Hoppa till innehåll

Flugfiskare och småbarnsförälder... en omöjlig kombo?


villvetamer

Recommended Posts

Du har samtliga frågor samlade i "deal" med partnern. Prata med din partner. Andra alternativ är att gå skilda vägar och att partnern får vårdnaden eller tex fejka sin egen död.

  • Like 4
  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Skulle vilja påstå att begreppet "Fiskar änka" inte är helt gripet ur luften.  Finns nog  exempel där det fiskats bort både partner och familj, men normalt går nog det mesta att lösa. eh? skall man gratulera till ett faderskap kanske?

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Klart det är svårt att få ihop allt!! Speciellt om man har väldigt små småttingar hemma men allt beror på ens fru/sambo hur mycket hon är beredd att ta hemma.

Och så spelar det ju en väldans stor roll om man har fisket ett flugkast hemifrån och kan dra ner till älven 2-3 timmar en vardagskväll eller om man måste åka bil 40-100 mil som mig för att hitta bra älvar :huh:

I mitt fall har jag en väldans snäll fru som låter mig fara o flyga överallt för fiskets skull och det gällde även när pojken var liten..... äh han är fortfarande liten 7 år.

Men du skulle gjort som mig på en gång du träffade din bättre hälft, jag gjorde klart för min tös att mitt flugfiske är det ingen ide att du ens försöker ändra på för det är en sak du aldrig kommer kunna ändra min inställning till och du kommer förlora  ;)

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja just det vår deal är att om frugan får en vecka i solen med familjen varje år så får jag åka o fiska så mycket som hushållskassan tilllåter :rolleyes:

Ps sitter just nu i en solstol på cypern och bara väntar på att komma hem för nästa vecka blir det familjesemester i fjällen med flugspöt..... å så jag längtar :D

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

9 minutes ago villvetamer sa:

Vill gärna höra erfarenheter från er som är, har varit, småbarnsföräldrar (kanske primärt spädbarn 0-12 månader):
Har ni kunnat flugfiska något under denna period eller har grejerna hamnat i garderoben?
Hur har ni i så fall lagt upp fisket, de tillfällen ni fiskat? Någon "deal" med partnern?

Glöm fisket ! 

Alternativ så ägnar du dig åt allt runt omkring. Binder flugor, bygger spö tittar på flugfiske filmer, pysslar om din utrustning mm. Allt medans du går omkring med cockel spaniel look. Har funkat för mig efter andra barnet.

Vid vårt första barn var jag också inställd på att göra "dealar" med frun. Funkade sisådär eller rättare sagt inte alls.

 

 

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Skaffa en bra barnryggsäck och fixa bra grejer/kläder till barnen. Jag hade en Vaude ryggsäck. Det är inga problem att ha med sig barnen om man väljer ett lämpligt fiskealternativ och fiskar lagom mycket, har med sig fika och ger barnen tid både mellan och under fiskestunderna. Mina tre barn har älskat att vara med mig ut.

vill man sabba ett barns fiskeintresse ska man ta med dem på maratonfisketurer efter stor fisk...

tänk bra fiske där det händer mycket och fiska helst inte mer än ett par timmar även om fisket är bra. Är fisket kasst kanske 30 minuter är precis lagom den dagen.

  • Like 9
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Många bra och intressanta inspel i denna tråd!
Känns som jag fick en hel del prespektiv på min egen situation utifrån era inlägg. 

Hade på känn att det inte är någon självklarhet att kombinera fiske med bebisar.

Har ett fiskevatten ca 25 min från där jag bor. Hoppas kunna "deala" till mig åtminstone 1st 3 timmars besök i bäcken per vecka (kanske optimistiskt...). Kräver dock en del planering då bebben bara är ca månaden i dagsläget.

Blir det inte enklare "smita iväg" när barnen blivit lite äldre, säg 2-3 år? Tänker att man smiter iväg när det somnat vid 19-20 tiden.
En bekant ställer klockan på 4 och åker iväg mellan kl. 04:30-7:30.

Redigerad med villvetamer
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago villvetamer sa:

Många bra och intressanta inspel i denna tråd!
Känns som jag fick en hel del prespektiv på min egen situation utifrån era inlägg. 

Hade på känn att det inte är någon självklarhet att kombinera fiske med bebisar.

Har ett fiskevatten ca 25 min från där jag bor. Hoppas kunna "deala" till mig åtminstone 1st 3 timmars besök i bäcken per vecka (kanske optimistiskt...). Kräver dock en del planering då bebben bara är ca månaden i dagsläget.

Blir det inte enklare "smita iväg" när barnen blivit lite äldre, säg 2-3 år? Tänker att man smiter iväg när det somnat vid 19-20 tiden.
En bekant ställer klockan på 4 och åker iväg mellan kl. 04:30-7:30.

Gamla fina ordspråket " Man planerar Gud skrattar" känns passande. Byt ut man mot ditt eget namn och gud mot din fru/partner, så har du visp en klockren beskrivning av ammande kvinna. 

Fast prova du - du kanske får det att funka. Vill inte vara den som kommer med dåliga nyheter men sanningen är att du i din frus/partner ögon just nu bara ska avlasta och finnas till. Egna önskemål om egen tid vid fiskevatten möts antingen av tystnad eller flygande saker. (se till att flugspön inte är i vägen)

vad gäller äldre barn - nej det blir bara marginellt bättre. Efter amnings tiden så är det kolik, sen är det öronsprång, sen är det dagisinskolning osv... Fast det blir bättre. Om man inte begår alltför många fatala misstag så har man en både en familj i behåll och en son som är den bästa fiskekompisen.

cockel spaniel look är det enda som funkar.

  • Like 2
  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

 

2 hours ago Redtag88 sa:

 en vecka i solen med familjen

 

2 hours ago julius sa:

gå omkring med cockel spaniel look

 

2 hours ago M.Thors sa:

korta spontanturer

Känner igen mig i ovanstående. Fisketiden kan också räknas i procent av den tidigare.

Dealar med den bättre hälften funkar bättre när det är "instant gratifikation" eller i omedelbar anslutning till själva mutan.

Spöbyggnad och flugbindning har visat sig svårare att genomföra än att komma ifrån och fiska efter att barnen blivit mobila hemma-marodörer. Så här i efterhand skulle jag ha bundit flugor under den första tiden, nu har bindprylarna varit nedpackade i 2 x ett par år.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Beror helt på vad det är för kvinna man har. Jag själv är ute nån gång ibland när regeringen tillåter. Jag måste dock tillämpa dom stora ledsna hundögonen. Vår dotter är nu 10mån. Jag tror att det inte är så uppskattat om barnet är en månad dock. Men man får såklart deala. Hon ska ju också ha ut nått av att du får hålla på med ditt intresse. :) 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har en 2 åring och en 2 veckors, imorgon blir det norrbyströmmen med allihopa ;) Så allt går det.

Har faktiskt fiskat rätt mycket sen vi fick första men de flesta pass har varit korta. Jag brukar ta dottern ena morgonen på helgen så frun får sova ut och när jag har sovmorgon så går jag upp i ottan. Sen har det även blivit en del helgresor med mera men de tär mer och behöver lite förhandling. Man får försöka ta och ge.

Just nu känns det dock lite svårt att komma ut helt själv men tiden går fort och snart är jag nog ute på regelbunden basis igen. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mycket intressant ta del av olika erfarenheter!
Sambon gillar att sticka/virka och jag har därför börjat ta hand om den lilla ex. förmiddagen så hon får utöva sitt intresse. Sen är det min förhoppning att med lite "deal" och kockerspanielögon få dra ut och köra 2-3 timmar fiske om/när det passar.

Lill-Niklas:
Låter som du ordnat upp en bra fiskesituation! :)

Jag kollade lite snabbt på Norrbyströmmen och om det är rätt vatten så verkar det bra anpassat för att  kombinera ditt fiske med att din partner+barn kan uppehålla sig i en trevlig kulturmiljö.
För egen del så är de bästa fiskeställena små skogsbäckar i tät gran/tallskog, så det är liksom svårt få med sig sambo och bebben. Annars vore en kombo bästa alternativet...

Redigerad med villvetamer
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

19 hours ago Morgan sa:

Skulle vilja påstå att begreppet "Fiskar änka" inte är helt gripet ur luften.  Finns nog  exempel där det fiskats bort både partner och familj, men normalt går nog det mesta att lösa. eh? skall man gratulera till ett faderskap kanske?

Jag har surfat bort ett antal förhållanden när jag var yngre "surf änka"? En av mina surfkompisar låg och "nuppa" med sin flickvän medans radion stod på och väderleken sa frisk vind 10-14m/s och sol. Han reste sig raskt upp och stack ut och vindsurfa. Jag fråga honom vad tjejen sa till honom när han kom hem. Han sa att han inte sett henne igen och att hon lämnat ett surt brev. Han var lite oförstående för han hade sagt till henne i början av förhållandet att vindsurfingen gick före allt. Detta sa vi alla till våra flickvänner även om min kompis kanske gick till överdrift.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det kan vara frustrerande att inte kunna åka ut lika mycket längre men jag ser det som att jag mycket hellre har bra kontakt med mitt barn än en dålig på bekostnad av mer fisketid. Då får jag bli mer av en brasfiskare under de här åren, binda flugor och kastträna. Det är bara så det är, förhoppningsvis finns nya fiskar att ta sen.

En fördel med det här nya livet är ändå att jag har skalat bort den mindre givande fisketiden utan försöker mer att satsa på kvalitet. Bort med fenlösa regnbågar i muggiga insjöar och fram med havsöring i den obefolkade vinterskärgården. Och någon eller några långhelger på fina ställen också. Det är bättre så egentligen.

  • Like 3
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

20 hours ago Lill-Niklas sa:

Har en 2 åring och en 2 veckors, imorgon blir det norrbyströmmen med allihopa ;) Så allt går det.

Smart. Jag och en kompis med varsin 6 månaders + fruar hyrde Norrby en hel helg. Damerna fick fri tillgång till bilar och visa-kort på dagarna, jag och kompisen stod för matlagning på kvällarna och fixade läggningsbestyren. Kvalitetstid med vänner och familj OCH mycket fisketid. 

Redigerad med Troutman
  • Like 3
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

6 hours ago Troutman sa:

Smart. Jag och en kompis med varsin 6 månaders + fruar hyrde Norrby en hel helg. Damerna fick fri tillgång till bilar och visa-kort på dagarna, jag och kompisen stod för matlagning på kvällarna och fixade läggningsbestyren. Kvalitetsrid med vänner och familj OCH mycket fisketid. 

Låter riktigt trevligt!
 

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ett annat tips är att utforska närområdet riktigt j-vla ordentligt. Det finns i stort sett alltid nån liten bäck eller å som är fiskbar (givetvis löser man fiskekort). Sedan är det bara att hålla sig där de närmaste åren tills ungarna blivit lite större, gilla läget helt enkelt. Jag har kört den här taktiken de senaste sju åren och har nog fler fiskedagar än de flesta. 

Viktigt är att ge sambon tid till sina intressen så kommer det att löna sig även för dig, gammaldags kohandel.

  • Like 3
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Min fru och mina två töser är fullständigt ointresserade av fiske och natur. De tycker tom att det är skönt när Pappa är borta på sina turer så de kan flänga omkring med Mamma å shoppa i affärer mm. 

Jag försökte iallafall med mina tjejer, mitt sista hopp är nu min snart 6-åriga son...imorgon blir det abborre i sjön med många napp..det viktigaste för min pöjk!:D Och det gläder även en flugfeske-pappa att få se det sakta men säkert gå åt rätt håll...;):wub:

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag måste bara göra ett OT inlägg.

Efter framgångsrika förhandlingar fick jag, i gengäld för motprestationer i form av barnpassning, 3 heliga timmar att spendera i min lilla skogsbäck, 25 min från där jag bor. Åkte dit i expressfart och sprang, bokstavligt talat, en bit upp för bäcken till startstället jag skulle börja fiska av. 
Efter ca 1,5 timma stod jag som bäst och trädde på en ny torrfluga. Målet var att locka upp en sista harr ur en hölja innan hemfärd.

Då hör jag plötsligt ett högt och kort bräkande/vrålande ljud som får blodet att isa sig. Jag studsade upp en halvmeter samt utstötte rent instinktivt ett högt [hhöööö]-ljud.

Sekunden efteråt slås jag av tanken; "Hellvete, det lät som en björnunge.. då finns det en mamma i närheten!".
Jag försökte behålla lugnet samtidigt som jag sökte efter latenta kunskaper inom ämnet "möten med rovdjur". 
Började tala högt för mig själv samt röra mig långsamt fram efter ån, med tydlig riktning mot bilen. Fortsatte dock fiska en bit längre ned (Btw: fiskeabstinens trumfar björnskräck).

Väl hemma igen har jag googlat på djurläten och de läten som känns mest lika det ljud jag hörde var:
1. Rådjur som skäller: 


2. Björnvrål. Bara första vrål-ljudet i följande film dvs. inga efterföljande vrål eller när vrålet når crescendot: http://laguide.se/Sonfjallet/Ljud/1721w.mp4 

3. Enkelbeckasin. Ljudet när den flyger låter lite likt, ...men samtidigt inte riktigt.


Vad kan det månne vara jag hört?
Nån med liknande erfarenhet?
Befinner mig i norra delarna av landet, några mil in i landet från kusten.

 

Redigerad med villvetamer
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...