Hoppa till innehåll

Eken's Kastträning


Recommended Posts

Nu var det ett tag sen man skrev här! Har ju varit sommarlov och sommarlov = fiskeresor! Så har knappt kastat någonting förens några dagar sen, och man är verkligen så ojämn och det gäller verkligen att träna var och varannan dag för att inte tappa formen. Nu om en vecka börjar jag ju på sportfiske-linjen i gymnasiet i Älvdalen, och hoppas verkligen det finns något ställe där som jag kan träna på.

Än så länge är mina kast väldigt ojämna och det blir alltid ett stor L på linan i utlägget som jag nämnde i nåt tidigare inlägg. Fattar inte varför det blir så och det är så frustrerande haha :lol: Så om någon har en ide om varför det blir så och vad man gör så man kan få bort det så skriv väldigt gärna. Ping @Staffan Dahlbom

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En gammal Casting mästare i aktion, James Tomlinson.

"120 ft easily"

Han gör kast på 40 yrds., men jag tycker ändå hans teknik ser "stel" ut. (jag har haft fel förr:P)

Uppenbarligen gör han någonting rätt i alla fall. Han ser inte ut att ta i allt för mycket för att nå 120 ft. eller mer.

Kolla de första 7 minuterna.

 

Redigerad med osdmike
  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2017-08-15 at 20:01 Eken sa:

Nu var det ett tag sen man skrev här! Har ju varit sommarlov och sommarlov = fiskeresor! Så har knappt kastat någonting förens några dagar sen, och man är verkligen så ojämn och det gäller verkligen att träna var och varannan dag för att inte tappa formen. Nu om en vecka börjar jag ju på sportfiske-linjen i gymnasiet i Älvdalen, och hoppas verkligen det finns något ställe där som jag kan träna på.

Än så länge är mina kast väldigt ojämna och det blir alltid ett stor L på linan i utlägget som jag nämnde i nåt tidigare inlägg. Fattar inte varför det blir så och det är så frustrerande haha :lol: Så om någon har en ide om varför det blir så och vad man gör så man kan få bort det så skriv väldigt gärna. Ping @Staffan Dahlbom

Jag har lång "pingtid" nuförtiden Eric :D 

Tänk så här, om du får ett L i utlägget så är det något spötoppen gör (det är det väl iofs alltid). Mitt tips till dig blir att backa lite, ta i lite mindre, försök få allt rakare, med mer symmetri mellan bak- och framkast. Fokusera på rotationen och att den blir rak. Jag har själv kastat kurvor på distans och ofta är det en vridning av handleden i leveranskastet. Ofta beror det på en liiiten rörelse som man inte tänker på, men man gör den eftersom man vill få så mycket kraft som möjligt, och handleden vrids något som en konsekvens. 

 

En annan övning du kan göra är att göra några kontrollerade och kortare kast, utan att ta i eller maxa på något sätt, men ändå så långt det går utifrån de förutsätningarna. Mät sedan skillnaden i längd, ofta får man insikten att skillnaden i längd inte är mer än ett par meter, men skillnaden i ansträngning är stor.  Utgå sedan från de enkla och avslappnade kasten, addera kraft och kaströrelse så att du hela tiden behåller rakheten. Backa om det blir L och fortsätt nöta.

 

Kör hårt :)

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ser inget speciellt i den videon, förutom 7m/s+ medvind (kepsen blåstes av hans huvud). I den vinden kan man rulla av linan från spolen och slänga linan rätt upp i luften och komma 80ft "easily". Eken, jag tycker du kastar bättre;). Det finns alltid rätt och fel när det gäller kastandets ädla konst men i slutändan kastar alla olika. Det beror på hur ens egen kropp är konstruerad, muskelatur, senor mm. Vad som känns rätt för en person är inte rätt för en annan. Lyssna på din egen kropp och bygg på det. Lyssna på dom tipsen som du får från alla hjälpsamma människor här på forumet men känns det inte rätt för dej så prova något annat. Jag ser fram emot den dagen när du hittat din "egen" fulländade stil, 140ft "easily" med eller utan symaskinsolja på magen.;)

  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det stämmer nog ganska precis som du säger @Staffan Dahlbom, min rotation är lite "sne" och i utlägget vrider jag och tar i så mycket så det automatiskt blir en vridning på handleden. Ska öva på att ta det lugnare i utlägget och inte försöka knycka handleden, och stegvis ta i mer, men träna på att inte vrida handleden. Ska försöka filma nån gång i framtiden när jag kastar, och hoppas verkligen jag får tid att träna på kastningen fast jag flyttar till Älvdalen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hahahaha tack @crazy, men jag är egentligen ingen jättejättebra kastare. Visst, mitt längsta kast jag mätt är 39 meter, men alltså jämför man min teknik och speciellt jämnhet i kastningen, med dom bästa kastarna som Staffan till exempel och dom som tävlar i det här, så är det en HEL DEL att jobba på. Den största anledningen till jag varför jag ändå kan kasta såhär långt är för att jag seriöst har damptränat. Kommer ihåg när jag skulle ner till SM i casting i Ryd, och hade lånat spö av @Staffan Dahlbom en vecka innan tävlingen. Ett kast på 30 meter var då långt för mig. Första dagen med spöt så tränade jag 5 timmar. Och detta är inte ens ett skämt. De kommande dagarna tränade jag kanske upp emot 3 timmar dagligen fram till tävlingen då jag fick iväg mitt dåvarande bästa kast jag gjort på 36,7 M. Så det är tack vare mycket vilja jag ändå blivit så pass bra som jag ändå tycker att jag är!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du är 16 år och har många år framför dig för att bli en bättre långdistanskastare och du har viljan. Jämnheten kommer av sig själv:). Det var faktiskt "ditt" fel att jag stod och svinga mitt flugspö på en gräsmatta för ett tag sedan. Jag tänkte att kan en 16 åring kasta 36.7 meter och då i tävling skulle väll för helsike även jag klara det...tänker inte säga hur det gick.:P

 

  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

6 hours ago Ismo sa:

Håller med Staffan! ..du verkar vara ett "geni"..:blink:

Eller en flitig användare av symaskinsolja olja. Det är nu bevisat att symaskinsolja gör dig inte bara till en bra kastare utan även geni. Long live the symaskinsolja.-_- Hallelujah!!!

  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Börjar faktiskt se en liten förändring i min kraftacceleration, inte lika ivrig och snärtig. Det går frammåt. Har flyttat hemifrån nu, men ska verkligen försöka träna så ofta jag bara kan och se om jag kan slänga in nåt filmklipp framöver. Inte tränat så mycket, så är glad att det ändå går så bra, vill verkligen bli jämnare så det är bara positivt.

https://www.youtube.com/watch?v=mf1dyqcRA6s

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Long time no see! Mycket har kommit emellan, men jag har inte gett upp kastningen! Har tränat väldigt mycket men dok inte skrivit nånting om det. Har kastat en hel del i veckan, då vädret har varit bra. Rätt bra att kasta nu på vintern och det är torr luft ute. Har fått mycket, mycket, mycket bättre bakkast än vad jag hade förr när jag skrev här, får verkligen linbågen att nypas ihop vid lång distans kastning och "creepar" inte, dvs följer upp med linhanden i dubbeldraget bättre än förr. Det som är lite problemet nu är att jag kan bära mycket lina i luften, men har svårt att lägga ut linan och få det att skjuta bra, och linbågen vill gärna tappa kraften och energin beroende på hur mycket lina jag har i luften när jag ska lägga ut. Det beror väl nog främst på kraftöverföringen och jag behöver bara träna mer. Har också en tendens till att ha lite dålig linje när jag kastar, kan ibland avsluta högt i bak och sikta mot "himlen" i farm, vilket gör att det bli konstiga linbågar, utan ska jag sikta mot "himlen" i fram, måste jag göra ett lågt bakkast så det blir en rak linje när jag kastar. Lägger in ett filmklipp från dagens träning nedan ;)

https://www.youtube.com/watch?v=sRmZLtf8tWA

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 6 months later...

Hade ju helt glömt bort att jag hade en tråd här. VÄLDIGT MYCKET har hänt sen jag skrev sist sen i december förra året. Jag har klarat av mitt mål att komma över 40 meter SA MED #5 linan, både på träningen och en gång på tävling, och mitt längsta kast på träning är precis under 45 M i trout distance grenen. Jag har iår lyckats vinna 3 guldmedaljer och två fjärdeplatser i dom grenarna jag fokuserar på (trout distance & seatrout distance). Höjdpunkten iår var när jag vann SM i Piteå i både trout och seatrout, och är därmed klar att åka till VM. Gick rätt så snabbt att gå från "Svensson" kastare till, ja svensk mästare, men vill fortfarande inte påstå att jag är bäst på det. Likaså om du är världsetta i tennis, eller som i. Ilsken annan sport som helst, är vinsten bara ett kvitto på att man förbättras, inte för att man är bäst. Kan slänga in artikeln om SM HÄR för dom som är intresserade att kolla. Men jag har inte tråden om att skriva hur duktig jag blivit jag har ju den för att kunna förbättra mig själv! Är ingen diva, lite då kanske... Lite coolt att det var just @Staffan Dahlbom som inspirerade mig till att börja med distanskastningen. Tackar för det!

Hat ändrat rätt mycket på tekniken sen förra gången. Utrustningen jag använder just nu är samma som förrut, bara att mitt spö nu är en 9:a. Det är ett Loop Cross SW Fast Action, och det passar min kaststil precis handen i handsken, och det känns fan som det är gjort för mig, så grymt är det! Testat många andras spön när de tävlar, men mitt är alltid snäppet bättre!

Om jag ska förklara min kaststil just nu:

Mitt bakkast ett rätt snabbt aggresiv "flick" ner kl "halv fyra - fyra" ganska så långt vid sidan av mig, är högerhänt så slutar rätt långt till höger om mig. Jag gör allt annat än kastar "över mig", för i mitt perspektiv kan jag med denna teknik skära genom vinden (om det är medvind) och få upp linhastigheten maximalt. Jag kliver också tillbaka ett stort kliv med höger foten bakåt precis innan jag gör mitt bakkast. Mitt dubbeldrag kommer väldigt sent precis innan jag ska göra min "bakåtsnärt" och mitt dubbeldrag drar jag så långt jag bara kan och försöker dra linan eller dubbeldraget så nära kroppen som möjligt. När jag väl gjort bakkastet så följer jag upp med linhanden så snabbt jag kan för att inte ge slack eller "creepa". I detta läge flyttar jag högerfoten så fötterna står jämsides med varandra och gör nåt förflyttningsmetod innan jag går fram med högern en liten bit och sedan roterar kroppen och ska göra mitt framkast. Anledning att jag vill gå fram med högerfoten både i fram och bakkastet är för att jag får längre stroke eller kastrrörelse vilket i mitt tycke är väldigt viktigt för att kunna komma dom här längderna. Jag kan också i framkastet dubbeldra ännu längre om högerfoten är framför vänster då jag kommer tillbaks längre med linhanden än om man man stod i "vanlig" ställning. Draget gör jag precis när jag har roterat och innan jag "vänder över" spöt med ett stopp kl 9-10-11 beroende på hur mycket vind det är. 

Utöver det så har jag samma vinkel och ändrar inte min handled någonting när jag gjort mitt framkast som exempel. När jag gjort det går jag inte ner med handleden nånting och trixar till det, utan har samma position som när jag slutade framkastet innan jag med spöbutten "transporter" eller vad man ska säga, drar till baks det så det blir en acceleration från luuuuugnt, luuugnt, lugnt, snabbt ,snabbast! Om jag nu skulle gjort mitt bakkast om sedan vinkla handleden neråt åt nåt hål har jag fått lära att man tickar, så tackar Magnus Hedman för det tipset, det var tipset som gjorde att jag vann SM, inget skämt.

Och även fast jag kastar mycket till höger om mig betyder det inte att jag inte har en rak stroke så länge spötoppen går i samma bana.

Och självklart, så här gör jag förmodligen inte till 100% men det är såhär som jag beskrev som jag iallafall har och strävar efter att kasta. Bra jobbat till alla som tog er igenom och läste allt, applåder till er! Och det här är ALLT ANNAT än fiskekast, det här är en annan sport. Jag försökte hålla mig kort men som vanlig när man är nörd och pratar om sin favorithobby så kan man inte hålla sig kortfattad! Jaja tackar för att ni läste och håll utkik, är sugen på uppdatera lite om min träning inför VM!

Tight lines, Eken

  • Like 5
  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago mahe sa:

Om jag skulle beskriva din kaststil:

 

Just det, hade helt glömde bort att du hade en mer "modern" video på mig, det var bara månaden efter jag lyckades "träna bort" lite grann av tickning felet jag gjorde på videon. Har fortfarande problem med det, men det blir bättre :D Ses i Piteå!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Har i helgen varit på "läger" med alla från flugkastarlandslaget, och har kastat och även haft en del shootouts. Kände mig så himla startsträcka även fast jag tävlat med/mot dom förr och kommer förmodligen alltid känna det Hahaha! Jag kastade stabilt i de grenar jag satsar på så är i bra form inför VM vilket känns bra. Alla delade med sig av vad dom tycker och tänker på när de kastat, vilket kändes väldigt nyttigt för mig som i stort sett bara kastar själv. Många intressanta teorier och saker som borde vara självklara som jag aldrig tänkt på förr som man fått reda på. Någon filmade även mig när jag kastade och ska se om jag kan få den filmen och lägga upp här om nån vecka :)

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

https://youtu.be/i7uyTpxYu8E

Här kommer videon från när jag kastar i Piteå. Lite kul att jämföra denna video med dom lite äldre som jag lag upp.

Hur gör ni som kan länka videon här i Edge, alltså hur får ni fram hela videon/bilden i en post, jag kan bara lägga upp länktexten som man senare kommer in på YouTube på. Hur gör ni så man kan kolla på videon direkt i inlägget?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago Andreas89 sa:

Kul att följa dina framsteg. Det vore intressant att höra några ord om hur du känner att det påverkat ditt fiske? 

Flycastingen har gett mig så otroligt mycket för fisket. Visst, man behöver inte kasta långt för att få fisk. Fisken står ju många gånger väldigt nära land. På några platser jag fiskar så är det nästan ett måste att kunna kasta långt, och då har jag en stor fördel då jag faktiskt kan fiska på ställen där det är ofiskat. Det som är lite intressant är också att jag tyvärr numera inte fiskar sådär supermycket enhands, utan jag fiskar säkert 70% mer tvåhands (kastar dock mer enhands eftersom jag tränar det). Men det lite roligare är att ju mer bättre jag blev på enhands och förstod hur saker och ting hängde ihop, desto bättre blev jag också på att kasta tvåhands. Låter ju kanske rätt konstigt, men principerna är ju domsamma som tracking, kraftöverföring, avslut... Så kort och gott så har distanskastningen gett mig betydligt mer än att bara kunna kasta långt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago Ismo sa:

Kast-träning i all ära..på gräsmatta!. Imponerad!..men var finns videona med fiske-kast?..trångt,underhands-kast,roll-kast m.m

Du har helt rätt Ismo, och jag är övertygad om någon duktig fiskare skulle tävla mot mig i fiske trängre förhållanden, ström fisket och platser där man behöver "kompensera" för att kunna fiska effektivt, så kan jag erkänna att jag hade tokförlorat. Hade vi dock fiskat från båt i en sjö med mycket plats, då är jag rätt vass. Men precis som du säger så är kastningen från trånga utrymmen, rollkasten och "fiskekasten" överlag, det är minst lika imponerande som att kasta 40 meter. Det är väl en bra summering på min fiskekarriär: Får aldrig någon fisk och är så oduglig, så jag satsar på bli bäst i distanskastningen istället hahaha!

  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago MathiasL sa:

Hej Eken. 

Jag vet inte om jag fattade det här med att undvika tickning. Är det att inte böja handleden nedåt i pausen innan nästa kast? 

Du är grym på det här, knäck i VM också!

Precis! Om du kollar på mig när jag kastar så är jag ju EXTREM, jag slutar ju så långt ner så jag inte kan efter pausen dippa med spöt, för spöt är ju nästan nere i backen redan. Det var så jag blev tillsagd, om det är rätt vet jag inte men det funkade skitbra för mig.

Tack så mycket, ska bli skitcoolt och komma till VM och kasta med dom bästa, och jämföra hur man ligger till :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

21 hours ago Eken sa:

Precis! Om du kollar på mig när jag kastar så är jag ju EXTREM, jag slutar ju så långt ner så jag inte kan efter pausen dippa med spöt, för spöt är ju nästan nere i backen redan. Det var så jag blev tillsagd, om det är rätt vet jag inte men det funkade skitbra för mig.

Tack så mycket, ska bli skitcoolt och komma till VM och kasta med dom bästa, och jämföra hur man ligger till :D

Det ska vara rätt och det visar ju kastlängderna också. 

Jag övar på distans då och då men det är sällan jag mäter numera. Jag märker att jag håller nivån och till och med blir lite bättre eftersom jag fiskar mycket på kusten på vinterhalvåret nu för tiden. Det blir förstås inga regelrätta 170-kast men att hålla linjerna raka och ha hyfsat mycket lina i luften ibland gör att jag i alla fall inte går bakåt. 

Jag tror att VM kan bli riktigt bra. Banorna verkar vara oöverträffat bra gjorda.

Redigerad med MathiasL
  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...