Hoppa till innehåll

Vilka perioder kläcker sländor under sommarmånaderna?


villvetamer

Recommended Posts

Vilka perioder kläcker olika nattsländor (och dagsländor, bäcksländor för den delen) under sommarmånaderna?

Är det så att olika arter av nattsländor kläcker i olika omgångar hela sommaren eller är det en kläckningsperiod ex. 1 vecka i juni som det kläcks?

Bakgrunden till frågan är att jag försöker röna ut när det är lämpligt att fiska med ex. nymfer och kläckare (ex. Klinkhammer) samt ex. E12 eller Streaking Caddis etc.
 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det borde väl egentligen inte ha så stor betydelse för frågeställningen(?)
Dvs. principen bör väl vara aktuell var man än är i landet:huh: (en stor kläckningsperiod eller utdraget under hela sommaren).

I mitt fall är Norrbotten/Västerbotten av störst intresse (även om jag har planer på att röra mig i landet under sommaren).

Redigerad med villvetamer
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo, det är jag helt med på. 
Men min frågeställning är snarare hur själva kläckningsperioderna ser ut :mellow:

Ponera att vi tittar på ett och samma vattendrag under perioden juni-september (södra Norrbotten/västerbotten).
Vi antar att de första kläckningarna av nattsländor kommer igång i mitten av juni.

A. Hur länge pågår denna kläckningsperiod? (dagar? veckor?)
B. När börjar sedan nattsländorna på att flyga över vattnet och lägga sina ägg? (direkt efter kläckning eller några dagar efter?)
C. När denna kläckningsperiod tar slut, är det då helt slut på nattsländekläckningar?:huh: eller avlöser någon ny art den som precis kläckts så att det liksom är kontinuerliga kläckningar hela sommaren? (hur länge i så fall är normal i södra norrbotten/västerbotten)?

Redigerad med villvetamer
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det finns (nog) böcker i ämnet typ Dagsländor/nattsländor i öringvatten /Boström.-Setterns förlag -, mm. Det finns säkert publicerade inventeringar utav många vattendrags insektsfauna. Men någon komplett tabell har jag aldrig sett, kanske ett grupparbete här på Edge kan vara nåt?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

http://www.rackelhanen.se/

Här kan man ju hitta en hel del info om insektsliv mm. 

Jag är långt ifrån någon expert men jag tror att det är svårt att svara på fråga A. Allt beror ju på. Kan ju skilja jättemycket från år till år beroende på väder mm. Ibland är det intensivt och kort och ibland mer utdraget :) 

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Quote

http://www.rackelhanen.se/

Här kan man ju hitta en hel del info om insektsliv mm. 

Jag är långt ifrån någon expert men jag tror att det är svårt att svara på fråga A. Allt beror ju på. Kan ju skilja jättemycket från år till år beroende på väder mm. Ibland är det intensivt och kort och ibland mer utdraget :) 

 

Tack för tips och svar Nilsson!
Har läst en del på Rackelhanen och det finns helt klart bra grejer där!
Var t.o.m. Kennet Boströms artiklar jag läste när frågeställningen dök upp:)

 

Redigerad med villvetamer
  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Quote

Andez skrev: 
Ja, nattsländorna kläcker i stort sätt över hela sommaren/hös

Är det samma fenomen med dagsländor som med nattsländorna, dvs. att de också kläcker över hela sommaren? (olika arter avlöser varandra vid samma vattendrag) eller har de en mer begränsad kläckningsperiod (1-2 veckor?) oavsett dagsländeart?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...