Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag kan bara gissa eftersom jag inte var på plats, men skall från rådjur kan inte förväxlas med ljudet från beckasinen. Jag är övertygad om att det var beckasinen, den låter riktigt spooky. Har hört den ett antal gånger ungefär denna tiden på året när jag har varit på grisjakt.

Btw, jag gjorde en fin groda när våra knoddar var små. Jobbade perkele, inga blöjbyten. Märkte efter ett tag att jag liksom inte gilldes som frugan i ongarna ögon. Då ansträngde jag mig. Började byta blöjor som bara den, gjorde varannan nattning. Trattade i ongarna en massa välling osv. Efter ett tag räknades jag också... Det finns inga genvägar...

• Like 1
Posted (edited)

skall från rådjur kan inte förväxlas med ljudet från beckasinen.

Jag vågar nästan till 100% påstå att det inte var beckasin jag hörde. Orsaken att jag tog upp den är för att jag googlade på "bräkande + fågel" och fick fram den när jag gjorde min mini utredning.

Men som jag minns ljudet var det väldigt likt skällande rådjur eller vrålande björn. Fast med tillägget ett kort (1st), avhugget vrål från björn i så fall. Inte flera efterföljande vrål med ett cresendo som i ljudfilen.

Kan tilläggas att kl. var 16:00 när jag hörde ljudet. Regnigt väder, ca 10-12 grader C.

Edited by villvetamer
Posted

Vi har två barn en på 2,5år och en på bra precis 4 månader, med första ongen var det inte alls några problem att åka iväg på spontanturer och fiska ett par timmar någon eller några kvällar i veckan, alternativt någon helnatt. Var iväg på en fjällresa i några dygn, det gick också vägen.

Nu sen numero dos anlände så är det nästan omöjligt, jag hinner inte! Visst kvällstid skulle säkerligen fungera men då är man oftast själv så pass slut så man fastnar i soffan eller lägger sig tidigt.

Frugan har inget emot att jag åker iväg på kvällarna så länge jag hjälper till med kvällsbestyren och att den äldre sonen somnat, på dagtid är det inte alls lika uppskattat då minstingen är rätt krävande dagtid (och nattetid där hon tar det mesta)

Inget laxfiske för min del i år, varit ut på ett par svängar till en närliggande å, någon sjösväng och ett par i älven.

Vi brukar försöka säga till varandra då vi behöver lite tid utanför huset, hon åker och fikar, lunchar eller shoppar med någon kompis, jag åker och fiskar (stirrar tomt ut i ån och vet varken ut eller in :D) så löser vi det på bästa sätt.

Nu ikväll var jag nere och kollade in laxfisket i ett par timmar, hon var ute på en fika med en kompis igår.

Posted

rådjur. kul story :)

• Like 1
Posted

Förhandlade inte så mycket. Tog med mina tre yngsta till Lagan när de kunde gå hjälpligt i gummistövlar (hummihövlar).

Försåg dom med "metspö", flytväst samt fäste dom i löplina. Bra med träd vid vattendrag ;) . Då drogs dom inte ner under vatten till alla skarpa sprängstenar och jag kunde hala in dom bekvämt. De var för stora för att utlösa laxhugg. Så allt var frid och fröjd. Ett Trangiakök för nyponsoppan och ett paket mariekex  kompletterade det hela. Och som vanligt när alla säkringar var på plats hände inget.

De vandrar, tältar eldar och fiskar glatt numera. Samma med mina två barnbarn. Så nu har jag sex potentiella och kunniga fiskekompisar (när deras knappa tid räcker)...

Enda vägraren är frugan, men hon var åtminstone med och padlade under förra millenniet. Falsk marknadsföring...Fast tänker jag efter riktigt noga så har hon andra förtjänster.

• Like 4
  • Haha 1
Posted

Det var inga problem för mig när jag var småbarnsförälder, feminismen hade inte kommit så långt på den tiden B)

Posted

Mycket klokt har redan sagts, det mesta egentligen...  Även jag gjorde en tydlig deklaration innan första gemensamma barnet kom, det har väl fungerat sådär. Jag har fått påminna om våra gemensamma löften med viss regelbundenhet, med varierande framgång. Jag tror man gör klokt att ställa in sig på att livet blir annorlunda när det kommer små barn, och göra det bästa av det. Även om fisket blir lidande så är ju barnen en välsignelse på många andra sätt. Jag har fiskat med alla mina barn, och idag är en av dem en god fiskekamrat och ytterligare en verkar ha fått "bacillen". 

Några somrar lyckades vi kombinera semestrar och F-ledighet och låg 2-3 månader i en stuga i norr. Med gångavstånd till en älv och 2 mil i bil till nästa älv fiskade jag en hel del utan att sabotera familjelivet alltför mycket. Det var livskvalitet på hög nivå! Att anpassa sig och planera klokt, och rigga de små detaljerna kan göra stor skillnad. Jag skaffade en gammal sunkig båt och la ca 20 min hemifrån, med den kan jag fiska med barnen eller själv från islossning till vintern kommer. Sist hade vi med badkläder och grilltunnan, och hade supertrevligt även om inte fisket var i fokus.

• Like 1
Posted

Blev chockad när jag plötsligt upptäckte att "likes" smugit in i fult förklädd form här på formet. Bojkottar härmed den knappen och skriver snälla svar istället.

Anpassning och noggrannhet med detaljerna är A och O när barnen skall med utanför tomtgränsen. Men det är också en del av nöjet :D

• Like 1
Posted (edited)

Utöver fiskesaker  behöver du.....

Inköpslista för en dags fiske med barnen: Godis i form av fiskar/grodor, Bok om insekter/fiskar (måste ha många bilder) och förstoringsglas.

Man skall inte bara fiska, gör dom intresserade av naturen. Det man måste ha koll på när man köper dessa saker är förstoringsglaset och gör inte som jag när jag visade att man kan göra eld med ett förstoringsglas...Dom blev "eld och lågor" och tyckte detta var väääääldigt intressant....Du vill inte att dom ska få en intensiv kurs i hur man släcker skogsbränder...been there, done that:blink:

Edited by crazy
Posted
På 5 augusti 2017 at 11:23 Ingemar sa:

Blev chockad när jag plötsligt upptäckte att "likes" smugit in i fult förklädd form här på formet. Bojkottar härmed den knappen och skriver snälla svar istället.

Anpassning och noggrannhet med detaljerna är A och O när barnen skall med utanför tomtgränsen. Men det är också en del av nöjet :D

Bra skrivet. Så jag gillade ditt inlägg. :P

• Like 1
  • 3 weeks later...
Posted

Ingemar!!!! du hjärta hö&gös, antar att bojkottningen är över eller du kanske befann dig i ett svagt ögonblick i ditt liv?:)

Posted (edited)

Minns en tråd från 3-4 år sedan där en pappaledig norrman (?) delade en video där han helt sonika monterade ungen på bröstet, solglasögon på ungen och stack ut och fiskade. Hittar den inte dock :( Den var ganska Rock'n'Roll.

@Ingemar får ett hjärta av mig med. 

Edited by Andreas89
  • 3 weeks later...
Posted

Tackar så mycket. Jag är gradvis åter efter att ha gjort en insiderstudie av svensk sjukvård. Attans va bra dom e som jobbar där.

Och vilka fina patienter. Mycket fint teamwork mellan sjukbäddarna  vilket bygger samhörighet mellan medborgarna som börjar inse att nakna och sletna är vi rätt lika inför vår Herre och biträdet som reder ut allt vi ställt till , igen  och igen och igen...

Nu blir det vila och seda kanske ett skrämkast eller två efter kustfisk.

Jag har nu slutat bojkotta  och tar taxamt emot hjärtan å hjärnor.

• Like 3
  • 3 months later...
Posted

min lilla kille var 4 dagar då han va med på den första fisketuren han va med en hel del på fiske första månaden sen efter det regnade nästan hela hösten  var han med frugan istället men självkart de blir lite mindre fiske men kvinnan måste ju oxå aceptera att man får fortsätta med sina intressen de är ju som en väldigt viktig sak en fiskares liv  men de går galant :)

Posted
2 hours ago joel96 sa:

min lilla kille var 4 dagar då han va med på den första fisketuren han va med en hel del på fiske första månaden sen efter det regnade nästan hela hösten  var han med frugan istället men självkart de blir lite mindre fiske men kvinnan måste ju oxå aceptera att man får fortsätta med sina intressen de är ju som en väldigt viktig sak en fiskares liv  men de går galant :)

Det där med stor bokstav och skiljetecken är inte riktigt din grej, eller hur?  :DB)

• Haha 1
Posted (edited)

Helt ärligt är det inte skoj att ha med småbarn på fisketuren. När jag fiskar då vill jag fiska och inte anpassa efter barn. (Jag har sett en skräckbild av en fiskare som stod utvadad med ett litet barn i en ryggställning i strömmande vatten).

Argumenten varför jag vill fiska utan barn.:

1. Det är farligt då småbarn är vid vatten, i synnerhet strömmande vatten. Att då lämna barnen för att ex vada är bristande föräldraskap!

2. Då fluglinan viner i luften måste man passa på barnen så det inte riskerar att bli krokade.

3. Det är nästan omöjligt att kombinera. Det är en viktig och tidskrävande uppgift att ta hand om barn, att fiska är tidskrävande.

4. Det blir en inre stress om man inte får fiska på riktigt.

5. Det är mitt intresse där jag laddar mina batterier.

Sen när jag fått fiska tar jag hand om barn, är med på dess aktiviteter, ser till att söta frun som har hopphästar kommer ut i stallet, även hon utan småbarn för ett stall kan också vara en farlig miljö för barn och hon blir stressad av att ha barn springandes runt benen på hästar.

Ju äldre barnen blir dess enklare blir allt och allt har sin tid:D

Edited by Laxarnas prins
  • Like 1
Posted
På 2017-12-23 at 18:12 Sunray sa:

Det där med stor bokstav och skiljetecken är inte riktigt din grej, eller hur?  :DB)

Verkligen inte grovt dyslektiker ?