Jump to content

Börja streamerfiska, funkar detta?

Ewadhagen

Recommended Posts

Håller helt med dig, aldrig upp ut vattnet och använd peang/tång att kroka ur. Var i Slovenien för några år sen, där var hulling förbjudet och enbart enkelkrok självklart, det borde införas här med...(hade man använt drag/spinnare där hade man antagligen inte kommit hem...)

Sen finns det en moralisk aspekt, förr fanns det ett behov av färsk fisk att äta, då kunde man som fiskare med gott samvete ta hem fisk till familjen. Idag finns inte det behovet, vad ger oss då rätten att "leka" med liv och köra C&R och därmed tro oss vara korrekta....? Blir väl alltmer blödig med åren... 

På 2017-07-03 at 18:15 Nacke sa:

Catch and Release tanken....hur många fiskar överlever det ? ,...det ska krokas av, det ska hanteras, fotas och vägas och i film diskuteras om den var större än den, och sedan kanske dumpas från 1 m höjd tillbaka i vattnet.....inte många tror jag.....    

Hur man ser på c/r är en personlig inställning, utom när det är reglerat i fiskeregler. I de vatten jag har varit inblandad i att ta fram fiskeregler för gäller hullinglöst, c/r och fönsteruttag, vår tanke där är att den enskilde gör sitt allra bästa för att vara varsam med fisken men vi ger också tydliga råd för hur detta går till. Hantering sker i vattnet, fotografering och vägning är ok men då pratar vi sekunder ur vattnet åt gången. Överlevnadsgraden är mycket hög vill jag påstå. Hade någon bevittnat ett agerande som du beskriver så hade vederbörande blivit utesluten omedelbart. Ingen som jag känner som tillämpar c/r har några etiska kval, tvärtom är det en stor glädje att bevittna när fisken simmar iväg.

Sorry för OT i tråden. 

På 1 juli 2017 at 18:45 Ewadhagen sa:

Ok, det var bra info, tack!

Vad tror ni om spölängd då, 9,6 eller 9? Tänket mig att det som är bra med lite längre är att man lättare får upp linan ur vattnet, men att nackdelen är att det blir tyngre att stå och kasta. Finns det nåt mer att tänka på kring spölängd?

Erik

Tycker personligen de extra 15 cm gör stor skillnad på underhandskast. Helt klart 9,6 för mig om jag ska ha ett streamerspö för strömmande vatten. Skulle tillochmed gärna gå upp till 10 fot. Inte är det tungt att kasta. Ok om vi snackar gäddsize på flugorna då är kortare spö bättre. Måste även säga att i många grunda fjällströmmar räcker flytlina långt! Storstenar och midjedjupt som många vatten är bara krångligt med sjunk.