Hoppa till innehåll

Fiska med indikator och 2 flugor.


PiteåDanne

Recommended Posts

Hej jag tänkte prova detta i år och köpa ett sånt där nymf flöte. Men hur ser riggen ut? 

En vanlig taperad 9 fots tafs som man gör en upphängare på där den ena (lättare)  flugan knyts och sätter man en nymf med skalle längst ner, och flötet, ovanför upphängaren för att justera rätt djup är det allt? :)

Mvh Danne

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Personligen föredrar jag cortlands strikeindikators gula foamåttor med lim på baksidan.Du kan ju sätta en lång tippet direkt på fluglinan al,a check,eller som du sa.sen hur du sätter flugorna kan du variera  tung överst eller underst fukar båda men på lite olika sätt, två tunga om du inte kommer ner med det andra, två lätta om motsatt råder.enda problemet som jag ser det med riggen är hur man garderar sig vid dubbleer harren tar gärna tvåan så att säga, därför borde brottstyrkan vara högsta acceptabla.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

54 minutes ago Morgan sa:

Personligen föredrar jag cortlands strikeindikators gula foamåttor med lim på baksidan.Du kan ju sätta en lång tippet direkt på fluglinan al,a check,eller som du sa.sen hur du sätter flugorna kan du variera  tung överst eller underst fukar båda men på lite olika sätt, två tunga om du inte kommer ner med det andra, två lätta om motsatt råder.enda problemet som jag ser det med riggen är hur man garderar sig vid dubbleer harren tar gärna tvåan så att säga, därför borde brottstyrkan vara högsta acceptabla.

Jag förstår tack så mycket! 

Som jag har förstått det ska man fästa indikatorn på fluglinan (klumpen)  så man får behålla den om man fastnar. Samt att tafsen på den lilla nymfen ska vara lite svagare ifall den fastnar så man inte tappar allt. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

så har jag aldrig gjort och jag lever fortfarande,,,, jag sätter indikatorn eftersom jag använder taperad tafs på eller strax bakom tippetöglan. om tafsen går av pgr av bottennapp så kanske räddar man en fluga med en mycket tunnare extensionsbit menknuten är den svaga länken och om två fiskar går åt motsatt håll så håller inte 0,18.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nej med tippetöglan menar jag den biten som går från antingen fluglinan om du fiskar utan typ flät eller polytafs,eller från tafsen i sig mao jag kör precis som vanligt med det undantaget att jag har två flugor på tafsen. du kan ju knyta en bit lina i krokböjen på den övre flugan också förståss och göra en tafs på det vist till den andra.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja men om jag förstår detta rätt så har du då en upphängare med fluga ovanför flötet också?

Eller har man båda eller alla flugor i tippeten. Jag fick för mig att man hade en av flugorna någonstans i mitten på den taperade tafsen och endast den tyngsta flugan i tippet materialet i änden på tafsen. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tänk på att nymffiske kräver tunn tafs om du ska lyckas att fiska nymfen bra i botten i strömmande vatten. Jag fiskade med ett gäng grymt duktiga killar som kvalade till landslaget förra helgen och de låg på 0,10-0,12mm. (har man tjockare tafs tar strömmen linan och nymfen fiskar inge bra) Den tunna tafsdiametern innebär att man behöver ett anpassat spö och ha god teknik om man inte ska dra bort varenda fisk man får som är någorlunda fin... Vet man vad man gör är det däremot fruktansvärt effektivt med en rigg med två eller tre flugor. Förtyngd nymf i botten, eventuellt en våtfluga i mitten och en torrflugeindikator på toppen.

Kan nämnas att jag själv fiskade torrt med 0,20 tafs och en fluga samtidigt som de här killarna och jag lyckades bara landa hälften så mycket fisk trots att det vara mina hemmavatten. Grymt bra fiskat så hatten av för dem.

Vill man ha effektivitet råder det ingen tvekan om att den här typen av fiske är extremt effektivt.

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om du fiskar i ett vatten där harrarna förväntas väga under halvkilot så ok tunn tunn tafs men där jag brukar fiska ,,,,,,om två harrar tar var sin fluga å den minsta av dom  väger 1,1 så är 0,18 tunnt om dom drar mot varann. Om man kastar uppåt så kan man få bra drift/sjunk bara kastet är tillräckigt långt .men som jag sade tidigare så fiskar jag numer bara med två flugor om jag är ute efter en dubble´ Jo det händer och mer än ofta om du är rätt, att de första kasten på rätt ställe resulterar i att bägge flugorna får vara bane och även om den första som går på är stoor så kan en annan snappa upp den andra flugan! har fått så många dubbleer och spräckt så många 0,20 knutar attt jag numer oftast bara har en fluga på tafsen. min bästa harrdubble´ slickade 3kg, finns inte en chans att ta den på 0,14, eh! jo en chans finns ju

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack för all hjälp det är väldigt nyttig information! 

Jag har fiskat med nymf förut några gånger då med en ensam nymf i änden på en taperad tafs eller sjunk spets/tafs. Har fått massvis med harr och öring/röding då med.

Tänkte jag ville se hur fisket var med en indikator och en extra fluga bara. Såg så intressant ut på Gunnar Westrins filmer när de håller på puppmete som de kallar det :). 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...