Jump to content
Ismo

En undran.

Recommended Posts

På 2017-06-05 at 13:23 Ismo sa:

..sitte å öglar igenom Internet..å söker på min Puppa!...med bilder. Ser inte nån som är gjord som jag ser den skall göras?..Vissa är så fula att en skäms! Hade en kompis som tyvär är död i hjärn-cancer..som gjorde den som jag såg den. Är det så svårt att göra en kopia?:blink:

Att andra människor gör varianter av ens eget alster är bland de finaste komplimanger man kan få, det betyder att man gjort nåt jävligt bra!  :wub:

Man vågar ju knappt visa sina alster när Mäster Ismo kollar men det här är den första jag gjorde.  

Nu har jag ett gäng (justerade och längre) kroppar att lacka och sätta ben på. Tyvärr har jag inte hittat några bra ben än, förslag är välkomna. 

20170608_131231.jpg

• Like 2

20 hours ago Sahlberg sa:

Man vågar ju knappt visa sina alster när Mäster Ismo kollar men det här är den första jag gjorde.  

Nu har jag ett gäng (justerade och längre) kroppar att lacka och sätta ben på. Tyvärr har jag inte hittat några bra ben än, förslag är välkomna. 

20170608_131231.jpg

Ser Nice ut!

Ser ut som att du har lack på benet, jag brukar lacka kroppen först och sen dra dit benen. :)

Jag tycker nylontafs fungerar bra. Har kört 0,26 till strl 14 & 12 sant 0.20 till strl 16. Har färgat nylonen med färgpulver på svag värme. Matchade resten av flugan bra. Maxima har färdigfärgad tafs som är bra.

Edited by Bobbilon

2 hours ago Bobbilon sa:

Ser Nice ut!

Ser ut som att du har lack på benet, jag brukar lacka kroppen först och sen dra dit benen. :)

Jag tycker nylontafs fungerar bra. Har kört 0,26 till strl 14 & 12 sant 0.20 till strl 16. Har färgat nylonen med färgpulver på svag värme. Matchade resten av flugan bra. Maxima har färdigfärgad tafs som är bra.

Tack! Jo, det är lack på benet och därmed kommer mina framtida att lackas innan jag fäster in benen :)

Tack för tipset om ben, stråna från min skäggborste var ok men lämnade mer att önska...

På ‎2017‎-‎06‎-‎08 at 13:20 Sahlberg sa:

20170608_131231.jpg

Såg inte alls fel ut!:) ..dock kör jag med bruna ben..dom skall matcha torax färgen..endast största på 21mm får mörkare ben..men då brukar jag göra toraxen också mörkare.

• Like 2

Om en gör bak-under-delen gul..så gör den inte föör gul! ..lite lätt lätt smutsig ljust gul färg tycker jag är bra.Men smaken är väl som baken.

Fick ett fotot fr. en som fiskat på/i Island med framgång med puppan..den var där väldigt smuts-gul..& mörkare i färgen.

puppan1.jpg

• Like 2

Denna använder jag som "pensel" ..nå sorts fr. Läkeriet..som jag fick av en kompis engång..kapad i änden för att passa + att kunna hantera på ett bra sätt. En droppe färgblandad lim i spetsen...& "bara" att stryka ut.Tandborsten är bara med för att visa ungf. strl.

Som krokhållare använder jag en hackeltång med "krok"..

Målarpensel..jpg

En bild på en "dubbel"borste..som jag köpte fr. Coop engång...den VITA..gick att färga,..drog ut stråna med tång..dom undre gick ej att färga om så jag försökt banka!..in färgen.:wacko:

Borste.jpg

• Like 1

Grejen med att binda flugor åt andra är..! Det MÅSTE vara bra..både utseende mässigt..& kvalitetsmässigt ..&&& fångstmässigt...om en tar bra betalt.! Annars kan en glömma att få kunder år efter år.....har gjort Puppan nu sen -89..har alltid kunder...sen dess. Har bara under åren försökt förbättra kvaliten på/med det jag gör. Ibland lyckas jag!..ibland ej...men det måste gå framåt.

• Like 2

I år ska orginalen få jobba. Har lagrat dem ett år eller två så de är riktigt smarriga när jag väl presenterar dem...

Grymt fina flugor Ismo!

IMG_6610.JPG

• Like 1

2 minutes ago Jonas sa:

I år ska orginalen få jobba. Har lagrat dem ett år eller två så de är riktigt smarriga när jag väl presenterar dem...

Grymt fina flugor Ismo!

IMG_6610.JPG

SKIT FISKE! ..antingen så gillar du dom!..lr. ej...enkelt.

• Like 1

NU FÅR ALLA  ..T A M E J F A N!!!!!!!..skärpa sig!!! Jazz and Fly Fishing..har förstört min E-mail!!!!...får en massa E-mail att få köpa en lr. flera Puppor. Speciellt fr. Norrmän..Efter 30 år..kan ni inte?..göra dom själva?...Jag börjar bli gammal,..orkar inte mera ,spyr av att göra dom..så svårt kan det väl inte vara?..vill tänka på annat.

• Like 1
  • Haha 4

25 minutes ago, Ismo said:

NU FÅR ALLA  ..T A M E J F A N!!!!!!!..skärpa sig!!! Jazz and Fly Fishing..har förstört min E-mail!!!!...får en massa E-mail att få köpa en lr. flera Puppor. Speciellt fr. Norrmän..Efter 30 år..kan ni inte?..göra dom själva?...Jag börjar bli gammal,..orkar inte mera ,spyr av att göra dom..så svårt kan det väl inte vara?..vill tänka på annat.

Ta 200 kr styck så tjänar du lite på't! :)

• Like 3

7 minutes ago Bigsalmon sa:

Ta 200 kr styck så tjänar du lite på't! :)

200!!?..en som jag sålde engång..vart erbjuden 400:- för en stycke..på/ i Island. Men förfan!! ..gör dom själva!..en vinter..100 täljda..10-15st bra!..vad har ni att förlora?..nästa vinter..20st bra..nästa 30st! Tror ni jag gjorde dom perfekta 1:a året?..även om iden vart bra första året. Senare modeller vart endast pga ER!!..UTAN ER!..så hade dom inte vart vad dom vart.

SÅ TÄLJ!!

Kan inte någon som har (original!) i överflöd lägga upp ett par stycken på tradera? Vore kul att se slutpris :P 

Edited by Andreas89

13 hours ago jlindengren sa:

Så här gör jag mina Ismopuppor. Med foam - lyncha mig!

P3100023.JPG

Har oxå gjort ett försök med foam!..det pga. en Dansk som gjorde en...så jag testade, dock fiskade jag aldrig med dom.

Kolla.

post-358-1275843744.jpg

post-358-1275843585.jpg

• Like 1

Postade dom här på Edge! ..men hittar inte tråden.

1 hour ago, Ismo said:

Har oxå gjort ett försök med foam!..det pga. en Dansk som gjorde en...så jag testade, dock fiskade jag aldrig med dom.

Kolla.

post-358-1275843744.jpg

post-358-1275843585.jpg

Ser ju nästan lika fina ut som originalet.
...nästan ;) men de fiskar säkert lika bra!

Knappt så jag kommer våga fiska med mina nu i sommar, det har ju nästan blivit vintage efter senaste Rolf och Jazz filmerna haha :lol: finns en att hitta i toppen av en pinnsmal björk inte långt ifrån hängbron i Renaälven för den som är sugen :lol:

Provade göra i foam och detta blev resultatet...
Första försöket så det finns säkert många förbättringspunkter! Men hur som helst så flyter dom grymt fint i vattnet :)
Foamen är målad med de tushpennor jag hade hemma, sedan täckt med UV =)

IMG_7793a.thumb.jpg.8e6eeb1aa0516ae751ea3c838fd63269.jpg

IMG_7799a.thumb.jpg.d8fd27d5f4666e75eded01d332edbe50.jpg

• Like 6

Någon som har haft framgångsrikt fiske på vår favvo-puppa under soliga dagar, eller är det skymning/mörker som gäller?

29 minutes ago, Lodjur said:

Någon som har haft framgångsrikt fiske på vår favvo-puppa under soliga dagar, eller är det skymning/mörker som gäller?

Empiriska studier säger att den alltid funkar.

• Like 1
  • Haha 1

En riktigt bra fluga som alltid funkar, oavset årstid, väder, eller tid på dygnet.

Mvh

Tomas S

Hur går det med täljandet gubbs!..släng in bilder vettja. Kan bara strypa er...Gör hellre 1st BRA!..än 100 värdelösa.