Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej på er!

Eftersom min gamla tråd råkade bli raderad när Edge flyttade till ny plattform, så blir detta min nya tråd.

Det fanns väldigt mycket feedback i den förra tråden vilket nu tyvärr är helt borta, så jag hoppas att det kan fyllas på med nytt i denna :) 

Med vänlig hälsning, 

Christian

www.furledbyhand.com

• Like 1
  • 2 weeks later...
Posted

Jani gillar att dra sina tafsar mot vassa stenar. Har också kört med dina tafsar i tre säsonger och de lär hålla läänge till. Kanske lägger en stödbeställning som julklapp till pappa, men lär inte behöva beställa fler på ett tag.

Jag är mycket nöjd om det inte framgick.

:D

• Like 1
Posted
På 2017-07-28 at 18:58 Troutman sa:

Jani gillar att dra sina tafsar mot vassa stenar. Har också kört med dina tafsar i tre säsonger och de lär hålla läänge till. Kanske lägger en stödbeställning som julklapp till pappa, men lär inte behöva beställa fler på ett tag.

Jag är mycket nöjd om det inte framgick.

:D

Det är inte jag... det är öringarna!! 

• Like 1
Posted (edited)
55 minutes ago DryOrDie sa:

Dessa är alltså första 5foten av tafsen sen knyter man på resterande i nylon? De skrämmer inte fisken då?
Genuint nyfiken då de ser underbara ut :)

Trodde samma tills jag provade dessa. Har haft framgång med den i riktigt grisiga lägen med lugnt och ginklart vatten och ljus sandbotten och de verkar inte alls skygga för denna tafs på samma vis som t.ex. den grövre delen av nylonet... kanske har med ljusreflexer att göra. Funkar skitbra!

Edited by jani
  • Like 1
Posted

För att förtydliga har jag också varit sugen på att prova tvinnat länge men tvekat i och med det där med att bara ha en kort "osynlig" del av tafsen i klart vatten. Men Janis ord var en bra påminnelse om de gånger jag själv stått och grubblat efter att ha skickat halva fluglinan över huvudet på en jobbigt rörlig öring och den märkligt nog stått kvar som om inget har hänt. De gånger det har hänt har det alltid varit skugga på platsen. Så jag är också lite inne på att det är konstiga reflexer och rörelser, inte förbiflytande objekt i sig som skrämmer fisk. 

Posted

Har ingen bra förklaring eller nåt egentligt stöd för den där reflextesen... men det verkar då fan funka bra med dessa tafsar! 

• Like 1
Posted

Jag har mest använt 7,5 fotarn och nån specialare på 9 fot eller så samt en på 10.5 som jag skarvat vidare på i de där klarare strömmarna. Senast igår. Brukar skarva mig neråt vid behov från en grundstump 0.20 på 80 cm eller så... brukar bli totalt dubbla spölängden om jag måste ner på 0.14 eller tunnare. Vänder över fint om inte det blåser satan eller om flugan är lite väl buskig. Eftersom det inte finns nåt minne i tafsen s fåår man underbart draggningsfria och långa flyt... <3

Posted
13 minutes ago Ismo sa:

Om tafsen inte har nått minne! ..en en själv är rätt dum!..då borde allt vara 100%:o

Va? Kan du ta det där en gång till... å kanske rita en bild över hur allt var och hur det nu är tänkt att funka... varken minns eller fattar vad vi försöker komma fram till... :huh:

Posted
Just now Ismo sa:

--------------------------------------------------------------------------------------------------  Nöjd?

Nu klarnade det! Tusen tack!! 

• Thanks 1
  • 3 weeks later...
Posted

Har nu haft möjlighet att fiska med dessa tafsar och måste säga att de är en fröjd att fiska med då de sträcker bra och ligger spikrakt på vattnet. En blivande favorit.:D

• Like 1
  • 4 weeks later...
Posted

Har fiskat med dom långa tafsarna i sommar, funkar klockrent. Jag kommer ändå köpa nya 5:or, tror att den längden räcker för själva kastet och att man då kanske slipper dra in tafsen i spöringarna, (ety den rackarn plägar att snurra sig reteligt runt spötoppen då.)

• 2 weeks later...
Posted

Beställde två st 7 fots tafsar utan ögla eftersom jag fäster tafsen till linan med nålknut. Fungerade mycket bra, blev en nätt o fin knut. Har fiskat i två dagar nu i Mellanljusnan och upplever att tafsen vänder över fint och lägger sig rakt o fint på vattnet. Är väldigt nöjd så långt.

Posted
2 hours ago Sheena sa:

Beställde två st 7 fots tafsar utan ögla eftersom jag fäster tafsen till linan med nålknut. Fungerade mycket bra, blev en nätt o fin knut. Har fiskat i två dagar nu i Mellanljusnan och upplever att tafsen vänder över fint och lägger sig rakt o fint på vattnet. Är väldigt nöjd så långt.

Tack för feedbacken! Kul att du är nöjd! :)

• 4 months later...
Posted (edited)

Dom bästa torrflugetafsar jag provat, jag har använt dom i 3-4 år nu och kommer fortsätta använda dom så länge dom finns att köpa, dom är helt suveränt bra och jag har aldrig upplevt att dom skrämmer fisk.

Edited by Ixoye
  • Like 3
  • 1 month later...