Hoppa till innehåll

Svensk man befarad drunknad i Orkla


Andreas89

Recommended Posts

Mycket tragisk historia. Och en påminnelse för en annan att jag fortfarande inte har en aning om hur lätt eller svårt det är att få styr på en simtur i strömmande vatten med vadarbyxor och kängor på. Kanske något man borde testa under kontrollerade former i sommar.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/svensk-man-befarad-drunknad-under-fisketur-i-norge

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det jag är lite fundersam mot när det gäller självuppblåsande flytväster dock.

Hur vet jag att den fungerar innan jag går i vattnet? Jo jag får doppa den och testa och se om den blåser upp sig.
Jaha, då måste jag ladda om patronen givetvis, så när jag har gjort det, hur vet jag att den funkar efter omladdning?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

38 minutes ago Einarsson sa:

Det jag är lite fundersam mot när det gäller självuppblåsande flytväster dock.

Hur vet jag att den fungerar innan jag går i vattnet? Jo jag får doppa den och testa och se om den blåser upp sig.
Jaha, då måste jag ladda om patronen givetvis, så när jag har gjort det, hur vet jag att den funkar efter omladdning?

Tror det är säkrast att du stannar hemma och spelar fia med knuff och inte för nära badkaret...:rolleyes: 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago Andreas89 sa:

Mycket tragisk historia. Och en påminnelse för en annan att jag fortfarande inte har en aning om hur lätt eller svårt det är att få styr på en simtur i strömmande vatten med vadarbyxor och kängor på. Kanske något man borde testa under kontrollerade former i sommar.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/svensk-man-befarad-drunknad-under-fisketur-i-norge

Finns en risk att det är en medlem i detta forum, tragiskt.:(

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

7 minutes ago harrydavid sa:

Man kan inte ha en som blåser upp sig automatiskt utan man får välja en som man utlöser patronerna manuellt annars finns det risk för att den blåser upp sig när man vadar 

Exakt. Tråkigt om man tror att den utlöser automatiskt, de modeller som säljs för flugfiske är självuppblåsande men man måste utlösa patronen manuellt.

Sorgligt ämne, men kan inte låta bli att dra på smilbanden när jag ser framför mig den flugfiskare som nöjd med sin nya självutlösande flytväst för båtbruk vadar ut i strömmen och försvinner i en puff och ett moln av torrflugor, askar, tippet och diverse prylar för att sedan okontrollerat driva iväg nedströms.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

16 minutes ago Troutman sa:

Exakt. Tråkigt om man tror att den utlöser automatiskt, de modeller som säljs för flugfiske är självuppblåsande men man måste utlösa patronen manuellt.

Sorgligt ämne, men kan inte låta bli att dra på smilbanden när jag ser framför mig den flugfiskare som nöjd med sin nya självutlösande flytväst för båtbruk vadar ut i strömmen och försvinner i en puff och ett moln av torrflugor, askar, tippet och diverse prylar för att sedan okontrollerat driva iväg nedströms.

Sjuk humor men .... Tellwell ( på danska Den Fuldkomne Fusker ) vet ej den svenska titeln men läsvärd och faktiskt bra att koppla till hur vi beter oss därute - att tänka före kan vara en bra början på ett lyckligt slut. Tight lines och sköt om er ! // Steen

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Trakiskt...

Va en bekant som nyligen även räddade livet på en annan uppe i Jockfall (förmodligen för att han hade flytväst).

Får en att börja fundera. Använder aldrig mitt flytunderställ när jag fiskar i strömmande vatten trots att jag har ett hemma. Kanske dags att börja använda det. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Han är ju funnen nu. Det är en liten värld vi lever i, vi flugfiskare, och det är säkert en hel del som känner eller känner till honom. Så fruktansvärt tragiskt.

En spännande dag vid älven i sällskap med vänner, allt är som det ska, och så snubblar man och faller i vattnet. Sen är det slut. Det går inte att förstå. Stackars man och alla hans familjemedlemmar och vänner. 

  • Like 7
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...