Jump to content
Sign in to follow this  
Nacke

Kirunafjällen

Recommended Posts

Jag har egentligen små anspråk på fiske.... röding, öring och harr. Strömmande vatten i närhet till större sjö, inge folk och helst en stuga att hyra, finns det...?

FYI, född i Kiruna (flyttade -78) ....fiskat i tält däruppe i +40 år, men börjar kännas kämpigt med att komma i och ur numer (tältet...:mellow:)

Ismo: antar att vi växte upp där tillsammans, men antagligen parallellt, minns inte att vi träffades nångång på ferrum eller petsamo....:mellow:  

/Nacke

Låg nog avsmäld i nån buske!:D

• Like 1

Men Bergfors! där hittar du allt.

Allt beror ju på vad du heter...vissa minns jag vid smek-namn..andra ej!

beror på vem du menar som var avsmälld, kanske var det nog du....:mellow:

Tomas Stålnacke -56, "lekte" då med kusinerna, Lasse S, Björn/Curre Larsson  och Harry.Hokka från Kurra, m fl...

Men jag tror nog vi fanns där lite tidigare än du, kanske....

Då, när det ännu fanns nåt slags fiske...flög upp till Råsto med Olle Ek -72, tror jag första gången...

Har vart överallt tror jag, Råsto och alla sjöar neröver mot Norgesidan samt Råstoätno, Lainio, Torne, Kaitum, Terttu, Kalix, Rautas, Levi, Väli, Kebne samt sjöar upp mot Norge från Ritsem

Men för återgå till min fråga, finns det längre en sån plats ?

• Like 1

1 hour ago Nacke sa:

beror på vem du menar som var avsmälld, kanske var det nog du....:mellow:

Tomas Stålnacke -56, "lekte" då med kusinerna, Lasse S, Björn/Curre Larsson  och Harry.Hokka från Kurra, m fl...

Men jag tror nog vi fanns där lite tidigare än du, kanske....

Då, när det ännu fanns nåt slags fiske...flög upp till Råsto med Olle Ek -72, tror jag första gången...

Har vart överallt tror jag, Råsto och alla sjöar neröver mot Norgesidan samt Råstoätno, Lainio, Torne, Kaitum, Terttu, Kalix, Rautas, Levi, Väli, Kebne samt sjöar upp mot Norge från Ritsem

Men för återgå till min fråga, finns det längre en sån plats ?

Du/ni fanns nog något före mig(petitess)..ettpar år...som sagt! pröva Bergfors området..sjöar med röding...bäckar med Harr + Öring...nära väg.

Känner annars en Stålnacke /Tomas ..boendes i Kalixfors.

Om inte annat! ring mig 07020656913

Edited by Ismo

ha ha, farfar och farsan var uppe där och nätade i sjön (såklart tjuv- men barnen behövde mat)  -50 talet, trodde de då tog upp all fisk där, men de lyckades tydligen inte,.. men ok, point taken...,men åker nog nån mil norråt..... 

Stånacke i Kalixfors, säkert släkt, men ingen jag känner, mina var från Parakka/Svappavarra

• Like 1

Kan inte vara kul nu att vara i fjällen!..har småpissat dagarna före till nu mera ihållande regn i 2dagar..som kulmineras i morgon.

Inte bra dagarna före heller..en kort tid med ren kyla.

Augusti får en hoppas bli en bra månad.

Åker upp till kurravaara om en vecka ,stannar i två,.:så!,du får allt se till att fixa vädret innan augusti Ismo! glöm trumma, benknotor, å stengudar. Det får allt vara nåt kinesiskt pulver  som skall upp med himlaspjuten från Esrange.

2 hours ago Morgan sa:

Åker upp till kurravaara om en vecka ,stannar i två,.:så!,du får allt se till att fixa vädret innan augusti Ismo! glöm trumma, benknotor, å stengudar. Det får allt vara nåt kinesiskt pulver  som skall upp med himlaspjuten från Esrange.

Lovats bättre ..då.

http://www.yr.no/sted/Sverige/Norrbotten/Kiruna/langtidsvarsel.html