Hoppa till innehåll

Wans kastträning


Recommended Posts

Hej Wan!

Roligt att du lägger upp en film. Bara helt snabbt så behöver du kasta mycket mindre med handleden. Öva på att hålla den rakare under kastningen, dvs inte böja den. Din spötopp går som en vindrutetorkare vilket ger stora loopar. Din spötoppsbana följer insidan av en kupol, typ. När du kastar med en rakare spötoppsbana får du smalare loopar och du behöver inte då heller kasta så kraftfullt som du gör nu.

Du behöver också se till att linan alltid sträcker ut i bakkastet innan du sätter igång framkastet. Om du hör smällar som av en pisksnärt så är det för att linan inte sträckte innan framkastet började.

Det kanske var något mer men jag nöjer mig där.

Redigerad med MathiasL
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack, jag har haft problem med att den går som en vindrutetorkare från början (har fiskat 1år) nåt bra sätt att vänja bort det?

Ska börja att titta bakåt för att se så att linan sträcker sig. 

När jag får dem här fina looparna så känns det att det inte finns nån kraft i linan när jag lägger ut den.

tacksam för all hjälp jag kan få

mvh Wan 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du kan ha på dig en långärmad tröja eller en jacka och stoppa in spöbutten innanför ärmen. Då blir det svårare att flexa handleden. Försök att hålla kvar spöbutten mot din handled hela tiden. Det kan kännas skumt men du får en känsla av hur det bör vara. 

Jag är inte säker på vad du menar med ingen kraft i looparna. Sträcker inte linan eller tycker du att kastet blir för löst i största allmänhet? En effekt av att inte vänta ut linans sträckning i bakkastet (och framkastet för all del) är att den inte sträcker i framkastet, om du kastar mjukt. Den faller ihop i en hög. Kastar du hårt får du antingen pisksnärten eller en tailing loop (trassel på linan), eller båda.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...