Hoppa till innehåll

Scott G uppdateras!


Hannu

Recommended Posts

  • 2 weeks later...

Dom har börjat säljas i USA, men efterfrågan verkar vara stor, vi får väl vara glada om dom i överhuvudtaget kommer hit i år, jag har bara läst överväldigande positiva rapporter om det, men om det är en hype eller sanning återstår väl att se, men man får ju intrycket att det är det optimala spöt för små till medium stora strömmar, det ska bli spännande att testa det.

Redigerad med Ixoye
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Har vart ute ett par timmar och provkastat ny till Scott G Series 904/4.

Första intrycket av spöet är bra, har en SA MPX lina till den och det funkar bra men inte perfekt. Kommer testa spöet med Rio Gold oxå.

Gillar man lite långsammare spön är detta det rätta, har en Danielsson F3W 26 rulle till spöet och det balanserar upp det hela perfekt.

Om ngn annan har motsvarande spö, vilka linor har ni testat?

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är inte både MPX och Gold snäppet tyngre linor för sin klass (och kanske därmed upplevs som lite väl tunga på ett lite mjukare spö). Vad upplevde du funkade mindre bra med MPX?

Klassiska linor såsom Cortland 444, Wulff TT, SA Trout kanske kan vara nåt att utgå från? 

Såg dock att Scott själva rekommenderade Gold å MPX :

LINE RECOMMENDATIONS

SA Trout or MPX WF4, RIO Gold or Perception WF4, Airflo Elite WF4

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har G2 884 (antagligen liiiite långsammare/mjukare) och till det skulle jag aldrig använda "tunga" linor, iaf inte fronttunga på det. Av det jag känt på G-series så känns de i grunden som rätt lika och jag skulle inte köra tunga linor på dem heller.

Rio Trout Lt och SA Trout har jag använt och de funkar fint så rent generellt skulle jag använda någon lite snällare lina (SA Trout, Airflo Elite mfl) alt någon TT (Wulf TT, Rio Trout, SA VPT, Guideline Fario).

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Löjligt läckra spön som levererar i nästan alla väder, dom är verkligen torrflugefiskarens våta dröm :) jag har en 905/4 som kommer bli ett grymt öringverktyg framöver.. sen när det kommer till linor är det högst individuellt om man frågar mig, gillar man scott bör man prova denna serie;)

Redigerad med TOBBE.K
  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Nu står vi inför en ny säsong, Scott G 904 är till hösten 2 år gammalt.

Har fiskat flitigt med spöet och slutgiltigt linval för mig blev GL Fario linan i samma klass som spöet.

Har fått en hel del stor Harr under förra sommaren och av ren olyckshändelse en lax på strax under 3 kg :) När du får fisk som spöet är avsedd för, typ 1 kg harrar då är det perfekt, lagomt mjukt så att spöet tar dom häftiga knyckarna och du tappar lite fisk (nu jämför jag med Sage One klass 6) Scott Radian 905 bättre men sämre än G series. 

Den action som spöet har är nog det dom flesta eftersöker, lite svenskt skulle jag vilja säga, mellan mjölk, varken det ena eller det andra.

När jag står i båten och kastar, d.v.s. optimala förhållanden får jag med lätthet ut hela lina, vad nu värdet av det är, men kan vara bra att veta.

När du fiskar på riktigt, från strand efter en buskig älv, då kommer det till sin fulla rätt, superb att UH kasta med, otrolig känsla att ta fisk med och du kastar långt där utrymme finns, passar bra en snart 60 årig gubbe, ingeting går särskilt fort, gissa vem som gillar det :) 

Med en framtung lina typ SA MPX behöver du knappt lina ute för att fiska, men jag föredrar ändå Fario linan

Scott rekommenderar  Rio Gold enligt mig ett fiasko med stora bokstäver.

I och med att 904 passade som hand i handske köpte jag mig en 6:a och just nu inte lika nöjd. Scotts rekommendation om Rio Gold förstår jag mig inte på, en total flopp för mig, gillar inte linan överhuvudtaget.

Har prövat Royal Wulf Ambuch klass 6 och den känns rätt, tanken med spöet är inte torrfluga eller Ismos puppa, utan mindre Streamers och storöring som mål. Kommer testa Ambuch linan nu under påsken i öppet vatten efter Kalixälven och se hur det känns, (på snöig väg kändes test kastningen bra :)) Utvärdering av det hela kommer senare.

Nu kommer pricken över i:et!

När RL Winston Pure  kom till Svea rike köpte jag ett direkt (Pure 905), har provkastat lite på gatan utanför huset och nu under påsken efter älven.

Min första känsla är att skulle du färga Scott G grönt och Pure grått skulle nog dom flesta ta fel på spöna, samma känsla i bägge spöna.

En spännade påskafton kommer till mötes, kanske 10 grader varmt och bäcksländor i gross och parti, vem vet kanske årets första fisk.

Avslutningsvis, Ismo puppan, Guds Gåva till alla dåliga flugfiskare, alla får fisk på den till och med jag, när du fiskar den torrt är den osänkbar, när du fiskar den som tänkt ännu bättre.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

On 4/17/2019 at 8:48 PM, puoltsa19 said:

Min första känsla är att skulle du färga Scott G grönt och Pure grått skulle nog dom flesta ta fel på spöna, samma känsla i bägge spöna.

Känns inte Pure lättare i handen än GS dvs att det har lägre swingweight?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago, Ixoye said:

Känns inte Pure lättare i handen än GS dvs att det har lägre swingweight?

 

Jo men skillnaden är marginell, skulle valet stå mellan Pure och GS då vet jag faktiskt inte vilket spö jag skulle valt och jag tror att swing Weight inte skulle vara den avgörande parametern för valet.

T.ex. Har GS uppmärkt på klingan rikt prickar för montaget, GS har 12 och 20 tum uppmärkt på klingan, förvisso inget man klarar av att leva utan, Pure har inget av dom finesserna.

Jag skulle nog vilja säga, att oavsett vilket spö du väljer får du ett super spö

 

 

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

17 minutes ago, puoltsa19 said:

 

Jo men skillnaden är marginell, skulle valet stå mellan Pure och GS då vet jag faktiskt inte vilket spö jag skulle valt och jag tror att swing Weight inte skulle vara den avgörande parametern för valet.

T.ex. Har GS uppmärkt på klingan rikt prickar för montaget, GS har 12 och 20 tum uppmärkt på klingan, förvisso inget man klarar av att leva utan, Pure har inget av dom finesserna.

Jag skulle nog vilja säga, att oavsett vilket spö du väljer får du ett super spö

 

 

Jag äger ett GS 773 själv, jag har bara gräskastat med det ännu så länge, jag har ägt ett G2 tidigare, men det upplevde jag som sladdrigt med dålig precision, men den här nya serien är något helt annat, suverän precision och snabb återhämtning, jag ser verkligen fram emot att fiska med det nästa vecka.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 minutes ago, Ixoye said:

Jag äger ett GS 773 själv, jag har bara gräskastat med det ännu så länge, jag har ägt ett G2 tidigare, men det upplevde jag som sladdrigt med dålig precision, men den här nya serien är något helt annat, suverän precision och snabb återhämtning, jag ser verkligen fram emot att fiska med det nästa vecka.

Vilken lina har du till spöet?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

24 minutes ago, puoltsa19 said:

Vilken lina har du till spöet?

Rio Gold #3, den var klockren, testade med en SA DT 3 också men den kändes tyngre på lite längre kast. Jag tror dom kortare 7'7'' spöna är lite rappare, kanske därför Golden funkar bättre på mitt än ditt 904.

Redigerad med Ixoye
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Lite allmän info kring Scott G 94 och 906.

Som tidigare skrivet är det för min del till 4.an Guideline Fario linan som passar bäst.

Var ute en sväng i kväll och testade en ny puppa jag snickrat till i rödbok, syftet med puppan att den ska sjunka och när du har den nedströms och lyfter spöt ska den se ut som en stigande puppa, några fiskar blev det inte på puppan däremot en harr  strax under kilot på en Goddard Caddis.

Förhållandena var i kväll perfekta, i stort sett vindstilla och jag fiskade från båt, och nästan alltid när jag fiskar från båt brukar jag köra lite "gräsmattekastning" d.v.s. kasta så långt man kan.

Fario linan är 25 meter och den får jag ut hur lätt som helst, prövade nu att dra ut ett par meter av backingen och det raslade bara till och ett kast på kring 30 meter med tafsen inräknat. I min värld helt otroligt av ett klass 4 spö som är så där lite lagom snabbt och definitivt inte till för att kasta långt, men lik förbannat drar du ut en hel lina.

Scott G 906 är däremot lite av en gåta. har prövar ett gäng linor och den som verkar vara bäst så här är Vision Vibe i samma klass som spöet men fortfarande inte bra. Har oxå prövat med en TT Ambuch lina och det funkar bra, men linan är lika styv som en gammal tvättlina och det förtar det hela (Att fiska med en sån lina är som att fiska med haspel och flugkast) Om ngn har ett 906 G series, vilken lina använder ni er av?

Köpte oxå i vintras en Winston Pure 905 och har hunnit fiska en hel del med spöt. 

Till det spöet har jag en TT klass 5 lina och den är bra, jag har även en Rio Single handspey lina och beroende på var man fiskar och vad målet med fisket är, tycker jag dessa linor är att rekommendera.

När jag fiskar kring min stuga då är TT linan att föredra, en grund älv med en botten som är som gjord att vada på (små sten och grus) och du behöver nästan aldrig göra ett UH kast, rakt av överhandskast, ska nämnas att oavsett hur det blåser så hittar man alltid platser där vinden inte påverkar så mycket (älven slingrar sig som en orm).

Däremot om man förflyttar sig ner efter älven nån mil, då ändrar älven lite av karaktär, den rinner från väst till öst, du kan inte välja en plats att fiska där du har medvind eller lä, här krävs det lite mer av dig som fiskare och där passar Rio:s lina bättre.

Den är superb att UH kasta med, funkar även bra till ÖH kast och relativt bra i lite blåst, absolut inte kuling eller liknade, då stannar man hemma i stället.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...