Hoppa till innehåll

Mittån?


pehea

Recommended Posts

Tjena!

Jag har möjlighet att dra iväg på lite fiske nästa vecka, behöver vara hemma senast 6/8. Funderar på att testa Mittån i Härjedalen med omkringliggande vatten. Har fiskat mycket i Härjedalen (till och från i över 30 år…) men aldrig just där. Så jag söker lite tips om boende och såklart fiske. Skulle även tycka det var trevligt med fiskesällskap.  Alternativt om du/ni har något annat kul fiske planerat och saknar en gubbe på resan. Jag tänkte primärt flugfiske efter öring och harr, men tycker allt spöfiske är kul.  Jag utgår från Uppsala och har bil.

Tight lines!

Per

phahlbom@gmail.com

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej Per o andra,

Min plan är att åka upp till Långå nu på torsdag(3:e)  och prova nya vatten och i en förhoppning om att förbättra mitt blygsamma öring-pb på torrfluga. 

Har ingen erfarenhet av Långa eller dess närområde om inte Börtnan räknas. Behöver tips på "Måste-flugor" i asken som gäller nu. Förslag mottages tacksamt så jag hinner binda. 

Finns det något ställe på orten där man kan vända sig för aktuella o bra fiskeställe?

Per: Om du inte hittat något sällskap kanske vi om inte annat ta ett fiskepass tillsammans. 

Mvh Rickard

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej Richard, låter trevligt! Generellt åker jag inte till ett harr/öringvatten utan vissa basflugor. Det exakta mönstret är mindre viktigt, mer typen:

Flytande nattsländor  (streaking caddis, sedge v, loop cdc sedge , E12)

Nattsländepuppor, med och utan förtyngning. Några flytande (superpuppan, hjorthårspuppan).

Mörka streamers, 4-8 cm

Stora förtyngda nymfer, strl 8-2.

Små dagsländenymfer, typ Pheasant Tail.

Flytande dagsländor, den i videon är en väldigt smart och enkel variant.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...