Hoppa till innehåll

Gäddans roll i ekosystemet + fisketeknik musimitation


Recommended Posts

Fiskar harr i en mindre bäck där det även verkar finnas en del gädda.

1) Äter gäddan harren alternativt, konkurrerar den ut den på något sätt?
Eller bidrar gäddan till att hålla ekosystemet i balans och på det sätt gynnar harren? (ex. större gäddor äter abborrar eller mindre gäddor som i sin tur inte äter upp harrar).
Bakgrunden till min fråga är om det är lönt att  fiska riktat efter gädda i dessa vatten för att skappa bättre tillväxtutrymme för harren. Det handlar inte om att "leka gud" över ekosystemet (även om det kan låta så) utan rör sig om 1-2 områden i bäcken där kanske 2-3 gäddor skall tas upp. Gäddan äts upp av farmor, så den går inte till spillo.

2) Hur fiskar man med en musimitation? (långa drag? små korta?)
Köpte en mus imitation på skoj samt i det fall jag ska fiska gädda eller öring i sommar.

Redigerad med villvetamer
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Gäddor äter allt och är i min mening en invasiv art  i ett tidigare rent harr/öringvatten. tidigare forskning har visat att harren klarar att leva med gäddan men nog  anser jag att gäddan är min konkurent .Så vore det mitt vatten så ville jag att gäddbeståndet skulle hållas på lägsta möjliga nivå och med alla tillgängliga medel .Det finns ingen harr som är så stor att en femkilosgädda avstår att attackera den.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

I mitt favoritvatten har jag fått några harrar över kilot med öppna eller läkta sår efter gädda, känns tråkigt! Gäddorna vänder väl harren för att sluka, antar att harr i den storleken är svåra att hantera och ofta klarar sig, om nu inte gäddmadammen är i farten vill säga... 

Bidrar väl till att hålla uppe medelvikten på harren man fångar men om det gynnar harren känns tveksamt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har också en musimitation i asken... en mus simmar väl i samma hastighet och inte så ryckigt, så har jag tänkt fiska den eller kanske ändå blir bäst att smårycka?

Den här öringen vägde nog knappt kilot och hade en ganska stor mus i magen, svårt att se vad det var men kanske lemmel.

IMG_0672.JPG.48b630b686183d287d7bde8c9620bc6c.JPG

Redigerad med bolander
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Stort tack för svaren Morgan och Bolander!

 

Quote

Den här öringen vägde nog knappt kilot och hade en ganska stor gnagare i magen, svårt att se vad det var men kanske lemmel.

Intressant!
Den såg riktigt präktig och välgödd ut den öringen.
Gissar du varit i fjällen och fiskat dvs. i och med lemmel. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Behöver man någon form av specialtafs när man fiskar gädda med flugor? 
Dvs. om jag bara knyter på min musimitation med en (låt oss säga...) 0,20mm tafsspets så kanske gäddan biter av tafsspetsen(?)

Skall tilläggas att de gäddor jag kommer fiska sannolikt är små, ca 0,8-1,5kg då bäcken är väldigt liten.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kan man skarva en 0,20mm lina med en 20-30cm 0,40mm tafsspets som man fäster musimitationen i?
Eller måste liksom hela den taperade tafsen vara grövre?

Samt gäller samma sak vid öringfiske? dvs. kapar även öringen linan? (känns som den har mindre mun och ej kan "sluka" hela musen)

Redigerad med villvetamer
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det räcker med 20cm gäddsäker tafs finns tusen sorter många knytbara även en grov (typ fireline) flätlina kan duga 0,60 fourcarbon  också. men en gäddsäker behövs ju inte bytas så ofta .öringen kapar sällan tafsen även om den har raspig mun ibland

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Enklast är väl att ha en särkild taperad tafs som är knuten just för gäddfisket eller två om man vill fiska både på och under ytan. Men visst kan du bara  knyta på en tafsbit, En tafsring underlättar ju efter som många linor glider så mycket när man knyter ihop met tunn nylon.

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om det är ett någorlunda starkt bestånd av harr så är det nog bara positivt med gädda. Om man ser uppe på finnmarksvidda till exempel så är det väldigt gott om stor gädda i jokkarna samtidigt som det bland världens bästa harrvatten, antar att gäddorna käkar de skadade/klantiga harrarna så att det naturliga urvalet funkar perfekt och harrstammen blir bättre. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Gäddan är en rovfisk överlägsen alla andra toppredatorer vi har i Sverige. Vill du ha ett harr- eller öringbestånd i bäcken bör du reducera gäddbeståndet. I vår klubbå som nästa varit tom på öring fiskade vi bort c:a 20 enkilosgäddor 2015. nu börjar öringen komma tillbaka.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Finns gädda naturligt i ett vattensystem skulle jag inte plocka ut mer än gäddan klarar av. Självklart håller den balansen och om man plockar bort allt för mycket kan man sluta upp med tusenbröder av vitfisk bl a. Det finns en orsak till att man vill skapa nya våtmarker och återinföra gädda på flera ställen.

Att plocka ut några gäddor kan man alltid göra, precis som man kan plocka ut någon öring

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Enligt min mening så finns det hundratals om inte tusentals strömmande vatten som tidigare haft mycket stora välmående bestånd utav  både öring och harr som numera bara hyser en spillra utav sin forna ädelfiskfauna .När jag var liten var en forsgädda ett ovanligt men uppskattat inslag, när farfar var liten fanns knappt en gädda i forsen och då kunde man gå över ån på harr-ryggarna!  Är det bara jag som ser? Att gäddorna blir fler å fler! Dom kanske minskar i antal i östersjön men dom ökar i strömmar och forsar. Jag skriker inte VARGEN KOMMER! Jag skriker gäddorna kommer.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1. Tycker inte du ska lägga krut på att försöka fiska bort gäddan. Min erfarenhet från Malungs FVOF är att det är meningslöst och att försök brukar resultera i att man tar bort stor gädda under lek och sen exploderar smågäddbestånd som en följd. Gör istället förutsättningarna bättre för stora gäddor genom att vara rädd om dem då de reglerar så inte smågäddorna blir för många.

I stort sätt alla bra harrvatten jag känner till har gädda. Är harrfisket riktigt bra med stor harr så är det ofta ett klar indikator på att det finns väldigt stor gädda också. Jag gillar fiska båda arter och ser inget problem med att ha de här två arterna i samma vatten.

Vill du göra något för att minska gäddbeståndet så kan du kanske kolla på att försämra gäddans reproduktionsmöjligheter. Jobba för att få bort vattenspeglar och dammar mm då de funkar som gäddfabriker. Är det mest rörligt vatten så kommer det missgynna gäddan och ge harren och öringen bättre möjligheter att konkurrera.

2. Långa drag och korta drag. Snabbt eller långsamt. Mycket skvätt eller lite... Olika tekniker funkar bättre olika dagar.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...