Hoppa till innehåll

Ge mig tips! [FILM]


Erkkan

Recommended Posts

Hej

Är nybörjare på detta men gick kurs hos Drugge och blev inspirerad av de "less is more"-tänk som han bedriver. Saken är den att det går ju sådär när jag testar på gräsmattan hemma. 

Några saker jag tänker på. Inte hålla så hårt i spöt och försöker "ladda" spöet så att jag verkligen känner att spöt får jobba. Dubbeldrag blir än så länge bara dåligt så det skippar jag så länge. Kastar kanske 15-20 m utan större problem.

Mina linbågar blir ofta helt värdelösa, vida och åker lite upp och ner som de vill. Fattar inte riktigt varför.

https://youtu.be/McPJ-XEedfI

 

Där har ni den. Är det lika bra att sälja spöt och satsa på knyppling istället? :)

Redigerad med Erkkan
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Practice makes perfect.. :)

Få koll på handen, tippa inte spöet med hand och handled. Tänk dig en rak horisontell linje fram och tilbaka med alboge/underarm och styvt handled i stället.

Redigerad med FiatluX
  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ser ut som du väntar lite för länge i bakkastet och kanske stoppar lite för tidigt (högt med spöet). Prova en mer jämn rytmen i fram- och bakkastet samt försök att stanna spöet i ungefär samma vinkel men något djupare åt båda håll..blir det lite mer fart i linan.

Redigerad med LAB
  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hade jag stått bredvid dig när du kastade, så hade jag sagt åt dig att stoppa in buttdelen på spöet innanför jack/skjortärmen när du övningskastar, för att få bukt med handledsrörelsen.   Du får lägga ut en film där du knypplar också, så att det går att svara på den sista frågan.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Drugge enligt mig har helt rätt tänk, jag har spenderat en dag med han som instruktör. Bästa jag gjort. 

Med allt som finns att tänka på så borde man faktiskt "fiska" emellanåt. Genom att bara stå ock "kasta" får man ingen fisk. Slappna av.

Finns inga genvägar oavsett teknik, "practice makes perfect".

 

 

Något som du redan vet men som jag vill lyfta fram är att "titta bakåt". Det kmr hjälpa din tajming.

Lär dig dubbeldrag, det är inte så konstigt, stå och dubbeldra utan att kasta iväg linan är en bra början. Behövs upprepas för att det skall sätta sig i "musklerna". Linhastighet är otroligt hjälpande.

Stå inte bara och träna samma sak, att nöta in lite olika snakerolls för att lyfta snöret eller för att sätta fart på snöret är sanslöst effektivt.

mvh Niclas

 

 

 

 

 

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2017-07-03 at 21:47 Erkkan sa:

Hej

Är nybörjare på detta men gick kurs hos Drugge och blev inspirerad av de "less is more"-tänk som han bedriver. Saken är den att det går ju sådär när jag testar på gräsmattan hemma. 

Några saker jag tänker på. Inte hålla så hårt i spöt och försöker "ladda" spöet så att jag verkligen känner att spöt får jobba. Dubbeldrag blir än så länge bara dåligt så det skippar jag så länge. Kastar kanske 15-20 m utan större problem.

Mina linbågar blir ofta helt värdelösa, vida och åker lite upp och ner som de vill. Fattar inte riktigt varför.

https://youtu.be/McPJ-XEedfI

 

Där har ni den. Är det lika bra att sälja spöt och satsa på knyppling istället? :)

Det ser helt ok ut för att vara ny i gemet. Min första tanke är att du arbetar med två leder, handled och armbågsled. Det är också helt ok, men du skulle bli stadigare och starkare om du involverade axelleden. För att det ska vara möjligt måste du få armbågen att åka upp och ner. Jag vet av erfarenhet att det är en svår rörelse att få in i skallen, trots att det är samma rörelse du använder när du lyfter mobilen till örat. Testa!

 

Tls

Staffan Dahlbom

 

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2017-07-12 at 11:27 Staffan Dahlbom sa:

 Jag vet av erfarenhet att det är en svår rörelse att få in i skallen, trots att det är samma rörelse du använder när du lyfter mobilen till örat.

Genialisk beskrivning Staffan!

Tror att en slant kanske trillade ned hos en gammal hund också. Vi får se. :D

  • Like 1
  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du har redan fått flera bra tips. När jag såg din film tänkte jag på två saker som kanske skulle kunna hjälpa dig att ta nästa steg.

1. Staffan har redan nämnt det där med armen/armbågen. Det jag kan bidra med (som ett alternativ) är att tänk spöspets. Tänk inte på arm, armbåge axel utan tänk spöspets. Du kastar med spöspetsen.

2. Du kastar rakt överkast. Ett problem som nybörjare har är att de inte ser linbågen. Prova sidkast, där du ser dina linbågar.

Kombinera som ett försök 1 och 2 och se om du inte kan trycka ihop linbågarna (både fram och bak) genom att prova dig fram. Försök att kasta med helt stel handled. Tryck in spöbutten i tröjan som ett första hjälp.

handleden har betydelse likaså dubbeltraget med det blir nästa steg. Först ska du kontrollera dina linbågar genom att testa dig fram och hela tiden titta. Se vad som händer med linbågen när du för spöspetsen på ett visst sätt. Du kommer att märka att om du för spöspetsen så parallel/rak linje som möjligt så blir dina linbågar snävare. Fortfarande med markerade stopp.

 

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kastar du 15-20m utan dubbeldrag är det ju faktiskt bra, även om tekniken kanske är sådär. Jag är rätt ny själv och har just lärt mig att kasta någorlunda, m a o får jag linan till backingen om jag vill. Något som var omöjligt tidigare, så jag kan ju säga vad jag minns som hjälpte mig. 

Även om du vill skippa dubbeldragen så är det en sak som hjälpte mig att få in tajmingen bättre, genom att använda "hela" kroppen. Du får en annan fart på linan, mer känsla, plus att du får in den där rörelsen att följa med vänstern och får liksom mera gung i alltihopa. Annars står man bara som en pinne och viftar mer än det där fina gunget, åtminstone är det så för mig. Distinkta stopp har du redan rätt bra, TA DET LUGNT och tänk på handleden.

Alla rör lite på handleden, annars skulle man få en jäkla kramp. Att låsa den helt gör nog bara att du tar något sorts strypgrepp om spöt istället. Avslappnat fast grepp och bara lugna rörelser. Började just kasta med tvåhandsspö och det är samma där, tar man i blir det felbelastning överallt.

Man kastar alltid bäst när man tar det lugnt och tänker efter. Sedan är det också viktigt att tänka på att när man kastar så kastar man. När flugan landat så fiskar man.

/Filip

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Blir också mycket lättare om du kliver fram med vänsterbenet ungefär som man när man slår en forehand i tennis, rikta det åt det håll du vill att flugan skall landa. Öppnar upp en helt annan rörelsefrihet i kroppen och man får gratis vridmoment från höften.

Redigerad med LAB
  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 6 months later...

Nu kanske du är fullärd redan men efter att ha tvingats lägga om en dålig kastteknik med mycket vevande långt från kroppen som gav mig tennisarmbåge (aj) så kollade jag in Drugge. Gillar det som sjutton! Har dock haft mycket problem med tailing loops och knutar på tafsen som följd. 
Efter att ha hittat den här så hade jag noll tailing loops efter en dryg timmes kastövning häromdagen. Mina kast har aldrig varit så bra! Drugges grund men med den där TUMMEN (inte spöspetsen) i rak linje som guidning. Jävlar vad bra! Får hoppas att det håller i sig :)
 

 

Redigerad med Legobiten
  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Som julius skriver högre upp i tråden så är det en bra idé att variera med sidokast om man hör fast på tekniken. Jag har kastat fluga i 41 år men kämpar fortfarande med tekniken till och från. Såg ett klipp från orvis om dubbeldrag, han lutade spöt 45 grader i sida för att få koll på motorik etc. Jag testade på gräsmattan (nysnö....) och jag tyckte det gav en hel del. Härligt med denna passionen att man fortfarande kan lära sig mer och utvecklas!:)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2018-01-29 at 23:27 meek sa:

denna är en klassisk flugkastnings film från 100 år sen men tanten va gift med en ikon
inom flugkastning och har en hel del att lära ut,

Bra länk, men en aning historielös kommentar. Det är hon, Joan Wulff, som är ikonen inom flugkastningsinstruktion. Lee Wulff var 'bara' en flugfiskare och flugbindare med avancerade idéer.

Som sagt, bra länk.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...