Jump to content

Vilka perioder kläcker sländor under sommarmånaderna?

villvetamer
 Share

Recommended Posts

Vad jag inte förstår!!! " Logga in" Logga in" oavsett om jag är registrerad kund lr. ej" ska väl förfan kunna köpa oavsett??? .snacka om att göra kunder glada.:mellow:

Fick ett nytt lösen! ..händer nada när jag försöker med detta..."Din emailadress stämmer inte överens med lösenordet.":angry:

Hur förbannad får en bli?:mellow:

Nä men han har kanske nån annan telefon som han bär med sig med ett nummer för dom utvalda,,, jag minns att han ringde upp mig efter att inget svar för länge sen innan mobilerna,då hade han i alla fall nummerpresentatör.

http://www.rackelhanen.se/

Här kan man ju hitta en hel del info om insektsliv mm. 

Jag är långt ifrån någon expert men jag tror att det är svårt att svara på fråga A. Allt beror ju på. Kan ju skilja jättemycket från år till år beroende på väder mm. Ibland är det intensivt och kort och ibland mer utdraget :) 

Tack för tips och svar Nilsson!
Har läst en del på Rackelhanen och det finns helt klart bra grejer där!
Var t.o.m. Kennet Boströms artiklar jag läste när frågeställningen dök upp:)

Edited by villvetamer
  • Like 1

Andez skrev: 
Ja, nattsländorna kläcker i stort sätt över hela sommaren/hös

Är det samma fenomen med dagsländor som med nattsländorna, dvs. att de också kläcker över hela sommaren? (olika arter avlöser varandra vid samma vattendrag) eller har de en mer begränsad kläckningsperiod (1-2 veckor?) oavsett dagsländeart?

Evolutionen har sett till att synkronisera  livscyklarna för insekterna ,dvs störst chans för artens fortlevande är att alla gör samma sak samtidigt. Därför kläcker tex en sländ art i pulser i en till två veckor svärmar och lägger ägg. Bäcksländorna är nog först ut,sen dagsländor därefter nattsländor generellt.alltså senare på säsongen överväger nattsländorna, tidigare dagsländorna.Vattendragen varierar både i ph-värde ,temperatur, sedimentalt, floralt osv.Alla vattens insekter blir oxo platsspecifika tex: ju klarare vatten dessdå transparantare  heptagenia sulphurea  (gul forsslända). Skulle man jämföra två eller flera åars insektbestånd kan variationen av arter variera men (kläckordningen) bör vara ganska den samma dvs x kläcker före y osv.

37 minutes ago villvetamer sa:

Är det samma fenomen med dagsländor som med nattsländorna, dvs. att de också kläcker över hela sommaren? (olika arter avlöser varandra vid samma vattendrag) eller har de en mer begränsad kläckningsperiod (1-2 veckor?) oavsett dagsländeart?

Vad jag hant läsa om t ex. min Puppa...den kläcker en kort tid i Juli lite hipp som happ...pga ljuset! ..när väl mörkare nätter inträder...så koncentreras kläckningar till natt-timmarna..därav mitt fiske då under 5-års-tid...i alla fall Puppan jag gjorde.

Kunde komma i slutet av Augusti...på kvällen runt 20:00 ...hände inte ett skit...förrän klockan slagit 23:00..kol-svart ute..plask,plask,plask..så satte allt igång.

• Like 1

Just now villvetamer sa:

Intressant!
Då är även ljuset en viktig faktor.
Varför jag ställer alla dessa frågor är för att utröna när man kan fiska med ex. nymfer och kläckare.

Jupp! ..precis som Boström skrev i "boken" ...å jag är så korkad att jag "slängde" böckerna engång...varför vet jag ej.:blush:

11 minutes ago Morgan sa:

Evolutionen har sett till att synkronisera  livscyklarna för insekterna ,dvs störst chans för artens fortlevande är att alla gör samma sak samtidigt. Därför kläcker tex en sländ art i pulser i en till två veckor svärmar och lägger ägg. Bäcksländorna är nog först ut,sen dagsländor därefter nattsländor generellt.alltså senare på säsongen överväger nattsländorna, tidigare dagsländorna.Vattendragen varierar både i ph-värde ,temperatur, sedimentalt, floralt osv.Alla vattens insekter blir oxo platsspecifika tex: ju klarare vatten dessdå transparantare  heptagenia sulphurea  (gul forsslända). Skulle man jämföra två eller flera åars insektbestånd kan variationen av arter variera men (kläckordningen) bör vara ganska den samma dvs x kläcker före y osv.

Du kan flugfiska med nymfer och kläckare från det att isen går tills den lägger sig igen  sen kan du pimpla med dom !

Stort tack för intressant info Morgan!

Edited by villvetamer
  • Like 1

Men i det stora hela!...fisken behöver mat!!!...du kan få den faktiskt att hugga på ditt finger...

Helst inte en Gädda!!

Edited by Ismo