Jump to content
Edgeforum

Recommended Posts

Jag har flera medalister och några glappar i spolen. Har provat med tjockt fett och det hjälper lite men inte tillräckligt.

Jag har för mig att jag läst någonstans om att man satt in en bricka på spolaxeln men det skulle vara fint med en mer detaljerad beskrivning av hur detta skulle gå till. Material, tjocklek mm. 

Har också för mig att jag läst nånstans om att man fixat glappet genom att öppna kapseln som sitter på spolen där fjädern och reglaget som låser fast axeln sitter och gjort nåt tricks där.

tacksam för svar från de glappexperter och fiskevänner som huserar här på proffsiga Edge.

Jo så är det nog. Jag for dock och köpte riktigt tjockt kullagerfett och det hjälpte till rätt ordentligt åt det positiva hållet.

Funderar på om Medalister och även Shakespeare rullar som tillverkades på samma fabrik i USA kan ha olika spolaxlar, med och utan skruv? Kollade på några Japantillverkade kopior och där fanns det ingen skruv på spolaxeln på nån av dem.

Funderar även på att testa och göra en tunn bricka av exempelvis en aluminium ölburk och sätta dit. Fortsättning följer :) 

Edited by trubaduren
  • 4 months later...

Jag har en Medalist 1494 1/2 med två reservspolar. En av dessa är av nyare tillverkning men inte glappande. En av de äldre spolarna glappade lite. Jag klippte ett shims av vanligt kollegieblockspapper, dränkte det i fett (Quantum Hot Sauce) och petade in det i botten på spolen. Det var tillräckligt för att neutralisera glappet. Jag vet ju inte hur hållbar lösningen är, men har goda erfarenheter i liknande sammanhang. Papper är starkare än man tror. Änden på axeln är sfärisk så anliggningsytan blir liten (om nu inte bottnen i spolen är skålad vilket jag tvivlar på).

Det har jag i mitt skivspelarlager. Ett bevis på förtroende.

Rent funktionellt är skitpapperet viktigare i det här fallet...

(Tunt papper indränkt i fett kan göra susen i ett glappande glidlager. Slitstarkt, och lätt att ersätta vid behov).