Hoppa till innehåll

Spö tips


Recommended Posts

Okej! Jag skulle nog säga att en niofots sexa är ett vettigt val isf.

Själv fiskar jag också västkusten och alternerar mellan # 5 och 6. Oftare blir det femman som används dock, men sen fiskar jag också gärna lite mer lättkastade flugor och fiskar ogärna rak pålandsvind.

Det finns mängder av bra spön för ändamålet och om du kan tänka dig begagnat finns riktigt bra grejer för mellan 1500-2500:-. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 minute ago Jb73 sa:

Är lite sugen på ett nytt spö ,lutar väl åt en 6a i sådana fall.  Några märken man ska kolla på? Inte allt för dyra.

Vad innebär inte allt för dyra?

Somliga tycker 2000 är mycket för ett spö, andra att 6000 inte är så farligt....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

För den pengen kan det här:

http://www.fishline.se/loop-opti-coast-spo/product_details.php/products_id/60

vara ett alternativ. Det anses vara en mkt bra sexa, x-grip är det inte alla som gillar men funkar det för dig så....

Annars Loop Q eller någon av Guidelines billigare serier, det finns som sagt massor att välja på.

Men spön är definitivt en smaksak, ta dig till en butik och provkasta!  :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är ju just det här med blåsten. Det blåser mest här på västkusten och mestadels pålandsvind. Och ju mer det blåser ju större chans har du att fånga de större öringarna. Så om du är ute efter de större pjäserna så skulle jag satsa på en snöre med typ 18 grams klump eller ännu högre. Du behöver en viss tyngd i fluglinan om du med någorlunda nöje ska flugkasta i en tuff miljö. Men om du bara fiskar när solen skiner och vimplarna ligger slaka då kan du säker klara dig med splitcane och glasfiber i torrflugklassen. Och det passar bra för då får du mest av de där 25 centimetrarna som är i majoritet. Så en sjua med lite ryggrad är en bra kompromiss och du kan fiska vidare i 7 m/s och mer i ansiktet.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Jb73 sa:

Ok vad kan du rekommendera i sådana fall? För man vill ju gärna ha lite större fisk och ska man bara fiska när det inte blåser blir det inte många turer på en säsong :)

Alltså, man kan ju försöka ta vinden till sin fördel.....   blåser det mkt kastar man inte rätt emot utan väljer platsen så man har sid eller medvind.  Fördelen med skärgård är att det alltid finns platser där det funkar. Blåser det småjävlar är inte heller 17-18 gram mycket att komma med, det kan sträcka ut fint men hinner blåsa tebax o landar i en hög.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Man kan ju alltid hitta klipp på säljes här på forumet. Jag själv fiskar med ett G.Loomis Crosscurrent GLX 9' #6 Tycker det spöt är helt underbart.

Har också fiskat Sage Z-axis 9' #6 som jag hittade för 2500kr begagnat

Nästa gång det blir nytt spö så lutar det åt ett Hardy Zenith #6

Antingen så köper du ett nytt i butik eller ett begagnat här på sidan det är det jag rekommenderar :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago Jb73 sa:

Ok vad kan du rekommendera i sådana fall? För man vill ju gärna ha lite större fisk och ska man bara fiska när det inte blåser blir det inte många turer på en säsong :)

Jag vill inte rekommendera någon speciell tillverkare eller så men min poäng är att det krävs mera tyngd i fluglina och därmed högre spöklass i blåsiga förhållanden. Det är fysikens lag. Men sen som Gillholm påpekar så ska man naturligtvis försöka få vinden till vän istället för fiende. Jag har fiskat på västkusten i 25 år och gått från sega tunga pjäser i början och det allt mer lätta och framförallt styva/snabba flugklingorna. Men det finns en gräns vad de kan klara av hur smart man än planerar sitt kastande och det blir lätt tröttande för kropp och teknik. Jag har inga lätta spön kvar men ett par sjuor och några i högre klasser. Du får gärna låna ett och pröva  och så lånar du en lättare linklass av någon annan så kan du bilda dig en uppfattning.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...