Hoppa till innehåll

Exjobb i arkitektur angående alternativ till vattenkraft


Recommended Posts

Hej! 
Jag ska göra mitt exjobb inom arkitektur i höst, och ska rita ett naturcentrum som ska placeras där Långforsens vattenkraftverk finns idag. Jag har gjort ett kort synopsis som beskriver min tes, och skulle vara väldigt glad om jag fick synpunkter och idéer. Projektet är teoretiskt, och kan därför uppfattas som lite flummigt, men jag garanterar att slutresultatet kommer vara allt annat än flum-arkitektur :) 
Jag har bifogat mitt synopsis, läs gärna och sprid om ni tycker det är intressant.

/Martin Engdahl

thesis_booklet_martin_engdahl.pdf

  • Like 3
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Riktigt bra uppslag Martin!

Jag tycker du har bra och fina bilder, men de förstärker inte alltid texten på ett självklart sätt. Korta bildtexter skulle hjälpt. Antalet bilder i förhållande till mängden text är i mitt tycke något överdrivet för ett akademiskt arbete, men så har jag heller aldrig skrivit något i ett ämne där estestik och form är så pass centrala delar. Vad jag egentligen menar är väl att varje illustration skall vara noga utvald för att förtydliga och förstärka de viktigaste delarna avhandlingens innehåll.

//Micke

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2017-06-09 at 22:18 Troutman sa:

Riktigt bra uppslag Martin!

Jag tycker du har bra och fina bilder, men de förstärker inte alltid texten på ett självklart sätt. Korta bildtexter skulle hjälpt. Antalet bilder i förhållande till mängden text är i mitt tycke något överdrivet för ett akademiskt arbete, men så har jag heller aldrig skrivit något i ett ämne där estestik och form är så pass centrala delar. Vad jag egentligen menar är väl att varje illustration skall vara noga utvald för att förtydliga och förstärka de viktigaste delarna avhandlingens innehåll.

//Micke

Bra feedback, och bra observerat: synopsisen är ett hafsjobb i det här stadiet, väntar på återkoppling från handledare angående kärnfrågan. Platsen är lite uppe för diskussion (finns en uppsjö mindre kraftverk som gör mer skada i Jämtland) och även omfattningen av projektet.  Jag ska dock ta en titt igen på bilderna och bildtexter  och skärpa till dem stenhårt inför starten: min intention måste vara glasklar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...
8 hours ago Lars sa:

Interessant post. fortsettelse følger?

Tjena!

Saker händer, men inte så fort. Första skissen visar en promenad som görs genom den gamla kraftverksfåran, upp till det tänkta centret och över vattnet på hängbroar. Andra bilden visar vägar genom samt till/från platsen och placering av nyckelelement.

Projektet är inte långt gånget än, så det kommer mer info senare.59e59883b0651_longsectioncanal1_500.thumb.jpg.69d95ec14c2bca705072f6a0fef745e5.jpg59e599cf58ba3_siteplan_rrelse-midcrit-01.thumb.jpg.c8c14eec709e4f4acd1291aba97586f8.jpg

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

23 hours ago Lars sa:

Vil inte pusha på något sett:)

Spennende prosjekt i en ellers utfordrende globalisert verden og dets verdier...

Jag tar gärna emot idéer och funderingar! Min arbetsmetod är utgrävning/omlokalisering/återanvändning. Vindskydd byggs på samma sätt som man grävde ur kraftverksfåran och dammen, och materialet som blir över används till att bygga delar av konstruktionen i vindskydden och i centret. Den nuvarande kraftverksbyggnaden rivs och återanvänds även det i konstruktionen av de nya elementen. Hängbron låter människor utforska andra sidan av Långan samt Gysån utan att åka en mil eller två för att nå en bro.
Här är en tidig sektion av ett vindskydd. Fokus ligger på enkelhet och närhet till naturen: man får inte en lyxsvit, utan ett spartanskt rum för två eller fyra personer med jämna ytor för liggunderlag och sovsäck. En eldstad eller kamin ska finnas, och en lucka som täcker hela ingången och som enkelt går att stänga och låsa när man ska ut. Tak tillkommer.... kanske ;) 59e71a027f1fa_grottasektion1.thumb.jpg.1693dcd0ef02b61070d4043ade3d57a0.jpg

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

Renderingen är missvisande: insidan ska vara trä, inte det där konstiga på bilden. Mellan det lagret och det yttre skifferlagret är det tänkt att det ska finnas någon form av tunn isolering. Jag jobbar på att designa en absid som gör att elden kan stå inne i vindskyddet om man vill. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fasad sett från vattnet samt tak uppifrån. Idén är att byggnaden ska smälta in i miljön så mycket som möjligt, vilket jag hoppas uppnå genom att sänka ned huset i berggrunden och använda de material som finns på platsen: primärt trä och skiffer. Bilderna är lite missvisade pga mängden berggrund i dagen: endast vertikala ytor kommer vara berg, resten ska vara orört förutom området under tak. Det runda hålet är en skorsten för den stora elden som man måste ha varje afton :)

fasad.jpg

fasad top2.jpg

Redigerad med Redbeeerd
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
2 hours ago Lars sa:

Slik jeg ser det, du får det extremt enkle, till å se lyxig ut. Alt annet. enn en enkel oppgave. Jordnœrt og enkelt, samtidig

lyxig, funksjonellt og innbydende. Umulig å forlange mer.

Svulma inte upp nu^_^

Det är inte dåligt beröm du ger mig, stort tack! :)

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har alltid vœrt svak for former og kurver^_^

Naturens former og linjer... som er bearbeidet gjennom millioner av år,  sammen med dyrenes forandring og utvikling er de mest beundringsverdige. Leonardo Da Vinci er mannen, mens Hellas er landet som inngir størst beundring...og sannelig dukker det opp en Svenske midt i det hele...så så, husk å puste ut.

Seriøst, synes absolutt du har det genuint enkle og rene samtidig som konstruksjonene i miljøet innbyr til en visitt.

Det er ta meg f...n bra utført.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

11 minutes ago Ismo sa:

Gillar det lite naturliga materialet...lite ljust-brunt "tegel"...nått,.. slickar stranden på ett bra sätt..på ett lågt sätt. Inte störande högt.Passar bra mot björkarna i bakgrunden.

Det kommer ändras lite grann, ska använda lokalt skiffer: hela området vilar på solid skiffergrund, så det finns mycket material att ta från platsen.

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det börjar närma sig. Första examinationen är på tisdag. Tyvärr ser det inte så ljust ut då jag gjort ett lite för enkelt projekt och inte riktigt tagit mig ned till den detaljnivå som då krävs. Vi får se hur det går, jag gissar 50/50 godkänd/inte godkänd.
Lite presentationsalster. Först två bilderna är centret från vattnet respektive parkeringen. Nästa är en elevation på ett vindskydd (beskriver typisk placering nära vatten) och sist kommer en sprängskiss på hur vindskyddet monteras. Det fina med konstruktionen är att man kan kapa "ägget" lite hur man vill då balkarna i x och y-led låser varandra. På så sätt kan man anpassa markavtrycket efter markens sluttning. Den ursprungliga idén är att gräva eller hugga ut en liten bit i marken (nedersta delen här) och ställa ägget ovanpå. Skälet till detta är för att man ska komma ned lite grann i naturen så att vindskyddet blir mer som en grotta än ett tält. Man kan givetvis ställa ägget var man vill dock.
A_02.thumb.jpg.1d92c39e96aa2cfe7a44e0ffe9d6fc70.jpg5a329e3367d44_elevationfrnparkeringen.thumb.jpg.a7d79f82b1d40aa77e174123d2eeb742.jpg5a329e36d7109_lngsektion1_50vindskydd4-01.thumb.jpg.5904d69c782e23a1e3490bdf2e1668b6.jpg5a329e2f62d3c_axo1_50.thumb.jpg.cea45f639d0a7356c1a08025112a91a2.jpg

Redigerad med Redbeeerd
  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...