Jump to content

En undran.

Ismo

Recommended Posts

..sitte å öglar igenom Internet..å söker på min Puppa!...med bilder. Ser inte nån som är gjord som jag ser den skall göras?..Vissa är så fula att en skäms! Hade en kompis som tyvär är död i hjärn-cancer..som gjorde den som jag såg den. Är det så svårt att göra en kopia?:blink:

• Like 1

Mycke jobb, men de blir bättre allt eftersom. Jag har försökt snappa upp din (Ismos) beskrivning på fiskelust. Jag har gjort storlekarna mellan 16-12. Ska jag vara kritisk så kunde vinkeln på benen vara mer uppåt och frambenen lite korta på de första jag gjorde men det är fixat. Gjorde någon helsvart med hotorange huvud. Tror dock mest på originalfärgen. Ruggigt bra fluga, jag är upphovsmannen evigt tacksam för det här mönstret. ;)

IMG_0719.JPG

IMG_0782.JPG

IMG_0799.JPG

IMG_0816.JPG

IMG_0818.JPG

IMG_0820.JPG

IMG_1126.JPG

Edited by Bobbilon
  • Like 9

Kanon! ..mycket jobb som sagt. Men gör en en 10st! ..så  har en dessa för ett antal år..såvida en inte kastar bort dom.

Benens vinkling!..så binder jag i typ av en 8:a..drar upp dom ..tills det duger.

• Like 2

I grund å botten!..så har puppan endast 2st ben som den paddlar med(ser ut som åror),..dom bakåt riktade..är överflöd...egentligen bara antenner som ligger slickade efter kroppen.

• Like 1

26 minutes ago Ismo sa:

I grund å botten!..så har puppan endast 2st ben som den paddlar med(ser ut som åror),..dom bakåt riktade..är överflöd...egentligen bara antenner som ligger slickade efter kroppen.

Men de ser ju väldans smarriga ut. Om jag nu vore öring eller annat...

• Like 1

3 minutes ago kaxeshusse sa:

Men de ser ju väldans smarriga ut. Om jag nu vore öring eller annat...

Känns rätt bra att ha fler "ben"..kan bara relatera till mig själv..kan jag inte gå!..så kan jag ju allt krypa..:D

• Like 2

9 minutes ago Wickhams fancy sa:

Ismo; lägg gärna upp lite steg-för-steg bilder hur du gör dina puppor.

Den finns på Fiskelust! ...kapa alltid! runt 2mm längre än den/det skall bli...det som en har täljt bort..är borta!..kan inte ersättas. Som sagt! ..tror inte puppan behöver "bak" benen....detta gör att puppan får bättre flytkraft...som den skall. En slipper tälja bort balsa för dessa "ben".

• Like 1

2 minutes ago _tobbe_ sa:

Mina puppor blir så här. Har aldrig fiskat på dom men ska pröva i sommar tänkte jag. 

20170606_155916.jpg

Inte helt fel...MEN  fram/underkroppen bör ha en annan färg(brun) + mer bruna ben..bakdelen bör ha en färg likt något...ljus grön till. ljust gul.

Torax på en nymf(puppa)...så är benen i de mesta indetiska i färg.

11 minutes ago Ismo sa:

Inte helt fel...MEN  fram/underkroppen bör ha en annan färg(brun) + mer bruna ben..bakdelen bör ha en färg likt något...ljus grön till. ljust gul.

Torax på en nymf(puppa)...så är benen i de mesta indetiska i färg.

Färgerna är ljusare på bilden än i verkligheten men håller med om att den inte riktigt stämmer överens med dina färger. Underkroppen på min är mer åt senapsgul i verkligheten. Men skulle bli mörkare. Den stämmer rätt bra med den färgbeskrivning som @Bigsalmon har på sin hemsida. Hade inget material till ben så det blev nylon. 

Färgen med min Puppa har jag förändrat lite genom åren....lite mera ljus-brunare torax har det blivit..rygg mera olive-grön för att vara exakt..å 2:a sidan! så ser inte fisken den sidan:D

Ismo! jag håller det för mer än troligt att jag bliver en vecka eller två i kurravara under sommaren,om en eller två små puppor skulle kunna bli mina från dina,,,,  på tal om puppor så bjudes här ett minne,från Rena /Norge: vi var stationerade med husvagn efter älven.På väg mot vagnen efter matinköp blev vi stoppade utav en värmländsk yngling;stöpp  stöpp å bli mä! Lennart vill jämt prat lit mä er,,och där längst bak i en vagn bakom ett bindstäd och en vodkaflaska satt Lennart Bergkvist med sina första sup er puppor. - Hej pöjker sätte er å ta ere en ,å dä sa i veta pöjka att ja känner denna älva söm i mi egen fecka å i da ä dä ingen ide` ö fesk ,bättre mä flask.   Naturligtvis blev det den bästa öringkvällen den sommaren

• Like 5

8 minutes ago Morgan sa:

Ismo! jag håller det för mer än troligt att jag bliver en vecka eller två i kurravara under sommaren,om en eller två små puppor skulle kunna bli mina från dina,,,,  på tal om puppor så bjudes här ett minne,från Rena /Norge: vi var stationerade med husvagn efter älven.På väg mot vagnen efter matinköp blev vi stoppade utav en värmländsk yngling;stöpp  stöpp å bli mä! Lennart vill jämt prat lit mä er,,och där längst bak i en vagn bakom ett bindstäd och en vodkaflaska satt Lennart Bergkvist med sina första sup er puppor. - Hej pöjker sätte er å ta ere en ,å dä sa i veta pöjka att ja känner denna älva söm i mi egen fecka å i da ä dä ingen ide` ö fesk ,bättre mä flask.   Naturligtvis blev det den bästa öringkvällen den sommaren

Ha Ha!..

Ang. Kurravaara! ..har hört att bästa Harrfisket är i Augusti..när Harren släpper ned fr. Rautasälven(den blir inte kvar där under vintern)..fisket kan vara gudomligt...Har själv inte fiskat där den tiden trots närheten. Nu pratar jag sista delen av Rautasälven innan den går ihop med Torneälv.

• Like 1

7 minutes ago kent.flyfish sa:

Hej Ismo! Är dem så bra, så kanske du kan skicka mig en original att testa!!.;)

Du får min adress på PM

// Kent 

När har JAG!! ..sagt att den är bra?..bara ev. köpare av den...så du får fråga dem/dom. Be dom lägga ut ev. kommentarer om Puppan..fiskar den själv när det är läge..dummare än så är jag inte.

• Like 2

1 hour ago Ismo sa:

När har JAG!! ..sagt att den är bra?..bara ev. köpare av den...så du får fråga dem/dom. Be dom lägga ut ev. kommentarer om Puppan..fiskar den själv när det är läge..dummare än så är jag inte.

Du har inte sagt att dem är bra, men jag tror det, och med tanke på hur mycket jag "like:at" dig här på forumet, så borde jag få en!!... Med fjäsk brukar man komma långt!!  :ph34r::P

Edited by kent.flyfish

3 hours ago kent.flyfish sa:

Du har inte sagt att dem är bra, men jag tror det, och med tanke på hur mycket jag "like:at" dig här på forumet, så borde jag få en!!... Med fjäsk brukar man komma långt!!  :ph34r::P

Gu vad dåligt fjäsk!!..:blink:

• Like 3