Jump to content
Sign in to follow this  
JSC

Glasfiber

Recommended Posts

Vad ska jag ha för spö om jag ska ha ett glasfiberspö? Blir att fiska torrfluga o nymfer. 

Kan rekommendera red truck 7,6 #4. Det spöet jag själv föll för efter att provkastade den och Hardy samt även epic. 

• Like 1

Har själv länge velat ha ett vision glassic men har aldrig kommit till skott av lite olika anledningar. Har ingen erfarenhet av glasfiber eller kastat med något men det är något som skriker mitt namn när jag går förbi ett glassic.

Någon som har provkastat?

Har uteslutande använt glasspön till imitationsfiske i några år nu. Mina favoriter är helt klart kabuto 8'#5 och lamiglas 7,4'#4. Väldigt mycket spö för pengarna. 

Epic 480 är ett ballt spö med bra kraft och rätt linhastighet. Finns i ett gäng fräsiga färger också. 

Orvis Superfine Glass 580 är lite åt långsam kolfiber-hållet och en bra inkörsport. Jag gillar det och är mycket sugen på 476:an som känns väldigt fin i handen. Förvånansvärt lätta spön f.ö. 

Själv har jag testat ett gäng spön.(läs vääldigt många) Jag skulle rekomendera att du först testar ett glasfiberspö innan du köper ett. Vart har du tänkt använda spöt? Åar, bäckar å strömmar eller sjö/kust? 

1 hour ago Stefan** sa:

Själv har jag testat ett gäng spön.(läs vääldigt många) Jag skulle rekomendera att du först testar ett glasfiberspö innan du köper ett. Vart har du tänkt använda spöt? Åar, bäckar å strömmar eller sjö/kust? 

Har ett Vision fiber 7,6f #5/6 som är ombyggd till "micro skagit" längre övre handtag samt ett nedre handtag gillar det skarpt. Fiskar med Opst o Rio lätta skagit klumpar med den, Otroligt kul med glasfiber o fastnade för det.  Blir mest fiske i mindre strömmar o tänker mig max 8f o #4 men jämför jag med vision fibern så skulle jag vilja ha mera bottendel/kraftigare i nedre delan av spöt. 

Ok Visions har jag faktiskt inte testat om jag ska vara ärlig. I klass 4 så är de finaste glasspöna jag testat Epic 480 (dock mjuk buttdel men med en hel del ryggrad ändå. Riktigt trevligt) Ett Sage SFL som var riktigt riktigt trevlig, dock är dessa väldigt ovanliga att hitta. Samt T&T Heirloom. Dock finns det väldigt olika klass 4 spön i glasfiber. Jag älskar semiparabolisk aktion tex. Mjuk topp och butt med lite styvare mellandel. :)

Jag håller med Jonas P om Orvis, dom är väldit snabba för att vara glasfiber.

Sen håller jag med Stefan**, gå in på Fiberglassflyrodders och läs där!

19 hours ago JSC sa:

Vilken prisklass ligger Epic? 

Rätt svindyra att köpa nya i Sverige. Tyvärr. Tror det är bortåt 9000 kronor för ett fabriksbyggt. 

Antingen köper du hem ett kit (och får med deras gräsliga rullfäste) från NZ, en klinga och låter någon kunnig bygga det åt en eller så letar du begagnat. Det dyker upp något emellanåt. Begagnatpriset för dem är från 3000 och uppåt typ. 

Fiskat i sommar med ett Hardy Sirius 7,4 fot till det en Rio Dart i klass 4. Mitt tredje glasfiber spö och det första jag behåller.

Jobbar mjukt och fint men blir inte sladdrigt i sidled som dom tidigare blev.