Jump to content
Sign in to follow this  
villvetamer

Bra bok eller artikel m fördjupad info om flugor?

Recommended Posts

Är det någon som kan tipsa om någon artikel, hemsida eller bok som beskriver de vanligaste flugtyperna lite mer ingående?

• Historia
  • Vad flugan ska likna
  • Hur den lämpligast fiskas
  • Ev. hur den binds

Vet att det finns gott som youtubevideos, bilder etc hur flugorna binds men vill liksom ha en "helhet".

Oh !  Det var svårt, det finns hur mycket som helst att välja. Att läsa de engelska klassikerna är inte dumt, t.ex Skues, men akta dig lite för att gå i fällan kring torrfluga-fisket, roligt absolut men fisken äter mest av insekter under vattnet.

En bok jag snabbt kom att tänka på är Brian Clake, The Pursuit of Stillwater Trout, 1975, översatt till svenska 1977 titel: Jakt På Öring I Stilla Vatten. 196 sidor med bra tips och tankar kring fisket, lite bind-beskrivningar etc. Det som gör att jag rekommenderar denna bok är dels att den är välskriven och humoristisk ( författaren beskriver bl.a sitt fiske i början var han åkte runt till olika ställen utan att riktigt fatta vad han håll på med, 3/4 öring per fisketur var resultatet, mest uppfattat som tur att få fisk men sedan ....)  men boken ger också  ditt tänk en riktning in i banorna kring fisken och vad den äter,var den står och varför - precis detta som gör dig till bättre fiskare. Boken kan köpes antikvarisk och bör inte vara svår eller dyr att komma över. God läslust !  Steen

P1120481.jpg

Lars-Åke Olssons och Leif Millings 80-/90-talsböcker Ur min flugask och Fjällfiske har gett mig väldigt mycket kunskap och inspiration både som nybörjare och mer erfaren. Behandlar kanske inte de "vanliga" flugmönstren, men ger en god inblick i flugfiskets alla delar. Rekommenderas varmt för alla!

• Like 1

Gillar också Lars-Åke Olsson (men det kan ju bero på att han lärde mig binda flugor och kasta) men min favorit är helt klart dansken Preben Torp Jacobsen som skrivit Torrflugefiske (3), Flugor fisk och fiskare (4), Flugor och flugbindning (1), Nymffiske (2), de två sista bäst, böckerna kan finnas i flera utgåvor och även på danska! . Går att hitta på antikvariat.net eller kanske andra säljsaiter eller fisketidnings annonser. I Nymfiske beskriver han t.ex SImo Lummes nattsländepuppa smo bindsförtyngd med koppartråd men ändå fiskas impregnerad med torrflugeolja! För att få speciella egenskaper med luftbubblor under vattnet!

Öringen och flugan, av Brian Clarke och John goddard tar upp många olika insektstyper och hur de imiteras! Helt fantastisk bok som tål att läsas flera gånger!