Hoppa till innehåll

VATTENSTÅNDEN I NORRBOTTEN


Morgan

Recommended Posts

Hej! Hur möe vatten är det i strömmarna runt Kiruna +10mil? Jag är på väg upp(torsdag) och ser en klass 2 varning utfärdad över resmålet (kurravaara). Det är ju så typiskt, suck. funderar på att ta med tältet och campa några dagar på vägen upp utifall det är för höga flöden.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är extremt högt just nu, i nivå med förra extrem året 2004 då hus  och förråd översvämmades och förväntas stiga. reningsverket i Vittangi är översvämmat så skiten rinner rakt ut i Torneälven.  Möjligen sjunker vattnet i de små bäckarna snabbare och blir fiskbara eller så får du ägna dig åt sjöfiske!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago Morgan sa:

Tack för svaret Turtola. Jag vore tacksam för vattenrapporter för övriga norrland om någon vill.

Bor inte kvar i Kiruna sedan nästan 7 år, men kommer ihåg hur det var 2004 - då fick jag dra på mina vadbyxor, låna en båt ( vägen längs Torneälven var under 11/2 meter vatten ) och sedan ta mig till svär-familjens båthus ( inte min men dotterns ) och försöka att rädda tre snöskotrar och en båt som var under minst en meter vatten ( fick lära mig att använda en vinsch ). Det gick bra men mycket vatten var det. Mitt råd till dig är att satsa på annat fiske än det i strömmande vatten - det kan vara bra det också. Tight lines !  Steen

rensjön aug 23 06.jpg

bf sjö.jpg

en hemmelig sö.jpg

Redigerad med Sovereign
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

6 hours ago Grendel sa:

Kan man gissa hur fort det sjunker undan sen. Har planer på att åka upp i slutet på v31

 

Beror ju på vädret, men jag skulle undvika vattendrag som har många sjöar uppströms som buffrar kvar vattnet och som dessutom kommer från de områden som har mycket snö kvar. Det varierar otroligt i snömängd och hur fort det rinner undan.

Kirunafjällen är lite för stort med helt olika förhållanden för att säga något generellt.

Men ska man nämna några av de populäraste områdena så på tex sandåslandet så är det nog inga problem då det sjunker fort i de flesta jokkar bara det slutar rehna. Tvärtom brukar dom minsta vara heta i högvatten.

Men tex Rautas kommer nog att flöda på ett tag och inget jag skulle rekommendera om du är orolig över mycket vatten...extremt högt nu som du nog noterat och med tanke på hur det ser ut uppe i alesjaure nu så...:)

Kaitum torde nog gå hög ett bra tag också?

Leavas borde vara mindre känslig då det nästan helt saknas sjöar, men jag saknar erfarenhet därifrån...

Men mitt råd är: prata med flygbolaget om ni tänkt flyga, dom har koll på dagsläget! Och välj gärna ett ställe där det finns alternativa sjöar. Kan ofta bli en räddning när flommen kommer!

SMHI:s vattenweb är ett bra riktmärke som jag själv använder ofta; men ska tas med en nypa salt, då det är en teoretisk uträkning. men just prognoserna ger jag inte mycket för faktiskt efter rätt mycket jämförelser i min hemälv Kågeälven genom åren. Men som sagt en väldigt bra indikator på läget.

Redigerad med Matte
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...