Jump to content
Sign in to follow this  
damian666

Egendomlig sjö ?!

Recommended Posts

Satt för någon dag sedan och kollade runt på Google earth i närområdet (Ljustorpsskogarna i Timrå kommun,Sundsvallstrakten) och fick se en mycket egendomlig sjö. :blink: En bit ut från strandkanten går det som en vall i en cirkel utefter sjöns hela form. Och den inre delen innanför vallen verkar vara vattenfylld...lite svårförklarat :huh: Kolla på länken nedan får ni se! Har det blivit nåt fel på bilden? Är det ett gammalt vattenfyllt sandtag? (går inga vägar till den dock) eller vad fanken kan det vara..eller hur kan det bli så där? Har inte kunnat släppt tanken på den mystiska sjön och planerar en tripp till helgen för att undersöka den. :) 

https://www.google.se/maps/@62.6038863,17.4719339,827m/data=!3m1!1e3

Om det inte är moder jords anus eller framstjärt så skulle jag gissa på att det är en sjö som sakta håller på att försvinna. Om du gör en överblick över området så ser du kala områden med sand runt sjön där det antagligen varit vatten en gång i tiden. Där ligger flera sjöar som har kala områden runt dem. Antagligen har det även varit rinnande vatten mellan sjöarna vilket man kan se spår av. Ringen runt sjön kan förklaras av att den är eller har varit ganska djup och att då har samlats grus runt om den djupare delen av sjön. Kanske sjön har en undervattens källa som gör att det hela tiden går en svag uppåt ström som gör att det bildats en sandbank runt den. Vem vet, jag var inte ens påtänkt när den sjön bildades. Om du skulle stöta på en Mammut när du är ute på ditt undersökningsäventyr så fråga vet jag:rolleyes:. Ta gärna lite bilder när du ändå är där och givetvis även på mammuten om du nu skulle stöta på en. Kommer följa denna tråd. Tack för en intressant tråd.:)

Edited by crazy
  • Like 1

Sundsvall/Timrå ligger i ett område med kraftig landhöjning. Tror lite som galningen (Crazy :D) att sjön har varit i ett system med rinnande vatten som tillfört sjön sediment (delta typ) som sedan åkt med upp med landhöjn.

Eller så är det pollenansamlingar. Kan ju vara foton tagna under pollentid. Småtjärnarna runt denna sjön har också liknande "fläckar". Har egentligen ingen aning men pollen/alger är min gissning.

Tack för tipset! Betydligt klarare bild och mer zoom på Hitta.se. Ser troligast ut som gungfly som kanske släppt hela vägen runt land. Men ett konstigt fenomen! Vattnet har nog sjunkit (in mot mitten där det är som djupast) och rivit med sig den lösa flyn. De flesta mysterier har en naturlig förklaring :)

Edited by damian666

Gungfly är det inte. Jämför bilderna på google, hitta och eniro så ser ni att de är nästintill identiska. Inte troligt om det varit gungfly då bilderna har olika källor och är från olika tid. Dessutom kan man i kartläge se att ringen är streckad som sankmark på hitta och eniro. Gå upp och kolla vet ja. Spännande!

• Like 1

Det kan även vara 27001st gula gummiankor.

En lastbils chaufför vid namn Bogdan Bogusławski hade druckit lite för mycket vodka och körde av vägen med en last beståendes av, hör och häpna gula gummiankor. Bogdan Bogusławski lyckades få upp lastbilen på vägen igen men lasten var förlorad och dom gula gummiankorna som spridits i skogen lämnades åt sitt öde.

Detta var 3 km sydväst om sjön. Året var 1977 och just detta år var det även en vårflod som dränkte hela området med vatten. När vattnet drog sig tillbaka hamna gummiankorna av en ren händelse i sjön. I samband med detta var det även en fabrik som blev översvämmad. Fabriken tillverka saltapinnar som spreds över ett stort område, saltet sögs upp av marken och som i sin tur höjde salthalten i sjön. Salterna resulterade till uppkomsten av en substans som innehöll fritt rörliga joner även kallat Elektrolyt, denna innehöll en hög halt av joner. Detta i kombination med ett oväder 1981 då kraftiga blixtnedslag slog ner i just detta område fick mikroorganismer i markerna att föröka sig i våldsam takt. Detta år var det även den värsta solstormen på 600 år. Solstormen frigjorde stora mängder protoner, ett fenomen som kallas protonstorm. Dessa högenergiprotoner påverka allt levande på jorden som resulterade att alla levande ting fick biokemiska skador som påverka uppbyggnaden av celler mm. I sjön fanns även en stam av bakterier som även kallas Proteobacteria denna stam hjälpte till att (med hjälp av faktorerna jag nämnde tidigare) utveckla en ej kategoriserad mikroorganismer som var väldigt viril. Dessa fatta tycke för de gula gummiankorna.

För att inte fördjupa mig mer i detta blev iaf gummiankorna levande och livnär sig nu på ekorrar och kaniner. Gummiankorna kan nu även föröka sig och har även sex för nöjes skull. Oftast har gummiankorna sex en och en men ibland alla på en gång. Detta brukar resultera till ett pipande med ganska hög decibel som kan höras vida omkring. Sexakten brukar även involvera hjälpmedel i form av Gladpack, ticktacks och motorolja.

Orsaken till att dom befinner sig i en ring runt den djupare delen av sjön är att dom tillber Guden Bolack som sägs bo nere i djupet (Bolack har Polskt påbrå)...

Jag säger inte att det är så här men.......

Åk ditt så jag får reda på hur det ligger till. Vill ha fakta NUUUU!.... innan jag får tuppjuck...

ducks.jpg

• Like 7

Jag antar att jag går bet i någon slags OCD-test när jag läser det inlägget, tittar på bilden och den bestående tanken i mitt huvud är att ankan i övre mitten till höger lider av konformitetsproblem. 

För övrigt ser jag ingen annan rimlig förklaring än just den du beskriver Crazy. 

• Like 1

17 hours ago crazy sa:

Det kan även vara 27001st gula gummiankor.

En lastbils chaufför vid namn Bogdan Bogusławski hade druckit lite för mycket vodka och körde av vägen med en last beståendes av, hör och häpna gula gummiankor. Bogdan Bogusławski lyckades få upp lastbilen på vägen igen men lasten var förlorad och dom gula gummiankorna som spridits i skogen lämnades åt sitt öde.

Detta var 3 km sydväst om sjön. Året var 1977 och just detta år var det även en vårflod som dränkte hela området med vatten. När vattnet drog sig tillbaka hamna gummiankorna av en ren händelse i sjön. I samband med detta var det även en fabrik som blev översvämmad. Fabriken tillverka saltapinnar som spreds över ett stort område, saltet sögs upp av marken och som i sin tur höjde salthalten i sjön. Salterna resulterade till uppkomsten av en substans som innehöll fritt rörliga joner även kallat Elektrolyt, denna innehöll en hög halt av joner. Detta i kombination med ett oväder 1981 då kraftiga blixtnedslag slog ner i just detta område fick mikroorganismer i markerna att föröka sig i våldsam takt. Detta år var det även den värsta solstormen på 600 år. Solstormen frigjorde stora mängder protoner, ett fenomen som kallas protonstorm. Dessa högenergiprotoner påverka allt levande på jorden som resulterade att alla levande ting fick biokemiska skador som påverka uppbyggnaden av celler mm. I sjön fanns även en stam av bakterier som även kallas Proteobacteria denna stam hjälpte till att (med hjälp av faktorerna jag nämnde tidigare) utveckla en ej kategoriserad mikroorganismer som var väldigt viril. Dessa fatta tycke för de gula gummiankorna.

För att inte fördjupa mig mer i detta blev iaf gummiankorna levande och livnär sig nu på ekorrar och kaniner. Gummiankorna kan nu även föröka sig och har även sex för nöjes skull. Oftast har gummiankorna sex en och en men ibland alla på en gång. Detta brukar resultera till ett pipande med ganska hög decibel som kan höras vida omkring. Sexakten brukar även involvera hjälpmedel i form av Gladpack, ticktacks och motorolja.

Orsaken till att dom befinner sig i en ring runt den djupare delen av sjön är att dom tillber Guden Bolack som sägs bo nere i djupet (Bolack har Polskt påbrå)...

Jag säger inte att det är så här men.......

Åk ditt så jag får reda på hur det ligger till. Vill ha fakta NUUUU!.... innan jag får tuppjuck...

ducks.jpg

Har för mig att Jonas hade en sådan i sin mun engång..:o:blink::)

2 hours ago Andreas89 sa:

Jag antar att jag går bet i någon slags OCD-test när jag läser det inlägget, tittar på bilden och den bestående tanken i mitt huvud är att ankan i övre mitten till höger lider av konformitetsproblem. 

För övrigt ser jag ingen annan rimlig förklaring än just den du beskriver Crazy. 

@Andreas89 Jag är mäkta imponerad av din observation. Det märks direkt att du har ett tränat öga som antagligen har sitt ursprung i att du fiskat mycket med torrfluga. Saken är att just denna gummianka har nummer 27001. Under produktionen i slutet av 1976 blev det ett haveri som gjorde att transportbandet stannade abrupt och gummianka nr: 27001 trilla av och hamnade ensam i ett hörn. En arbetare hittade honom först 4 månader senare och han fick då återvända till dom andra 27000st som nu befann sig i en lagerbyggnad 300 meter bort. Ensamheten resulterade i en mängd olika psykologiska sjukdomar. Dessa visade sig först när gummianka nr 27001 blev levande. Mot alla odds har han ändå skaffat två vänner, nr: 679 och nr:1876, ni ser dessa två uppe till höger i bild.  Hans två vänner hjälper honom att tackla sina psykologiska besvär. Vi håller tummarna att gummianka nr 27001 blir som alla dom andra gummiankorna en dag.

• Like 2

Haaallllååå! några nyheter????. Säg inte att jag måste berätta om när den förvildade nakenhunden Berit besökte dammen med dom gula gummiankorna år 1984.....vill helst inte berätta denna historia för det kanske finns minderåriga på forumet:rolleyes:.

3 hours ago crazy sa:

Haaallllååå! några nyheter????. Säg inte att jag måste berätta om när den förvildade nakenhunden Berit besökte dammen med dom gula gummiankorna år 1984.....vill helst inte berätta denna historia för det kanske finns minderåriga på forumet:rolleyes:.

Vi är minderåriga oavsett hur gamla vi är i prästbetyget.

Jajaja...lugna ner er! :) Gjorde ett försök att nå den men det var bommat nere vid vägen. Lång bit att gå..så först måste jag laga cykeln, ta med den på bilen å sen så...

Återkommer under semestern när jag gör ett till försök! :rolleyes: 

Det här var bara en teaser. Detta kommer att dra ut på tiden. 3-4 säsonger, 12 inlägg per säsong. Först i säsong tre kommer vägbommen passeras. Helt enligt kända "mysterie"-format på NatGeo-, History-, och Discovery channel.

Jag ser däremot fram mot coola trailers där vi skymtar klipp på kartor från 1600-talet, ser flera repriser på drönare som kraschar oförklarligt och spektakulära intervjuer där självutnämnda experter på edge spekulerar om ankteorier.

• Like 2

13 hours ago damian666 sa:

Jajaja...lugna ner er! :) Gjorde ett försök att nå den men det var bommat nere vid vägen. Lång bit att gå..så först måste jag laga cykeln, ta med den på bilen å sen så...

Återkommer under semestern när jag gör ett till försök! :rolleyes: 

Långt o långt max halvannan km beroende på terräng ;)

Ja då har man vart där! Travade iväg ikväll i stigande kuperad terräng..över blöta björn och älgtrampade myrar...över höjder och ner i snåriga dalar innan jag fann den egendomliga sjön. Den var i verkligheten inte speciellt egendomlig. Ringen på satellitbilden var gungfly..ganska torr och beväxt sådan. Innanför den mot land finns ett blötstråk. Då bilden togs var det säkert mer vatten och gungflyns gräs var mer brunt än nu.

Nu kan ni luta er tillbaka med midsommarsnapsen utan den där gnagande känslan av ovisshet. Case closed! ;)

100_2087.JPG

100_2091.JPG

100_2094.JPG

100_2095.JPG

• Like 6

Det är bara vad dom gula gummiankorna vill att ni ska tro, dom är där ute...Muuuhagagaga!<_<