Jump to content
Sign in to follow this  
Ismo

Laxfiske

Recommended Posts

Ser på forumet att det säljs ett paket för runt 20 000:-/Laxfiske i övre delar av Laionoälv... Då i början på Augusti...det kan ni uppleva själva för under/rakt  av1/2.. under det priset....LÄTT!..CA:runt lite över 1 mil att gå..behöver inte ens en tagg(eftersom en inte behåller nån Lax)...dock kan en inte ha kunnig personal på plats..men tänk.

Då ingår säkert Guide nån dag också, och säkert boende, sen så har säkert personen också ett företag där skatt skall betalas och sedan kanske ta ut en liten lön efter det.. Sen ang tagg, Det måste du ALLTID ha med dig om du fiskar i ett vattendrag som har infört det. Oavsett om du planerar att återutsätta fisken eller inte så måste du ha tagg.

• Like 1

1 minute ago Landin89 sa:

Då ingår säkert Guide nån dag också, och säkert boende, sen så har säkert personen också ett företag där skatt skall betalas och sedan kanske ta ut en liten lön efter det.. Sen ang tagg, Det måste du ALLTID ha med dig om du fiskar i ett vattendrag som har infört det. Oavsett om du planerar att återutsätta fisken eller inte så måste du ha tagg.

Taggen skall endast tillföras Laxen du skall behålla!! ..Tagga en lax som skall släppas är rätt meningslöst. lr.?

Kommer aldrig att köpa en tagg..:mellow: PUNKT! Att ha en guide..som ändå är sämre en en själv..betalar jag aldrig för.

1 minute ago Ismo sa:

Taggen skall endast tillföras Laxen du skall behålla!! ..Tagga en lax som skall släppas är rätt meningslöst. lr.?

Kommer aldrig att köpa en tagg..:mellow: PUNKT! Att ha en guide..som ändå är sämre en en själv..betalar jag aldrig för.

Tror inte guiderna vänder sig till lokalbefolkningen heller, då en guide per definition är till för att hjälpa folk som inte känner till ställerna...

• Like 1

Just now Morgan sa:

stäng fönstren ismo det brinner!

Luktar lite surt ja!..tror Landin fjärtat!.

• Like 1

Just now Svanberg sa:

Tror inte guiderna vänder sig till lokalbefolkningen heller, då en guide per definition är till för att hjälpa folk som inte känner till ställerna...

Guiderna är till före att få mat till rätta tilfällen..inget annat..dom kan fan ingenting...i övrigt.

6 minutes ago Ismo sa:

Guiderna är till före att få mat till rätta tilfällen..inget annat..dom kan fan ingenting...i övrigt.

Jag kan alltså ingenting ?

2 minutes ago Tafsbrott sa:

Jupp!

2 minutes ago Tafsbrott sa:

Skojar ba!:lol: ..vissa kan ju.

Jag är fan rätt duktig! ..men tar inte heller betalt..ger hellre ut det jag kan GRATIS!

Edited by Ismo

Kan garantera Ismo att jag kan Jockfall och Ängeån bättre än dig :). Tagg måste du alltid ha med dig Ismo, fast du ska återutsätta fisken så måste du ändå ha en tagg ifall fisken är så pass skadad att du inte kan återutsätta. Ser jag dig i Ängesån eller något annat ställe som kräver tagg och där jag bevakar så ryker din utrustning, ;) bara så du vet..

• Like 8

11 minutes ago Landin89 sa:

Kan garantera Ismo att jag kan Jockfall och Ängeån bättre än dig :). Tagg måste du alltid ha med dig Ismo, fast du ska återutsätta fisken så måste du ändå ha en tagg ifall fisken är så pass skadad att du inte kan återutsätta. Ser jag dig i Ängesån eller något annat ställe som kräver tagg och där jag bevakar så ryker din utrustning, ;) bara så du vet..

Vettigt! Finns det regler så får man ju följa dem, annars får man vara beredd att ta konsekvenserna, oavsett om man håller med eller inte. Det är lite så samhället fungerar. :)

Stor respekt till er tillsynsmän, önskar det fanns fler av er. Blir svinglad varje gång jag stöter på en och kan tjöta lite med och få tips!

• Like 3

27 minutes ago Landin89 sa:

Det kan du glömma!:lol:..du har ju knappt fiskat i dina dar..har aldrig sett dig fiskandes.

Har inte läst reglerna för tagg. Var inte grundtanken med "taggsystemet" att det ger en möjlighet till differentierade kostnader i samma fiskevatten så att "harrfiskarna" inte behöver betala fisketkortsavgifter i laxfiske nivå? Man skulle väl kunna tänka sig olika fiskekort också. Att man sen får möjlighet till fångstrapportering är ju bara en bonus.

Den dagen!! taggens pengar går till att fixa Östersjöns dåliga vatten enkomt...då skall jag börja betala för en tagg...aldrig före.

26 minutes ago Einarsson sa:

Vettigt! Finns det regler så får man ju följa dem, annars får man vara beredd att ta konsekvenserna, oavsett om man håller med eller inte. Det är lite så samhället fungerar. :)

Stor respekt till er tillsynsmän, önskar det fanns fler av er. Blir svinglad varje gång jag stöter på en och kan tjöta lite med och få tips!

Följer regler om det är under rim å reson...ingen dårskap tack!

Just now hcr sweden sa:

Är det någon som är en liten surpuppa? :D

NEJ!:lol: varför undrar du?

Gälplomber krävs på fångad fisk från Lainio- och Kaitumälven.
Sidinnehåll 1

För att uppnå ett långsiktigt hållbart nyttjande av Lainio- och Kaitumälvens lax samtidigt som stammens utvecklingsmöjligheter säkras behöver förvaltningen av laxfisket utvecklas.

Viktiga faktorer är exempelvis möjligheten att följa upp och styra fångstuttaget. Under 2017 genomför Länsstyrelsen därför en försöksverksamhet för utveckling av förvaltningen av laxfisket i den del av Lainio- och Kaitumälven som lyder under Länsstyrelsen förvaltning.

Försöksverksamheten innebär att så kallade gälplomber för att märka fångade och avlivade laxar införs som obligatoriskt komplement till de vanliga fiskekorten.

De regler som gäller för laxfisket och hanteringen av gälplomber och fångstrapportering hittar du via länkarna här bredvid.

Inte nog med att vi 1... skall trötta ut en Lax...sen skall vi plombera stackarn! ..hur dum får vi vara?:blink:

1 hour ago Ismo sa:

Det kan du glömma!:lol:..du har ju knappt fiskat i dina dar..har aldrig sett dig fiskandes.

Och jag har bara sett dig riva sönder/reklamera vadare i mina dagar ;) haha

1 minute ago Landin89 sa:

Och jag har bara sett dig riva sönder/reklamera vadare i mina dagar ;) haha

,,men jag har sponsrat dig...,:lol: ..det har fan inte du gjort.

44 minutes ago Ismo sa:

Gälplomber krävs på fångad fisk från Lainio- och Kaitumälven.
Sidinnehåll 1

För att uppnå ett långsiktigt hållbart nyttjande av Lainio- och Kaitumälvens lax samtidigt som stammens utvecklingsmöjligheter säkras behöver förvaltningen av laxfisket utvecklas.

Viktiga faktorer är exempelvis möjligheten att följa upp och styra fångstuttaget. Under 2017 genomför Länsstyrelsen därför en försöksverksamhet för utveckling av förvaltningen av laxfisket i den del av Lainio- och Kaitumälven som lyder under Länsstyrelsen förvaltning.

Försöksverksamheten innebär att så kallade gälplomber för att märka fångade och avlivade laxar införs som obligatoriskt komplement till de vanliga fiskekorten.

De regler som gäller för laxfisket och hanteringen av gälplomber och fångstrapportering hittar du via länkarna här bredvid.

Så Ismo, hur gör du om du inte har en tagg och du får på en lax som sitter längst ner i gälarna så illa att du är tvungen avliva fisken? Återutsätter du den?
Tagg skall finnas oavsett vad du tänker göra med laxen

Nämen jag gillar alla Landinare:lol: utan dom ingen Jock.