Hoppa till innehåll

Flytmedel


Recommended Posts

4 hours ago osdmike sa:

Liten burk med Mucilin-fett som back up.

Bra att fetta in linspets o tafs om det behövs.

Räcker länge. Införskaffade min 3de burk förra året,..............sedan 70-talet :P

mucilin-floatant-and-line-dressing.jpg

Jag har haft en burk i 20 år. Nu är den slut så jag måste skaffa mer. Men har aldrig använt den som flytmedel på fluga. Kanske ska pröva det. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Använder i stort sätt bara detta som flytmedel.

Kan klumpa sig lite om det är för kallt. Förvara nära kroppen i så fall.

Annars räcker det att smälta det mellan fingrarna när du ska preppa flugan.

Har även en burk med typ "Dry Shake" pulver.

Bra om man fiskar i snabbt strömmande vatten där flugan dränks ofta.

"Vifta ur" flugan, ner i burken, skaka,..... klart!:D

Redigerad med osdmike
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vi har alla olika favoriter. Min favvo just nu är en Loon-produkt som har två fördelar; den lämnar inga spår i vattenytan och är väldigt snäll mot cdc-material. 

Jag har bara erfarenhet av fyra-fem produkter, av dessa skulle jag rekommendera Lochsa, men kolla in det här testet som är ganska gediget utfört:

http://troutster.com/fly-floatant-test/

och ett mindre gediget men kanske mer praktiskt test

http://bighornangler.com/product-review-battle-of-the-new-floatants/

 

Redigerad med Troutman
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Konstigt att ingen nämnt Tiemco dry dip super, brukar vara den alla "proffs" rekommenderar. Den är dyr men grymt bra. Funkar till allt, även CDC. Vill man bara ha lite på vissa ställen (tänk kläckare där en del av flugan ska bryta ytfilmen) kan man ha lite i en typ nagellackspenselflaska som man kan dutta lite med på hacklet eller CDC;n.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

26 minutes ago Foam sa:

Konstigt att ingen nämnt Tiemco dry dip super, brukar vara den alla "proffs" rekommenderar. Den är dyr men grymt bra. Funkar till allt, även CDC. Vill man bara ha lite på vissa ställen (tänk kläckare där en del av flugan ska bryta ytfilmen) kan man ha lite i en typ nagellackspenselflaska som man kan dutta lite med på hacklet eller CDC;n.

Som jag fattat det så får den inte säljas inte längre i Norden och inte heller inom EU pga av att den innehåller en förbjuden substans

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tiemco Dry Dip Super är oslagbart.

I Norge har det varit lite problem kring Tiemco Dry Dip Super. Var på tal om att förbjuda försäljningen då själva locket på flaskan inte är barnsäkert. Har pratat med olika butiker och distributörer här i Sverige och de har inte hört något om ett förbud. Senast förra veckan såg jag att en av de stora onlinebutikerna i Sverige fyllt på lagret med Dry Dip. :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Funeralopolis sa:

Tiemco Dry Dip Super är oslagbart.

I Norge har det varit lite problem kring Tiemco Dry Dip Super. Var på tal om att förbjuda försäljningen då själva locket på flaskan inte är barnsäkert. Har pratat med olika butiker och distributörer här i Sverige och de har inte hört något om ett förbud. Senast förra veckan såg jag att en av de stora onlinebutikerna i Sverige fyllt på lagret med Dry Dip. :)

Låter bra!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Visst är Dry Dipen på väg bort, det är det inget snack om. De elakaste perfluorerade syrorna är redan förbjudna och 2020 blir hela familjen förbjuden inom EU. Vilken variant Dry Dipen innehåller lär vi aldrig få veta, men med tanke på hur extremt bra den fungerar är det troligen en riktigt elak och långsvansad rackare. 

Jag använder det själv för övrigt, innan någon hoppar på mig. Men det blir nog bara tills burken tar slut. 

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har använt "Dry fly silicone Mucilin" i många år. En glasburk med en liten kopp längst upp under skruvlocket som man lägger flugan i och skruvar på locket och vänder upp och ner så vätskan rinner ner i koppen. Sen vänder man igen och vätskan rinner tillbaks i burken. Öppna locket, ta ut flugan och låt torka. Den måste ligga några timmar för att bli torr så man bör göra detta innan man ska fiska. Väl impregnerad så är det gjort. Har fungerat klockrent. Kostar en 50-lapp.

Redigerad med kaxeshusse
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 6 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...