Hoppa till innehåll

Kombo spö/lina/tafs till fjällfiske


Recommended Posts

Ska snart upp till Sandåslandet norr om Kiruna för lite fjällfiske. Främst harr i strömmande vatten, men även lite riktat fiske efter öring/röding i omkringliggande sjöar och om möjligt i strömmande vattendrag.

Så jag undrar vilken slags kombi spö/lina/tafs ni brukar köra. Framförallt, har ni med även en sjunklina eller nöjer er med en sjunktafs när man vill komma ner på djupet?

Har just nu varken sjunktafs eller sjunklina, så här jag funderar på vad jag bör införskaffa för att täcka in våtflugefisket. Annars är det primärt torrfluga som gäller i den mån fiskarna tillåter.

Spö 1:  GL LPXE 9' #5, GL highwater #5

Spö 2 (reserv): GL Fario 9' #4, GL presentation #4

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tror som ovan, ev en sjunktafs, har bara behövt nymf med guldskalle när torrt inte fungerade (vilket för mig vart sällan).

Hade jag åkt upp idag hade det blivit opti stream #5, och 1st flyt (ex presentation) och ex Coastal Int (ifall att), och reservspö en vanlig 6:a

Första gången jag åkte upp hade jag Sameo Classic #4 och 6.

4:an var bara att lägga undan direkt, alldeles för klent, nu beror det givetvis vilken storlek på fisk samt hur strömt det är. Men var chanslös.

2:a gången kommer jag inte ihåg vad jag hade.

3:e gången (2016) hade jag Scott G2 #5 och ett Scott S4S #6 för sjöfisket.

G2 var lite för klent när det blåste och s4s var bara helt fel.

 

 

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fick jag bara ha ett spö med mig så blev det en #6, fick jag bara ha två spön, så blev det två #6,or ! så  det 3:e blir #5an då. Sjunktafs har jag inte använt på 30år i strömmande vatten. som Generalen skrev: förtyngd guldskalleharöra!  medelst uppströms kast, rätt tafstjock/längd och en indikator löser allt om inte torrt går.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tråkigt att höra angående klass 4. Gjorde nyligen ett impulsköp för jag tänkte det kunde vara trevligt om fiskarna var mindre och man ska kolla av lite mindre biflöden och sånt. För större älvar och sjöar är det så klart inte optimalt val. Någon mer galning måste väl köra på lite nättare utrustning hoppas jag :)

Har en 7a i arsenalen också, hardy zenith. Men den känns mer lämpad för att bråka med vinden på kusten och är lite dyrare att släpa runt på i fjällen. Endast intermediate-lina till den dock. Hade så klart fungerar som dedikerat streamer-spö.

Ni får tala vett i mig gällande spöval om ni känner för det.

Till sjö just känns det dock inte helt orimligt att kittat med sjunktafs eller sjunklina.

Är lite sugen på att bara beställa hem en camo clear. Hittade en tråd från dig Flyrod där den fick rätt bra omdöme från många. Hur är vikten på den, passar samma klass ett lpxe eller vill man gå upp en klass tro?

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...