Hoppa till innehåll

Sugen på att köpa fiskekajak.


Recommended Posts

Jag går i funderingarna att köpa en fiskekajak. Skulle använda denna mestadels i havet och då vid flugfisket efter havsöring eller bottenmete efter spätta. Det är lite av en djungel när det kommer till fiskekajaker. Vill kunna utrusta den med elmotor (vid behov) och även pontoner men samtidigt ska den vara smidig vid fiske men även vid transport. Det behöver inte vara pedaler på denna utan endast paddel fungerar bra. Tänkte först köpa mej en Buster motorbåt men är rädd för att jag inte kommer använda den lika mycket som en fiskekajak vilket känns smidigare, bara att slänga upp kajaken på taket och komma snabbt ut och fiska:). Någon som har lite erfarenhet om fiskekajaker, vad man ska köpa m.m.?

Tack// Johan

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om du är med i FB så finns flera modeller till salu här. Så bara o kolla vilken som passar bäst.Vikten är ju bra o ha koll på så den blir inte för tung o lyfta på takräcket.Sen om man kan stå på den är ju också ett plus.https://www.facebook.com/groups/kajakfisketorget/

Redigerad med Meritaimen
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är ju rätt stor prisskillnad på kajaker men det är också väldigt stor skillnad i vad man får. Jag fiskar mycket från kajak och har haft ett gäng modeller sen 2005. Just nu tycker jag att Native Watercraft Slayer 10 propel är marknadens vassaste modell. Det är en lätt och smidig kajak som man kan backa med enkelt och man står upp i kajaken och fiskar utan att det känns vingligt.

Efter den kommer Hobie Mirage (inte lika stabil och mer komplicerat system för att backa)

kajaker utan trampsystem tycker jag är mest komplicerat och för min del går det bort helt. Däremot är det ju ett betydligt billigare alternativ och ska du ändå ha motor så är det ju ett klart intressant alternativ i just det här fallet. Kolla att kajaken är stabil nog för ståfiske. Det är grym skillnad om man kan stå upp.

kajaken måste vara så lätt att man kan lägga upp den på bilen själv annars blir det snabbt väldigt osmidigt.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

6 hours ago Meritaimen sa:

Om du är med i FB så finns flera modeller till salu här. Så bara o kolla vilken som passar bäst.Vikten är ju bra o ha koll på så den blir inte för tung o lyfta på takräcket.Sen om man kan stå på den är ju också ett plus.https://www.facebook.com/groups/kajakfisketorget/

Tackar för tipset.:)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tycker personligen man ska försöka ha kajaken så ren som möjligt. Annars försvinner fördelarna. Har själv en feelfree moken 12,5. De kostar dryga 10. Med den paddlar jag utan problem i 3-4 knop. Går att stå i men finns betydligt stabilare och känner inget behov av det. Vid själva fisket från kajaken brukar jag mest köra ankrad eller med drivankare annars går det lätt för fort. Skulle aldrig komma tanken att sätta en elmotor på den. Vill du ha mer plats och elmotor etc är biltaksbåt överlägset. Mina favoriter där är oskwig 360 men kräver extra brett takräcke eller tracker 1236. Rekommendera dock liten bensinare i första hand i så fall. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Jonas sa:

Det är ju rätt stor prisskillnad på kajaker men det är också väldigt stor skillnad i vad man får. Jag fiskar mycket från kajak och har haft ett gäng modeller sen 2005. Just nu tycker jag att Native Watercraft Slayer 10 propel är marknadens vassaste modell. Det är en lätt och smidig kajak som man kan backa med enkelt och man står upp i kajaken och fiskar utan att det känns vingligt.

Efter den kommer Hobie Mirage (inte lika stabil och mer komplicerat system för att backa)

kajaker utan trampsystem tycker jag är mest komplicerat och för min del går det bort helt. Däremot är det ju ett betydligt billigare alternativ och ska du ändå ha motor så är det ju ett klart intressant alternativ i just det här fallet. Kolla att kajaken är stabil nog för ståfiske. Det är grym skillnad om man kan stå upp.

kajaken måste vara så lätt att man kan lägga upp den på bilen själv annars blir det snabbt väldigt osmidigt.

 

Priser från några tusen till över sjuttiotusen, ja det är stor prisskillnad:). Kollat runt lite och hitta denna. http://tahe-marine.taheoutdoors.com/tm_en/fit-132-sot-deluxe-angler.html Kanske kan vara något. Inte allt för dyr. Hur är det med benplats i dessa kajaker. Är själv 1.96m och vill inte sitta i hopa krupen som en vakuumförpackad ekorre.:rolleyes:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

7 minutes ago Lill-Niklas sa:

Tycker personligen man ska försöka ha kajaken så ren som möjligt. Annars försvinner fördelarna. Har själv en feelfree moken 12,5. De kostar dryga 10. Med den paddlar jag utan problem i 3-4 knop. Går att stå i men finns betydligt stabilare och känner inget behov av det. Vid själva fisket från kajaken brukar jag mest köra ankrad eller med drivankare annars går det lätt för fort. Skulle aldrig komma tanken att sätta en elmotor på den. Vill du ha mer plats och elmotor etc är biltaksbåt överlägset. Mina favoriter där är oskwig 360 men kräver extra brett takräcke eller tracker 1236. Rekommendera dock liten bensinare i första hand i så fall. 

Intressant förslag:), men skulle gärna vilja ha med pontoner som extra säkerhet. Biltaksbåt är big no no.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

24 minutes ago Lill-Niklas sa:

Tycker personligen man ska försöka ha kajaken så ren som möjligt. Annars försvinner fördelarna. Har själv en feelfree moken 12,5. De kostar dryga 10. Med den paddlar jag utan problem i 3-4 knop. Går att stå i men finns betydligt stabilare och känner inget behov av det. Vid själva fisket från kajaken brukar jag mest köra ankrad eller med drivankare annars går det lätt för fort. Skulle aldrig komma tanken att sätta en elmotor på den. Vill du ha mer plats och elmotor etc är biltaksbåt överlägset. Mina favoriter där är oskwig 360 men kräver extra brett takräcke eller tracker 1236. Rekommendera dock liten bensinare i första hand i så fall. 

Håller med dig. Ju renare i kajaken desto bättre, speciellt om man flugfiskar så man slipper att linan fastnar i allt. Har man inget behov av exempelvis ett ekolod så finns det absolut ingen anledning att ha det med sig ett sånt. Ibland kan jag tycka det är kul med kartplotter på västkusten men man kan ju lika gärna använda mobilen i dagsläget. Det är så klart skillnad om man vertikalfiskar då det är en förutsättning för effektivt fiske.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Just now Lill-Niklas sa:

Har personligen inte känner något behov av pontoner. Skulle jag köpa en ny idag skulle jag personligen nog valt en ännu smalare och lättare. 

Fiskar du i havet längs kusten?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Stockholms skärgård, mestadels relativt inomskärs. Men Joel "gäddlufaren" har ju kört mycket i Norge etc och hann använder långa smala kajaker, gamla oceankayak triden är väl hans favorit? De korta breda är mer för insjö och stå. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Orsaken till att jag vill ha pontoner är som sagt säkerheten men även för att jag är ganska lång vilket gör att det blir ganska vingligt med mina giraffben. Har paddlat lite kanot tidigare och vet hur vingligt det var bara för att jag hade lång överkropp, nu var detta tävlingskanot men iaf.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har du testat en Pontong båt. 

Har testat flera stycken och den här är den bästa http://nfisk.no/batutstyr/bater/outcast-fish-cat-panther

Tar du en 2.5 eller 3.5 hk motor så kan du resa i flera dar.

Går jätte bra å lägga upp den på bilen selv och mer stabil får du inte. Gott med plats for extra utstyr for lange turer

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

15 minutes ago -Petter- sa:

Har du testat en Pontong båt. 

Har testat flera stycken och den här är den bästa http://nfisk.no/batutstyr/bater/outcast-fish-cat-panther

Tar du en 2.5 eller 3.5 hk motor så kan du resa i flera dar.

Går jätte bra å lägga upp den på bilen selv och mer stabil får du inte. Gott med plats for extra utstyr for lange turer

Kunde vara något men vill inte ha fötterna i vattnet under den kalla årstiden.:)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mitt bästa tips är att försöka provpaddla innan. Om du ställer fråga på Facebook på svenska kajakfiskare finns det garanterat någon som vill låna ut sin för provpaddling. De flesta är galet stabila. Sen måste du skaffa anchor trolley. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På ‎2017‎-‎07‎-‎06 at 18:56 crazy sa:

Jag går i funderingarna att köpa en fiskekajak. Skulle använda denna mestadels i havet och då vid flugfisket efter havsöring eller bottenmete efter spätta. Det är lite av en djungel när det kommer till fiskekajaker. Vill kunna utrusta den med elmotor (vid behov) och även pontoner men samtidigt ska den vara smidig vid fiske men även vid transport. Det behöver inte vara pedaler på denna utan endast paddel fungerar bra. Tänkte först köpa mej en Buster motorbåt men är rädd för att jag inte kommer använda den lika mycket som en fiskekajak vilket känns smidigare, bara att slänga upp kajaken på taket och komma snabbt ut och fiska:). Någon som har lite erfarenhet om fiskekajaker, vad man ska köpa m.m.?

Tack// Johan

Hej Johan,

Nu vet jag inte vad du är ute efter för kajak. Ville mest påpeka att jag har en Hobie Pro Angler 14 (2014) som jag funderar på att sälja för att uppgradera till årets modell. Den är i riktigt bra skick. Om det skulle vara något intressant så kan du bara skicka ett PM.

 

Hälsningar,

Jonas

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har kollat runt lite och hitta denna: Feelfree lure 13,5. Detta kanske kan vara något, inga potoner men behöver jag det kan jag alltid göra dom själv. Har nu fått riktig kajak feber och det blev inte bättre av att jag lyckades kroka en större havsöring i går. Jag har redan flytväst och även våtdräkt/torrdräkt som jag använder till windsurfingen/kitesurfingen vilket borde fungera bra. Hur gör ni som flugfiskar med löslinan, använder ni någon "balja" eller lägger ni bara linan i kajaken?

Redigerad med crazy
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...