Jump to content

Vision Tane eller TFO Bkv #5

lalle81
 Share

Recommended Posts

Behöver nytt spö i år och har kikat på både Vision Tane och TFO Bkv, gäller klass 5.

Var riktigt nära att beställa TFO, men blev lite fundersam efter jag läste Yellostone Anglers kommentarer på #5 och #6, att de skulle vara aldeles för stiffa och helt sakna känsla för kortare kast och ha hög swing weight. Däremot skulle #8 vara riktigt bra. Sen verkar det som många spön har knäckts..

Håller ni som testat/äger TFO Bkv #5-6 med om kommentarerna som YA skriver om?

Vision Tane går att få för samma peng. Har ingen erfarenhet av Vision men hört mkt gott.. Vad säger ni Bkv eller Tane..eller annat? 

Edited by lalle81

Jag har ett TFO 486 med linor #5 av olika slag. Använder det på kusten till mindre kustflugor och foamflugor. Har en  rulle på 137 gram som jag tycker väger upp det bra. Känns absolut inte topptungt eller pinnigt, men linorna är väl egentligen för tunga för spöt. 

Fast som allt annat måste du prova det först, det är ju så individuellt hur man upplever det. För min del är det ett toppenspö.

• 3 weeks later...

Kör klass 6 linor på mitt tfo bvk 5a.

Stämmer att dom är styva som laddar dåligt på kort distans men beror väl på linan med (highwater) annars jätte nöjd med spöt kommer bli en kort klumps intermidiet lina till det i framtiden för att bomba streamers.

Har haft ett BVK #5 och det var väldigt underklassat, kändes pinningt även med en Cortland 444 #6, den hade också den sämsta swing weight jag någonsin känt på ett spö, kork kvaliteten var sämre än på ett spinnspö från Rusta, jag lyckades aldrig sälja skiten trots att jag i det närmaste var beredd att skänka bort det, ingen var intresserad, och jag förstår varför, jag knäckte skiten över knät och köpte bättre prylar. Som du förstår gillade jag inte spöt alls, men sånt är ju högst personligt ;)

Mitt råd är att du köper ett begagnat spö här på edge för samma pengar istället.

PS ! Spötuben är väldigt praktisk och bra, så bra att jag fortfarande använder den, toppklass.

Edited by Ixoye
  • Like 1

Jag har ett BVK #5 tycker det funkar riktigt bra med en #6 lina. Vill man att det ska ladda snabbt så är det bara o hänga på en lina med tapering som är tänkt för det, inga problem.

Edited by Oscar.m