellanrum. Får se om jag kommer iväg i år.

Efter mycket jäktande kom jag i väg igår. Flera timmar försenad. Kom fram vid halv sjutiden. hade en på i en halv minut innan den släppte. Inget stort dock. Gav upp vid 9 i blåsten. Får väl räknas som bomtur.

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

10 minutes ago julius sa:

Danmark höst är en god ide. Jämfört med skåne är det betydligt fler fiskar. De har utsättning och så brukar några kassar med regnbåge haverera med jämna mellanrum. Får se om jag kommer iväg i år.

Efter mycket jäktande kom jag i väg igår. Flera timmar försenad. Kom fram vid halv sjutiden. hade en på i en halv minut innan den släppte. Inget stort dock. Gav upp vid 9 i blåsten. Får väl räknas som bomtur.

 

 

Ja det friska väll på rätt ordentligt igår på sydkusten. Hur var vattnet? Känns som det grumlar till rätt rejält nu när vinden ligger på?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

40 minutes ago TroutGuy sa:

Ja det friska väll på rätt ordentligt igår på sydkusten. Hur var vattnet? Känns som det grumlar till rätt rejält nu när vinden ligger på?

Igår var det sydväst - väst under hela dan. När jag kom fram var det rent sydlig.Bara en aningens grumligare än i söndags.

Där jag var ska sägas.Just nu är det västlig vind svag. Ska vara på revet kl. 5. Ingen lunch för mig idag heller. Hoppas att vågorna har lagt sig.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

20 minutes ago TroutGuy sa:

Åland? Ni har ju inte pölse ;)

Nej, men Ålandspannkaka (som är 1000x godare) och riktiga öringar ;) Ni får ursäkta att alla är bonkade, men det är fenklippta fiskar på 4+kg. Största på 5,3kg. Fick totalt 13 fisk den kvällen, så 3 st till mat ska väl gå an.

Men javisst, vill man hellre äta pölse så :)

img_1586_591f585b9606ee1b135f7a9f.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Just now Ålandsfilip sa:

Nej, men Ålandspannkaka (som är 1000x godare) och riktiga öringar ;) Ni får ursäkta att alla är bonkade, men det är fenklippta fiskar på 4+kg. Största på 5,3kg. Fick totalt 13 fisk den kvällen, så 3 st till mat ska väl gå an.

Men javisst, vill man hellre äta pölse så :)

img_1586_591f585b9606ee1b135f7a9f.jpg

Spinn??? :huh:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

18 minutes ago Ålandsfilip sa:

Nej, men Ålandspannkaka (som är 1000x godare) och riktiga öringar ;) Ni får ursäkta att alla är bonkade, men det är fenklippta fiskar på 4+kg. Största på 5,3kg. Fick totalt 13 fisk den kvällen, så 3 st till mat ska väl gå an.

Men javisst, vill man hellre äta pölse så :)

img_1586_591f585b9606ee1b135f7a9f.jpg

Vi har inga fenklippta odlade utsatta öringar. Vi har vild fisk. Från rom till fisk. Därav att de är så få. 

Vi här i skåne (läs länstyrelsen)kan kanske/ibland sträcka oss till att vi ansöker om EU-bidrag till nåt litet biotop-åtgärd. men där går gränsen. 

Vi här i skåne är sportfiskets puritaner och havsöringsfiskets amish. Så bilder med stora öringar(och lyckliga fiskare) ses med suspekta ögon. 

 

  • Like 2
  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

30/8 Vikhög

Kände i onsdags att jag var tvungen att bota min extrema fiskeabstinens så begav mig till det närmsta vattnet, valet föll på Vikhög. Aldrig mer detta året säger jag <_<

Extremt varmt i vattnet och massor med tång, sjögräs och allehanda mög. Vikhög håller säkert fisk tidigare under säsongen men det är definitivt ingen plats att spendera sommarfisket på. Jag fiskade dock en stund innan jag bestämde mig för att packa ihop och spendera resten av kvällen i soffan med flickvännen :)

31/8 Sydkusten

Blev en kort tur till sydkusten igår trots att det friskade på rätt bra i vinden. Gick rätt stora dyningar så det var rätt tufft på de platser vi testade. Varken jag eller min kompanjon kände något men det är skönt att bara komma ut och ge sig själv chansen. Har du inte flugan i vattnet så kommer du aldrig få någon fisk är mitt nya mantra :D 

Blir antagligen morgonfiske både lördag och söndag om vädret är ok, sovmorgon får man ta senare i höst ;) Förhoppningsvis kliver årets första kustöring på!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Var ute i onsdags. Massor av fisk men inte ett hugg. Tillbaka till ordningen. Förra veckans flyt var nog högre makters belöning på att jag har varit snäll mot barn och djur...

Troutguy - det där om att fiska på morgonen är nog en bra ide. Själv hatar jag att gå upp tidigt. Du ska ju först lokalisera fisken. Du får ett pm på platser som jag har fiskat på under de sensate veckorna. Varierande framgång. Några gånger kanon andra gånger frustrerande. Men fisk har det funnits.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

19 minutes ago julius sa:

Var ute i onsdags. Massor av fisk men inte ett hugg. Tillbaka till ordningen. Förra veckans flyt var nog högre makters belöning på att jag har varit snäll mot barn och djur...

Troutguy - det där om att fiska på morgonen är nog en bra ide. Själv hatar jag att gå upp tidigt. Du ska ju först lokalisera fisken. Du får ett pm på platser som jag har fiskat på under de sensate veckorna. Varierande framgång. Några gånger kanon andra gånger frustrerande. Men fisk har det funnits.

Haha, ja jag måste varit riktigt elak i ett tidigare liv ;)

Jag hatar också morgonfisket, men att spendera kvällarna vid kusten är inte alltid poppis där hemma, speciellt inte när det är helg! Då ska man sitta hemma i tv-soffan och kramas eller bjuda ut tanten på någon restaurang :D

Tack det hade varit väldigt vänligt av dig! 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

8 hours ago TroutGuy sa:

Då ska man sitta hemma i tv-soffan och kramas eller bjuda ut tanten på någon restaurang :D

 

Det är tvärtom för mej. Tanten blir sur när jag kommer hem, hon blev även sur när jag sa att jag skaffat flytväst:wacko:. Har sett över mitt testamente och min dotter ärver allt och god man sköter detta tills dottern blir myndig...det är varmt att behöva bära skottsäkerväst och kniv väst här hemma...

  • Haha 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago, crazy said:

Det är tvärtom för mej. Tanten blir sur när jag kommer hem, hon blev även sur när jag sa att jag skaffat flytväst:wacko:. Har sett över mitt testamente och min dotter ärver allt och god man sköter detta tills dottern blir myndig...det är varmt att behöva bära skottsäkerväst och kniv väst här hemma...

Är hun dansk? :blink: :rolleyes: :lol:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nä, hon har norskt påbrå:huh:. När det gäller det kvinnliga könet tror jag det är något rikstäckande enligt mina erfarenheter, kanske även internationellt...nästa förhållande blir fan snart med med en kille...:rolleyes:

  • Haha 1
  • Confused 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2/9 Sydkusten

Vänner, förbannelsen är bruten :D

Sammanstrålade med 2 vänner på sydkusten vid halv 6 imorse. Tog därefter våra bilar och begav oss till den kustremsa där vi skulle bedriva vårt morgonfiske.

Efter en stund satt äntligen första fisken, dock ej för mig utan för min vapendragare. Bör inflika att han har varit lika lottlös som mig tidigare och därför var glädjen stor även om det inte var mitt spö som fick niga. Skulle jag äntligen få se min första flugfångade kustöring?? Vi såg direkt att den var stor, uppskattningsvis runt 3kg. Det dröjde dock inte länge innan linan slakna :(

Har aldrig varit så genuint ledsen för någon annans skull när de tappat fisk, men det kändes som att det fanns bra chans till fler. Strax därefter drog det till i min lina, mothugg och fast fisk! Kände direkt att den var bra krokad så bedömde mina chanser att få den i håven som goda! Efter en kort fight kunde jag håva min första kustöring och även om storleken lämna en del att önska så var glädjen och lättnaden desto större :lol: Finns ingen vackrare fisk än öringen punkt. Efter några snabba bilder fick den simma tillbaka och fortsätta äta upp sig!

Vi fortsatte fisket på två olika platser och både jag och Tommy tog varsin mindre öring innan vi bestämde oss för att packa ihop. Första gången vi kunde lämna relativt nöjda, men vi hade ju gärna sett att även den stora fick syna håvgarnet, nästa gång så ;)

Med facit i hand så här det varit värt alla timmars slit och frustration. Har insett att jag lagt många timmar på platser som nog inte varit så bra för årstiden, lärdomar jag tar med mig till nästa säsong.

Tight lines 

Claes

 

20170902_064055.jpg

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago julius sa:

Stort grattis. Hjälpte mina tips i pm eller kunde du helt bortse från de ?

Själv ställde jag klockan på halv fem. Och somna om.

Tack! De hjälpte, kommer definitivt testa något av dem ställena :) Ja när klockan ringer så vill man ju helst trycka på snooze!

2 hours ago Tofre sa:

Sjukt vackra är de, oavsett storlek. Grattis igen till den spräckta nollan, imorgon åker 3'an upp!

Tackar, ja imorgon tar vi den! :D

1 hour ago crazy sa:

STORT GRATTIS!B) Så jäkla gott. Roligt att dina sexiga rullar och snygga kläder och en del envishet äntligen gav utdelning:D.

Haha tack!! Ja äntligen! Har du varit ute något?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...